בכיר הפד אוונס: הריבית תישאר נמוכה מ-1% עד סוף 2016

אוונס: "בניגוד לאחרים בפדרל ריזרב, אני חושב שאפשר וצריך לחכות עם העלאת הריבית. בכל מקרה, מה שחשוב יותר זה התדירות של העלאות הריבית ולא המועד של העלאת הריבית הראשונה"

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

שיעור ריבית נמוך מ-1% הוא ראוי, כפי הנראה, למשק האמריקאי עד סוף 2016. כך אמר נשיא שלוחת הפד בשיקגו, צ'רלס אוונס (Charles Evans) בראיון בסוף השבוע. הוא הדגיש, כמו בכירים אחרים בפד, כי קצב העלאות הריבית חשוב יותר מהתזמון של העלאת הריבית הראשונה.

"בניגוד לאחרים בפדרל ריזרב, אני חושב שאפשר וצריך לחכות עם העלאת הריבית. בכל מקרה, מה שחשוב יותר זה התדירות של העלאות הריבית ולא המועד של העלאת הריבית הראשונה", אמר אוונס.

בראיון ל-CNN מפגישת ה-G20 בלימה, בירת פרו, אמר סגן יו"ר הפד סטנלי פישר בסוף השבוע כי נגידי בנקים מרכזיים בעולם מפצירים בו להעלות את הריבית, "ואנחנו אכן נעשה את זה בשלב כלשהו, אך לא בשלב שבו זה לא יהיה מתאים לכלכלה האמריקנית", אמר.

גם וויליאם דאדלי, נשיא שלוחת הפד בניו יורק, אמר בראיון ל-CNBC כי הוא צופה העלאה של הריבית השנה, אם התחזית שלו לאינפלציה ולצמיחה תתממש. "בהתחשב בתחזית שלי, אני תומך בהעלאה השנה, אך זו רק תחזית. ואנחנו נקבל הרבה נתונים עד דצמבר", אמר.

בספטמבר, נזכיר, הודיע הפדרל ריזרב כי הוא מותיר את הריבית על כנה ברמה אפסית נכון לעכשיו, בשל התנודתיות בשוק המניות בארה"ב וההאטה בסין. ועדת השוק הפתוח של הפד הצביעה אז בעד הותרת הריבית על כנה ברמה אפסית, שם היא נמצאת מאז דצמבר 2008, ברוב של 9 תומכים מול מתנגד אחד - ג'פרי לאקר, שקרא להעלות את הריבית ברבע אחוז.

עם זאת, מתחזיות הפד עולה כי השנה כן תהיה העלאה של הריבית - ממוצע התחזיות של חברי ועדת השוק הפתוח עומד על עלייה של 0.4%. זה אומר שיהיה צורך בהעלאה של הריבית באוקטובר או דצמבר.