משמונה יוצא אחד: מי הם המועמדים לרשת את ספ בלאטר בנשיאות פיפ"א?

הנסיך מירדן, הלוחם במשטר האפרטהייד, מנהל אקדמיית הכדורגל בלבנון או בכלל החבר'ה המוכרים לנו מאופ"א - מישל פלאטיני וג'יאני אינפנטינו? ■ הסתיים המועד להגשת מועמדות לריצה בבחירות לנשיאות ארגון הכדורגל העולמי

מישל פלאטיני נשיא אופ"א עם ג'יאני אינפנטינו מזכ"ל הארגון / צלם: רויטרס
מישל פלאטיני נשיא אופ"א עם ג'יאני אינפנטינו מזכ"ל הארגון / צלם: רויטרס

חקירות השחיתות אמנם נמשכות כרגיל, ויחד איתן תחושת הכאוס הכללית; אך בה בעת קרב הירושה על התפקיד הבכיר ביותר בכדורגל העולמי ממשיך להתחמם: עם תום המועד להגשת מועמדויות לריצה לנשיאות פיפ"א, שהסתיים אתמול (ב') - התברר כי לא פחות משמונה אנשים שונים רואים את עצמם כמחליפים פוטנציאליים של ספ בלאטר, השווייצרי שישב על הכיסא מאז 1998 אך החליט להתפטר לאחר שורה של סקנדלים שנקשרו סביב פעילותו.

הבחירות יתקיימו ב-26 בפברואר, כאשר הבוחרים יהיו למעלה מ-200 נציגי התאחדויות הכדורגל מרחבי העולם, ביניהם כמובן גם נציג ישראל עופר עיני. על מנת להגיש מועמדות, הזדקקו אנשים שהיו מעוניינים לרוץ לנשיאות להציג המלצות מחמש התאחדויות שונות לפחות. כל המתמודדים יעברו "בדיקת יושר" לפני שיורשו להשתתף באופן סופי בהליך.

הסיפור המעניין ביותר מגיע מצידה של ההתאחדות האירופית אופ"א - שהחלה להכין את השטח למקרה הלא בלתי סביר שוועדת האתיקה של פיפ"א, החוקרת את התנהלותו של נשיא אופ"א מישל פלאטיני סביב תשלום חשוד בסך 2 מיליון דולר שקיבל מבלאטר ב-2011, תפסול את הצרפתי מהתמודדות בבחירות (נזכיר כי המקרה נחקר גם על-ידי גורמי האכיפה השווייצרים). נכון לעכשיו, כדורגלן העבר מושעה ל-90 יום מכל פעילות בכדורגל, עד להשלמת הבדיקות בעניינו, אך בכל זאת בחר להגיש את מועמדותו. בכל אופן, בפגישה מיוחדת שערכה אופ"א אתמול, היא החליטה להביא לשולחן גם את מועמדותו של אדם נוסף - ג'יאני אינפנטינו השווייצרי, מזכ"ל אופ"א ויד ימינו של פלאטיני בקונפדרציה האירופית מאז 2009. על-פי הערכות, אינפנטינו יסיר את מועמדותו במידה ופלאטיני ינוקה מכל חשד ויוכל בסופו של דבר לרוץ לנשיאות.

יתר המועמדים: שייח' סלמאן מבחריין, נשיא AFC (קונפדרציית הכדורגל של אסיה); הנסיך הירדני עלי (שהתמודד בבחירות האחרונות מול בלאטר וזכה ב-73 קולות); טוקיו סקסוואלה, שר הספורט לשעבר של דרום אפריקה ולוחם במשטר האפרטהייד, וכיום איש עסקים מולטי-מיליונר; ז'רום שמפיין הצרפתי, שעבד בעבר בפיפ"א במשך 11 שנים ואף שימש לפרקים כיועץ קרוב של בלאטר; מוסא ביליטי, יו"ר ההתאחדות הליברית; דייויד נאקחיד, קפטן נבחרת טרינידד וטובאגו לשעבר, שכיום מנהל אקדמיית כדורגל בלבנון.