רשות המסים תשיב כ-100 מ' ש' למי ששילם מס שבח ביתר

הכנסת אישרה תיקון לחוק מיסוי מקרקעין שקידמה רשות המסים, הקובע כי במכירת דירת מגורים מזכה כהגדרתה בחוק, הפטורה ממס על חלק מהשבח הריאלי, יהיה פטור ממס גם על הסכום האינפלציוני החייב ■ מדריך מס שבח

מליאת הכנסת אישרה אמש (ב') בקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק מיסוי מקרקעין, לפיו יתוקן סעיף 48א(ג) לחוק, כך שייקבע כי במכירת דירת מגורים מזכה כהגדרתה בחוק, הפטורה ממס על חלק מהשבח הריאלי, יהיה פטור ממס גם על הסכום האינפלציוני החייב.

משמעות התיקון - אשר תחולתו רטרואקטיבית, החל מינואר 2014 - היא שרשות המסים תשיב לנישומים את כל המס שנגבה מהם על הסכום האינפלציוני ביתר - סכום אשר על-פי הערכות הרשות מגיע ל-100 מיליון שקל.

הצורך בתיקון נוצר בעקבות ביטול הפטור ממס שבח בתיקון מספר 76 לחוק מיסוי מקרקעין, לפיו נקבע שרק בעלי דירה יחידה ייהנו מהפטור האמור במכירת דירה, ואילו לבעלי מספר דירות יחושב מס השבח בצורה לינארית, כך ששבח שיוחס לתקופה שעד יום 1 בינואר 2014 יהיה פטור ממס שבח, ואילו שבח שיוחס לתקופה שמיום זה ואילך יחויב במס שבח בשיעור שנקבע בחוק מיסוי מקרקעין. תיקון זה נערך רק לגבי השבח הריאלי. ואולם לפני שבוטל, קבע הסעיף פטור ממס, הן על השבח הריאלי והן על השבח האינפלציוני החייב.

התיקון כעת ישווה את המצב כך שגם השבח האינפלציוני החייב במס על-פי נוסח החוק היום, בגין חלק השבח הריאלי שזוכה לפטור ממס בנוסחת החישוב הלינארי, יהיה פטור ממס, בדומה לפטור שניתן על השבח הריאלי.

התיקון לחוק יחול, כאמור, באופן רטרואקטיבי מתחילת שנת 2014, מועד התחילה של תיקון 76 לחוק מיסוי מקרקעין.

רשות המסים - אשר קידמה את המהלך ואף הקפיאה חלק משומות המס לאחרונה עד להשלמת הליך החקיקה - הבהירה כי תיקוני השומה והחזרי המס הנובעים מכך יבוצעו באופן יזום על-ידי הרשות, ואין צורך לפנות למשרדיה בבקשות לתיקוני שומה.

בנוסף, התיקון לחוק קובע גם כי בתקופת המעבר (התקופה שמיום 1.1.14 ועד ל-31.12.17) ניתן יהיה ליהנות מחישוב לינארי מוטב במכירה בין יורשים גם אם מדובר בקרובים, ככל שמדובר בחלוקת עזבון בין יורשים כמשמעותה בסעיף 5(ג)(4) לחוק, ושולמה תמורה מחוץ לנכסי העיזבון, וזאת מן הטעם שבמקרים אלה לא מתקיים החשש שהמכירה לקרוב מנוצלת לרעה.