התעשיינים דורשים לחזק את היצוא; "מחסור במאבטחים"

ברוש קורא לממשלה לפעול להגברת היצוא מחשש לירידה בצריכה הפרטית ■ בלשכות המסחר מדווחים על פגיעה בעסקים ובמסחר - ועל מחסור במאבטחים

זירת הפיגוע ברח' מלכי ישראל בירושלים / צילום: עמוס בן-גרשום / לע"מ
זירת הפיגוע ברח' מלכי ישראל בירושלים / צילום: עמוס בן-גרשום / לע"מ

חשש במשק שהימשכות גל הטרור של השבועות האחרונים ברחבי המדינה יוביל לפגיעה ברמת הצריכה הפרטית וזאת, לצד הירידות החדות מהשנה האחרונה ביצוא הישראלי.

בהתאחדות התעשיינים הביעו היום (ג') חשש כי הסלמה ביטחונית ותחילתה של אינתיפאדה שלישית, יובילו לירידה חדה ברמת הצריכה הפרטית, וזאת במקביל לירידה של כ-12% ביצוא שחלה מאז תחילת השנה ובלי קשר למצב הביטחוני.

מנתונים שהציגה ההתאחדות עולה כי במהלך האינתיפאדה השנייה חלה פגיעה בשיעור של 11% בתוצר, באופן שפגע במיוחד בענפי התיירות, בצריכה הפרטית ובהיקף היצוא מישראל לרשות הפלסטינית. כיום היקף היצוא לרשות הפלסטינית מוערך ב-3-4 מיליארד דולר בשנה. הפגיעה ביצוא לרשות, בתיירות ובצריכה הפרטית הוערכה אז ביותר מ-50 מיליארד שקל. להערכת ההתאחדות, ירידה בשיעור דומה בתוצר במקרה של התפרצות אינתיפאדה שלישית תתבטא באובדן של יותר מ-110 מיליארד שקל למשק.

בהתאחדות התעשיינים אמרו היום כי בתחילת שנות ה-2000, עת פרצה האינתיפאדה השנייה, המשק נתמך ביצוא חזק, ואילו בשנה האחרונה ניכרת מגמת נסיגה ביצוא של ישראל - ומנוע הצמיחה המרכזי של המשק הוא הצריכה הפרטית: "למקרה שהצריכה הפרטית תיפגע בעקבות הסלמה ביטחונית, יש לחזק את היצוא ולנקוט מהלכים נוספים שיאפשרו ליצואנים לפנות לשווקים חדשים בעולם תוך הרחבת כושר התחרות שלהם", אמר נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש: "אנחנו חייבים להניע את היצוא קדימה ולהקדים מהלכים ממשלתיים שתוכננו לעוד כשנתיים במטרה לחזק את היצואנים כבר עכשיו. יש בכוונתי לפנות בנושא זה לשרי האוצר והכלכלה".

לדברי ברוש, "לא ידוע לי על דיון מעמיק שהתקיים עד כה על ההשפעות של גל הטרור וההידרדרות במצב הביטחוני על הכלכלה המקומית ועל המשק".

"הציבור נמנע ממקומות הומים"

"המגזר העסקי ובמיוחד בתי המסחר נפגעים קשה בשל המצב הביטחוני", הזהיר היום המשנה למנכ"ל איגוד לשכות המסחר בישראל, עו"ד דן כרמלי. בפנייה לשר הכלכלה, אריה דרעי, הזהיר כרמלי כי "הציבור נמנע מלהגיע למקומות הומי אדם, בין השאר למרכזי מסחר וקניות, לבתי עסק, למרכזי תרבות, התכנסויות חברתיות ואירועים אחרים וזאת מפאת החשש לביטחון האישי".

כרמלי קרא לדרעי לאשר העסקת מאבטחים בהיקף של שעות נוספות מוגדלות, ולהכליל עבודות בתחום האבטחה ברשימת העבודות המועדפות המוצעות לחיילים משוחררים: "לחברות האבטחה אין די מאבטחים כדי לעמוד בעומסי הביקוש למאבטחים כתוצאה מהימשכות גל הטרור וכורח השעה והמציאות בארץ דורש כוח-אדם מקצועי ומיומן בתחומי הביטחון והאבטחה. חיילים משוחררים, במיוחד בעלי רקע קרבי או כאלה שעברו אימונים בשימוש בנשק ובלחימה - יכולים לשמש מאבטחים מיומנים בתהליך גיוס קצר, שלא דורש הכשרה ארוכה. יש לתמרץ שילוב של חיילים משוחררים בעבודות אלה, שכן בינתיים אנו מפסידים כח אבטחה מיומן וצעיר הדרוש לנו בעת הזו", כתב כרמלי לשר דרעי.

גורמים המעורבים בנושא אמרו היום כי הכללת עבודות האבטחה ברשימת העבודות המועדפות לחיילים משוחררים כרוכה בשינוי חוק הביטוח הלאומי. ניסיונות מן העבר להכיר באבטחה כעבודה מועדפת לחיילים משוחררים, כשלו בשל סוגיה זו. לדברי כרמלי "מדובר בעיוות אנכרוניסטי".על רקע הימשכות גל הטרור, בסוף השבוע שעבר חתם דרעי על צו המתיר את הארכת שעות העבודה של מאבטחים ל 14 שעות וזאת, למשך חודש.