לראשונה מזה כשנה: כלכלני בנק לאומי לא ממליצים לקנות מניות

בסקירת סוף השבוע, ולראשונה מזה חודשים רבים, הושמט המשפט: "הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות ממשיך להיות האפיק המועדף בחשיפה לסיכון" ■ הגורמים לשינוי הכיוון: תנודתיות גבוהה, התפתחויות שליליות בכלכלת סין, עדכון כלפי מטה בתחזיות הצמיחה העולמית, ואי ודאות לגבי מועד העלאת הריבית בארה"ב

בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר
בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר

לראשונה מזה חודשים רבים, כלכלני בנק לאומי לא ממליצים למשקיעים לקנות מניות. בסקירת סוף השבוע שלהם הושמט המשפט שחזר בכל סקירה מזה למעלה משנה: "הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות ממשיך להיות האפיק המועדף בחשיפה לסיכון".

בלאומי הסבירו היום ל"גלובס", כי "בחודשים האחרונים המלצנו על האפיק המנייתי כאפיק המועדף לנטילת סיכון, אך לא המלצנו להגדיל את החשיפה למניות מזה זמן רב". 

בנוסף, הכלכלנים לא ממליצים על הגדלת רכיבי סיכון בתיק ההשקעות, בטענה כי "רמת התנודתיות בשוקי ההון בעולם מוסיפה להיות גבוהה על רקע התפתחויות שליליות בכלכלת סין, עדכון כלפי מטה בתחזיות הצמיחה העולמית, ואי ודאות לגבי מועד העלאת הריבית בארה"ב. גורמי סיכון אלו צפויים להמשיך ולהשפיע על השווקים בתקופה הקרובה", הם כותבים.

נציין, כי בכל הסקירות האחרונות של בנק לאומי, שמתפרסמת מדי יום שישי לאחר סיום שבוע המסחר בבורסה בת"א, הכלכלנים כן המליצו להשקיע במניות, למרות הטלטלות בשווקים שהחלו כבר לפני יותר מחודש. בסקירות האחרונות שלהם בשבועות האחרונים הם הוסיפו משפט: "לא לבצע שינויים חדים בהרכב תיקי ההשקעות, לא להקטין או להגדיל את החשיפה המנייתית בתיק". אבל עדיין טענו כי האפיק המנייתי מועדף לנטילת סיכון.

שינוי הכיוון בהמלצות של כלכלני לאומי מגיע לאחר דוח התעסוקה המאכזב שפורסם ביום שישי שעבר ושהקטין את הציפיות להעלאת ריבית השנה, לאחר הודעת תחזית הצמיחה הגלובלית של ה-IMF והבנק העולמי, והתפתחויות שליליות בכלכלת סין שמחזקות את החששות באשר לכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

בלאומי ממשיכים להמליץ על אפיק המזומן ותחליפיו, "המהווה 'כרית ביטחון' בתיק ההשקעות, ובעל חשיבות גבוהה בשמירה על רמת סיכון סבירה בתיק. מומלצת חשיפה משמעותית לאפיק זה, כרכיב מאזן לחשיפה מנייתית גבוהה", כתבו למשקיעים שעדיין מחזיקים בחשיפה גבוהה למניות.

אגוד: לא למכור מניות

כלכלני בנק אגוד, לעומת בנק לאומי, לא משנים את המלצותיהם מהחודשים האחרונים, וממשיכים להמליץ על חשיפה מנייתית של 20% בתיק השקעות מייצג ול 36% בתיק ספקולטיבי. הם כן מסייגים וכותבים כי "התנודתיות צפויה להימשך בשווקים בטווח הקצר בינוני הן במסחר היומי והן התוך יומי. מנגד רמת הריביות הנמוכה בארץ ובעולם ממשיכה לתמוך בחברות ובאפיק זה".

הכלכלנים באגוד מציינים עוד, כי "ההסלמה הביטחונית נותנת אותותיה גם בשוק המניות המקומי אשר רושם ירידות שערים בניגוד למדדים בעולם".