הרשות לאיסור הלבנת הון: תמונת המצב של הפשיעה הכלכלית

17% מעבירות הלבנת ההון שנחשפו ב-2014 עסקו בשוחד ובשחיתות; כ-17% נוספים עסקו בהונאה, זיוף ומירמה; כ-14% במימון טרור; ועוד כ-9% עבירות הלבנת הון עסקו בארגוני פשיעה

ד"ר שלומית ווגמן רטנר / צילום: תמר מצפי
ד"ר שלומית ווגמן רטנר / צילום: תמר מצפי

כ-17% מעבירות הלבנת ההון שנחשפו בשנת 2014 עסקו בשוחד ובשחיתות; כ-17% נוספים עסקו בהונאה, זיוף ומירמה; כ-14% במימון טרור; עוד כ-9% עבירות הלבנת הון עסקו בארגוני פשיעה; כ-8% בעבירות סביב הנפקת חשבוניות פיקטיביות; וכ-6% נוספים עסקו בעבירות סמים - זאת תמונת המצב של הפשיעה הכלכלית בישראל לשנת 2014, כפי שעולה מהדוח השנתי שפרסמה היום (א') הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור.

מהדוח עולה כי דפוסי הפעולה העיקריים להלבנת ההון ומימון טרור, כפי שאותרו במהלך עיבוד המידע שהצטבר ברשות אשתקד, הם: שימוש במזומן, העברות בינלאומיות, שימוש בנותני שירותי מטבע, שימוש בישויות-קש ושימוש בגופים הפועלים למטרות צדקה, כגון עמותות.

על-פי חוק איסור מימון טרור חייבים גופים מסוימים, בהם הבנקים וגופים פיננסיים, לדווח לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור על פעולות שמבוצעות בחשבונות לקוחותיהם. הדיווחים מחולקים לשניים: "דיווח רגיל" (דיווחים המתקבלים מגופים פיננסים בעקבות חובת דיווח הקיימת בחוק ללא שיקול-דעת של המוסד הפיננסי, בהתרחש אירוע מסוים); ו"דיווח בלתי רגיל" על פעילויות חריגות או מעוררות חשד.

מהדוח עולה כי הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור קיבלה בשנת 2014 למעלה מ-1.5 מיליון דיווחים רגילים - גידול של כ-1% יחסית לשנת 2013, המהווה גידול יחסי של כ-33% במצטבר משנת 2008, בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-5% על פני שנים אלה.

עוד נרשמו למעלה מ-60,000 דיווחים בלתי רגילים, דיווחים "וולונטריים" בנוגע לפעולות על-פי שיקול-דעתו של המוסד הפיננסי כאשר התעורר חשד לפעילות האסורה לפי חוק איסור הלבנת הון.

עוד עולה מהדוח כי רוב התיקים המודיעיניים שהועברו בשנת 2014 לגופי האכיפה השונים מהרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, היו כמענה לבקשות מידע, רובן הועברו למשטרת ישראל (כ-70%), והיתר הועברו לשב"כ ולרשויות איסור הלבנת הון במדינות אחרות.

הדוח כולל גם פירוט של סך העיצומים הכספיים שהוטלו על-ידי ועדות העיצומים האוכפות מנהלית את יישום חוק הלבנת הון, וממנו עולה כי בשנת 2014 הוטלו עיצומים בהיקף של כ-5.1 מיליון שקל, לעומת כ-8.3 מיליון שקל בשנת 2013 וכ-10.6 מיליון שקל בשנת 2012.

הדוח כולל מספר דוגמאות להחלטות של ועדת העיצומים של בנק ישראל במסגרת הליכי אכיפה מינהליים בתחום הלבנת ההון, החל מעיצומים כנגד בנקים וכלה בעיצומים כנגד אזרחים שהפרו את חוקי המכס ונכנסו עם "מזוודות מזומן" לישראל בלי לדווח על כף.

כך, לדוגמה, מצוינת החלטת ועדת העיצומים של בנק ישראל על הטלת עיצום כספי בסך 2,300,000 שקל על בנק פועלי אגודת ישראל בע"מ, לאחר שבמסגרת ביקורת שערך שם המפקח על הבנקים נמצאו מקרים בהם הבנק לא עמד בהוראות מכוח חוק איסור הלבנת הון וצו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של תאגידים בנקאיים למניעת הלבנת הון ומימון טרור).

במקרה אחר החליטה ועדת העיצומים של הכנסת להשית על שני אזרחים עיצום בסך של 80,000 שקל לכל אחד, לאחר שנתפסו כשהם יוצאים מישראל לירדן כשברשות כל אחד מהם 55,000 דולר אמריקאי (שווה ערך ל-209 אלף שקל), וזאת מבלי שהצהירו על כך. הכספים הוסתרו על-ידי המפרים בתא נסתר תחת משענת היד במכוניתם. המפר הראשון טען כי מקור הכספים מעסקת מכירת כבשים וגמלים, וכי יעד הכספים היה רכישת בית בעיר עקבה שבירדן על מנת להשכירו. המפר השני טען כי מקור הכספים במכירת כבשים וגמלים, וכי הכספים נועדו לרכישת בית בעקבה יחד עם חברו.

שרת המשפטים, איילת שקד, אמרה היום על רקע פרסום הדוח כי "בשנים האחרונות משקיעה מדינת ישראל משאבים רבים במאבק בפשיעה החמורה בהלבנת הון ובמימון טרור. מאבק זה נושא פירות, בין היתר בזכות פעילותה המאומצת של הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור.

"כפי שעולה מהפעילות הנסקרת בדוח השנתי, בשנה האחרונה פעלה הרשות במלוא המרץ במאבקה אל מול תופעות הלבנת ההון ומימון הטרור, תוך סיוע לגופי האכיפה והביטחון בביצוע חקירות פיננסיות מורכבות. ברצוני לברך את מר פול לנדס, ראש הרשות היוצא, את ד"ר שלומית ווגמן-רטנר המשמשת כראש הרשות בפועל, ואת עובדי הרשות אשר העוסקים, מדי יום ביומו, במלאכה משמעותית זו".

מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, הוסיפה: "האתגרים והמשימות שמדינת ישראל ניצבת בפניהם בתחום הלבנת ההון ומימון הטרור הם רבים, מורכבים ומשתנים באופן תדיר. הרשות מצליחה להתמודד עם אתגרים אלה בהצלחה, ומקדמת את מדינת ישראל להיות אחת המדינות המובילות בעולם בתחומים אלה".

לדברי ראש הרשות בפועל, ד"ר שלומית ווגמן, "הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור נמצאת בתנופת עשייה ושיפור מתמדת במאבק בהלבנת הון ובמימון הטרור. בשנה האחרונה נרשמו מספר הישגים משמעותיים בתחום, לרבות החלת חובות על סקטורים חדשים, דוגמת סוחרים באבנים יקרות ונותני שירות עסקי (עורכי דין ורואי חשבון), העמקת שיתופי-הפעולה של הרשות עם גופי ביטחון שונים (המוסד, אמ"ן ומלמ"ב), העמקת שיתופי-הפעולה המקומיים והבינלאומיים, הובלת תוכנית הערכת הסיכונים הלאומית והישגים רבים נוספים.

"הרשות משמשת גורם פעיל ויוזם לקידום, יישום והטמעת משטר איסור הלבנת הון ומימון טרור במדינת ישראל, לצד גופים שונים הן במשרדי הממשלה והן בסקטור הפרטי, תוך מאבק משולב כנגד הלבנת הון ומימון טרור, לו שותפה מדינת ישראל במסגרת היותה חלק מן הקהילייה הבינלאומית".