כלל ביוטכנולוגיה לא תממש את האופציה לרכישת אנדרומדה

כצפוי, לאחר הסאגה של כשלון הניסוי בתרופה של אנדרומדה לטיפול בסוכרת נעורים, כלל החליטה שלא לרכוש את החברה בחזרה מידי הייפריון האמריקאית

כצפוי, לאחר הסאגה של כשלון הניסוי בתרופה לטיפול בסוכרת נעורים, כלל ביוטכנולוגיה לא תממש את האופציה לרכישת חברת אנדרומדה בחזרה מידי הייפריון האמריקאית. כלל   הודיעה אתמול לבורסה כי היא לא תממש את האופציה שהיתה בידיה לרכישת אנדרומדה תמורת 2.5 מיליון דולר כאשר הסכום המקסימלי שכת"ב הייתה עשויה לשלם להייפריון עמד על 36.5 מיליון דולר.

הניסוי (שלב III) בתרופה של אנדרומדה, DiaPep277, נערך לאחר שנראה היה כי התרופה כבר אבודה, וכי אין לה עתיד. ההיסטוריה של DiaPep277 החלה כשכת"ב וטבע היו בעלות הזכויות בתרופה, לאחר שטבע השקיעה לאורך השנים כמה עשרות מיליוני דולרים בפיתוח. אולם ב-2014 החליטה טבע לוותר על הזכויות ומכרה אותן בחזרה לכת"ב.

כעבור מספר ימים נראה היה שכת"ב עשתה את עסקת חייה, לאחר שהודיעה כי אנדרומדה צפויה להימכר במאות מיליוני דולרים להייפריון. באפריל 2014 נחתמה העסקה: אנדרומדה נמכרה בעסקה שעשויה הייתה להגיע עד ל-570 מיליון דולר, בעוד שהתמורה המיידית לכת"ב, במזומן ובמניות, עמדה על 20 מיליון דולר.

כת"ב כבר הספיקה להכיר ברווח של 482 מיליון שקל מהמכירה, אלא שכעבור כמה חודשים היממה הייפריון את כת"ב ואת השוק כשהודיעה חד-צדדית על ביטול העסקה, והאשימה את עובדי אנדרומדה בכך שהיטו את תוצאות הניסוי הקליני.

כת"ב, שחששה מאוד מפגיעה במוניטין שלה, תבעה בתגובה את הייפריון. בסופו של דבר, הצדדים חזרו לדבר, הייפריון חזרה בה מטענת הרמאות וטענה ל"הפרות של הכללים הקליניים הראויים", והחברות הסכימו על ביצוע ניסוי קליני נוסף בתרופה, במימון הייפריון, בעוד שלכת"ב ניתנה כאמור האופציה לרכוש בחזרה את אנדרומדה. בין לבין, הייפריון עצמה נמכרה, מה שהניב לכת"ב (שהחזיקה במניות הייפריון בעקבות עסקת אנדרומדה) רווח הון. ועדה חיצונית בחנה את הניסוי, שכאמור הסתיים כעת בכישלון. 

בדרך גם מנכ"ל כלל ביוטכנולוגיה ראובן קרופיק התפטר לאחר 12 שנים בחברה בהסבר של "חילופי משמרות". כת"ב נוהלה בשנים האחרונות על ידי צוות של ארבעה שותפים כולל קרופיק. ההחלטה על מחליף אמורה להתקבל עד דצמבר.