"נממן אבטחה לכל בתי הספר והגנים ללא מגבלה"

באוצר אמרו את הדברים ל"גלובס" בעקבות דיווחים סותרים לפיהם מוסדות עם פחות מ-100 ילדים לא יאובטחו

מאבטח בבית ספר ברמת גן / צילום: תמר מצפי
מאבטח בבית ספר ברמת גן / צילום: תמר מצפי

במשרד האוצר מבהירים היום (ד') בתגובה לפניית "גלובס" כי ההנחיה עליה הודיע אתמול השר משה כחלון בדבר מימון אבטחה במוסדות חינוך עד השעה 16:00 למשך שבועיים, כוללת את כלל המוסדות הממשלתיים והעירוניים, לרבות גני ילדים וצהרונים - ולא רק מוסדות או אשכולות גנים המונים מעל ל-100 ילדים, כפי שדווח בחלק מאמצעי התקשורת.

על פי ההחלטה, שסוכמה עם המרכז לשלטון מקומי, המדינה תממן 100% מהאבטחה ביישובים חלשים מאוד מבחינה סוציו-אקונומית (אשכולות 1-4), ואילו בשאר היישובים (5-10) תסבסד המדינה 70% מעלות האבטחה, כאשר הרשויות המקומיות יספגו את היתר.

הדיווחים הסותרים מאז אתמול, בצד רשויות מקומיות שהודיעו לתושבים כי לא ידוע להן על שום תקצוב או הנחיה בעניין, יצרו אנדרלמוסיה רבה בקרב ההורים והגבירו את הדיס-אינפורמציה. ג', הורה מאחד היישובים החזקים באזור הדרום, סיפר בשיחה עם "גלובס": "קצין הביטחון ביישוב הבהיר לנו שהוא יכול לאייש את כל גני הילדים במאבטחים בלי בעיית כוח אדם, אבל בשביל זה אנחנו ההורים נצטרך לשלם. הגדיל לעשות מנהל אגף החינוך שהצהיר כי הוא לא מכיר שום הודעה מצד משרד האוצר".

כך, אפילו הבוקר, אלפי הורים עסקו בשאלה האם יהיה זה נכון ואפשרי לממן את האבטחה מכיסם. חלק מהרשויות הודיעו במקביל כי הדבר אסור מבחינתן, הן בשל הכאוס שייווצר אם כל קבוצת הורים תעסיק באופן פרטי מאבטח שאינו כפוף למערך האבטחה העירוני ולנהלים של המשרד לביטחון פנים, והן בשל הפגיעה בשוויון כלפי הורים שאינם יכולים לממן הוצאה כזו. באחת מקבוצות הוואטסאפ הציע אחד ההורים להתחכם: "נגיד שהמאבטח שומר על השכונה, לא על הגן". בפורום ועדי ההורים הארצי אמרו היום ל"גלובס" בעניין כי אין להם התנגדות עקרונית למימון פרטי של הורים, רק כל זמן שהדבר זמני ונובע מהסלמה ביטחונית.

בחלק מהרשויות המקומיות קראו להורים להתנדב ולאבטח את הגנים בעצמם, לפחות עד שיגוייסו מאבטחים באופן רשמי. הגיוס הזה, כך מתברר, אינו פשוט ברוב המקרים, זאת גם בשל מחסור במאבטחים וגם משום שחברות האבטחה צריכות לעמוד בתנאים שקבע המשרד לביטחון פנים בכל הקשור לאבטחת מוסדות חינוך. בין היתר, מאבטחים של מוסדות חינוך מחויבים לעבור הליך בדיקה קפדני יותר, שכולל גם הוכחה להיעדר עבר פדופילי.

כך, קבוצות הוואטסאפ של ההורים נראות בימים האחרונים כאילו לקוחות מפרקים של "חסמבה". בחלק מהמקרים החליטו ההורים לחלק משמרות ביניהם, כאשר הדעות חלוקות באשר לאמצעי ההגנה או התקיפה שרצוי להיעזר בו. יש מי שהציע אקדח גז מדמיע, אחרים הציעו תרסיס גז פלפל, ויש מי שהוסיפה: "גם 'מוט סלפי', מסתבר, יכול לעשות את העבודה".

 

התקצוב המיוחד של משרד האוצר, כאמור, ניתן לפי שעה למשך שבועיים בלבד - רמז אולי לתקווה בירושלים שלפיה לא מדובר באינתיפאדה שלישית. בחזרה לשגרה, יחזור לתוקפו הנוהל הישן משנת 1995, ולפיו מאבטח צמוד ניצב רק במוסדות חינוך המונים מעל ל-100 ילדים, אלא בהנחיה מיוחדת של המשטרה. כמו כן, התקצוב הממשלתי בשגרה מספיק רק עד השעה 13:00, כאשר חלק מהרשויות תקצבו את השעות הנוספות בעצמן. למעשה, לפי תקנות משרד החינוך, ההורים רשאים לשמש מאבטחים בעצמם, אפילו אם הם חמושים.

בגני ילדים, שבאופן טבעי מונים פחות מ-100 ילדים, הסתפקה המדינה באבטחה היקפית באמצעות סיורים שגרתיים של המשטרה או של גורמי הביטחון ברשות המקומית. אירוני ככל שזה ישמע היום, הנהלים משנת 1995 קבעו כי הגננת היא הגורם האחראי על ביטחון הילדים בגן ועל כן עליה לערוך כל בוקר סריקה ביטחונית בשטח הגן, בחצר, ומחוץ לגדר.