גורמים משפטיים על הלינץ' בב"ש: "ניתן להעמיד לדין"

סערה ציבורית התעוררה כשהתברר שישראלים שהיו בזירת הפיגוע בב"ש ביצעו לינץ' באזרח אריתראי, עובר אורח תמים שנקלע לפיגוע ■ פרופ' יורם רבין: ניתן להעמיד לדין את התוקפים, כמו גם את אלה שצפו מהצד

האזרח האריתראי הבטום זרהום/ צילום תקשורת שבכ
האזרח האריתראי הבטום זרהום/ צילום תקשורת שבכ

גורמים משפטיים אומרים כי ניתן להעמיד לדין את הישראלים שתקפו והכו אמש (א') את האזרח האריתראי הבטום זרהום בזירת הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר-שבע, בזמן ששכב על הרצפה חסר ישע. על-פי החוק בישראל, גם את אלה שצפו מהצד ולא התערבו ניתן להעמיד לדין, אך יש סיכוי נמוך שהם ייענשו.

"לתקוף אדם שרוי בעילפון שמתבוסס בדמו, שכל עובר ושב מבין שהוא חסר ישע, ושלא נשקפת ממנו כל סכנה, זו לא רק עבירה פלילית, אלא גם מוסרית", הדגיש בשיחה עם חדשות 2 Online פרופ' יורם רבין, דיקן בית-הספר למשפטים במכללה למינהל.

לא ברור עדיין אם זרהום מת כתוצאה מירי או מהמכות שקיבל לאחר שכבר נורה. אם הוא מת מהמכות, האנשים שתקפו אותו יוכלו להיות מואשמים גם ברצח או בהריגה ולשבת שנים ארוכות בכלא. אם לא, הם יוכלו להיות מואשמים בתקיפה הגורמת חבלה ממשית (עד 3 שנות מאסר), בתקיפה בנסיבות מחמירות (עד 6 שנות מאסר) או בתקיפת חסר ישע.

"מי שעמד מהצד ולא התערב, עבר עבירה על חוק 'לא תעמוד על דם רעיך'", הוסיף רבין. "אפשר להעמיד אותם לדין על-פי החוק, זו עבירה פלילית, אבל מדובר בקנס כספי בלבד - עד 14,400 שקל".

"עד היום התגובה בעניינים כאלה הייתה רפה"

"אדם לא יכול לעמוד מנגד", הדגיש רבין. "החוק קובע כי אם אתה מרגיש שמעשה הצלה מצדך מסכן אותך, אתה צריך לקרוא לרשויות - אתה או מציל או קורא לרשויות. אתה לא יכול לא לעשות דבר".

לדבריו, לפי עיקרון ההגנה העצמית, הכלל המשפטי אומר שצריך להפעיל את הכוח המינימלי.

"פה לא מדובר בפעולה של הגנה עצמית אלא בסוג של פעולת נקם", הוא הסביר. "לא הייתה כאן תכלית של הגנה עצמית, הוא שכב מעולף על הרצפה".

לדבריו, אם יש אזרח שנושא נשק לצורך הגנה עצמית, מותר לו להגן עם הנשק גם על זולתו. "אתה יכול לירות, אבל צריך לעמוד בכלל הגנה עצמית, שחלק ממנו זה סבירות בפרופורציה".

כעת צריך להמתין ולראות אם הרשויות אכן יאתרו את האנשים שהכו את הנתין הזר בסרטון ואם יחליטו באופן עקרוני להעמיד לדין גם את הצופים מהצד.

"זו מדיניות שצריך לקבוע היועץ המשפטי", סיכם פרופ' יורם רבין. "עד היום התגובה של רשויות התביעה בעניינים כאלה הייתה רפה, בלי קשר לפעולות טרור, אך לדעתי אם ימצאו את התוקפים, הם יועמדו לדין".