הוט ו-yes עם נשק חדש לשימור מנויים - אבל טועות בגדול

הממירים החדשים של הוט ו-yes מציעים יכולות מתקדמות וממשק ידידותי, אבל כדי למנוע נטישת מנויים צריכות החברות לשפר את ה-VOD, לא לגבות מחיר מופרך על תכנים נוספים ולשפר את זמינות הצפייה במכשירים

צופי הטלוויזיה נהנים בימים אלה משפע עצום של סדרות שמשדרות הוט, yes וסלקום, אלא שתוכן כבר מזמן אינו מספיק. הצרכנים של היום דורשים מחירים נוחים, ציוד מתקדם וזמינות של התוכן בכל המכשירים הניידים של המשתמש, בכל מקום ובכל זמן. כדי להתמודד עם הדרישות הללו השיקו לאחרונה גם הוט וגם yes ממירים חדשים, נוסף לזה הקיים בסלקום.

אך נראה כי ההצטיידות הזאת אינה מספיקה כדי למנוע נטישת לקוחות: למרות התוכן הרב והטכנולוגיות החדשות, יותר ויותר צרכנים רוכשים סטרימר במאות שקלים בודדים ומתקינים תוכנה לצפייה בתוכן פיראטי, כמו Kodi או פופקורן טיים: הצופים מעוניינים לצפות חינם בכל תוכן שעולה ברוחם.

וכאן בדיוק טמונות נקודות התורפה של חברות הטלוויזיה הגדולות. הצופים דורשים מהן עקביות, אמינות והיקף גדול של תוכן שאינו נעלם או משתנה כל רגע, ואילו הן אינן קשובות להם. הנה כמה דוגמאות:

1. סדרה ב-VOD שנקטעת באמצע

צופים רבים צורכים את התוכן בעיקר מה-VOD, ולא פעם מגלים שהם יכולים לצפות בעונה של סדרה, מבלי שהעונה הקודמת זמינה.

כך קרה למשל בהוט עם הסדרה "נאשוויל": הפרקים הראשונים של העונה השנייה הורדו מהשירות, בעוד הפרקים המתקדמים יותר זמינים לצפייה.

ב-yes קרה דבר דומה עם הסדרות "הנגיף" ו"האדם האחרון בעולם". אפילו בסדרות אהובות כמו "האנטומיה של גריי" או "מזכירת המדינה" yes לא איפשרה צפייה של העונות הקודמות.

המשמעות היא שכדי לצפות בכל העונות, לקוחות בוחרים בפתרונות פיראטיים, למרות שהם משלמים לחברת הטלוויזיה תשלום חודשי. ב-yes הדבר אבסורדי יותר, כי החברה מתגאה בשירות Binge שבו היא מחזיקה את כל העונות של סדרה מסוימת. yes הבינה שקטלוג עונות קודמות חשוב לצופים, אך היא לא מציעה את זה בצורה רחבה מספיק.

בחברות הטלוויזיה מסבירים כי בגלל הסכמים עם ספקיות התוכן ולאור מחירי התוכן הגבוהים, הן לא יכולות לשדר ב-VOD את כל העונות ואת כל הפרקים.

2. צפייה בתשלום

לא פעם דורשות החברות סכומים גבוהים וחסרי פרופורציה על צפייה בסרטים. כך קרה ב-yes למשל, שהציעה לאחרונה צפייה בשלושת הסרטים בטרילוגיית "בחזרה לעתיד", בעבור 10 שקלים לסרט (30 שקל לכולם). אותו לקוח משלם גם כך מאות שקלים בחודש עבור שירות טלוויזיה של החברה, והדרישה שישלם תשלום נוסף על סרט שיצא בשנת 1985 מעוררת תהייה.

בהקשר זה יש יתרון לסלקום TV: בעוד שהוט ו-yes גובות תשלום על צפייה בתוכניות של ערוצים 2 ו-10 ב-VOD, בסלקום התוכן הזה ניתן חינם. גם כאן מדובר בנקודה כואבת ללקוח שגם כך משלם תשלום חודשי לחברה.

3. צפייה מניידים

הקהל צופה בתוכן הטלוויזיוני שלו גם - ולעתים בעיקר - במכשירים ניידים. אלא שהאפליקציות של כל שלוש החברות לוקות בחסר: לא ניתן להוריד תוכן לצפייה ללא חיבור לאינטרנט; אין גישה להקלטות של הממיר בבית דרך האפליקציה; ומי שרוצה לצפות בתוכן כשאין WiFi, יגלה שהוא זולל את חבילת הגלישה הסלולרית שלו.

אצל הוט בולטת הבעיה במיוחד: האפליקציה שלה כוללת רק הפקות מקור ולא סדרות רכש. כמו כן, לא כל התוכן ניתן חינם, וגם מנויי החברה צריכים לשלם על צפייה בפרקים.

אצל המתחרים, מדובר בשירות משלים ללא עלות למנויי ה-VOD הקיימים. yes וסלקום TV מציעות אפליקציות עשירות בתוכן, הכוללות את סדרות ה-VOD. ב-yes מציעים גם צפייה בערוצים הלינאריים באפליקציה בסמארטפון, בטאבלט ובמחשב.

4. לא כל התוכן שם

לזכותן של חברות הטלוויזיה ייאמר שכדי להתמודד עם התחרות מצד האינטרנט, הן החלו לשדר סדרות מסוימות ופופולריות בזמן אמת עם השידור המקורי בארה"ב או ביום למחרת. הן גם מציעות מגוון גדול של תוכן ללא עלות נוספת ב-VOD ומציעות אפליקציות משלהן. גם הממירים החדשים משפרים מאוד את חווית הצפייה בתוך הבית.

אלא שלמרות כל זאת, אפילו לקוח שיהיה מנוי לשלוש החברות גם יחד ויחזיק ממיר של הוט, yes וסלקום (והרי לקוחות כאלה הם נדירים מאוד), עדיין לא יוכל קבל את כל תוכניות הטלוויזיה החדשות הקיימות ברשתות האמריקאיות.

התוצאה היא שאותו חובב מושבע של טלוויזיה עדיין יצטרך לחפש פתרונות כמו קודי, כדי לקבל תמונה מלאה של התוכן הקיים היום.

קשה להאשים את חברות הטלוויזיה. עלויות התוכן גבוהות מאוד: אבל תהיה הסיבה מוצדקת ככל שתהיה - התוצאה היא שהלקוחות נחשפים לפתרונות פיראטיים, ולעתים בסופו של דבר מעדיפים אותם על פני המנויים היקרים.

 

תגובות

■ yes: "הכתבנו מגמה"

"החברה הביאה לישראל את המגמה העולמית של צפייה מרתונית והשיקה בלעדית את yesBinge: קטגוריה ייעודית עם מעל 100 סדרות מובילות עם עונות מלאות החל מהפרק הראשון ועד האחרון, ביניהן 'האישה הטובה', 'המתים המהלכים' ועוד. אנו מחויבים להביא לקהל את התוכן הרלוונטי, העכשווי והמדובר, ומרעננים את ההיצע. כך למשל הסדרות זוכות האמי 'משחקי הכס' ו-'veep', אשר יחזרו במלואן עם עליית העונה החדשה בארה"ב. חשוב לציין כי אנו פועלים על-פי חוק והסכמים מול הספקים מארה"ב, אשר מכתיבים את זכויות השידור ואת אפשרויות השיבוץ בשירות ה-VOD".

■ הוט: "התוכן העשיר ביותר"

"הוט מציעה את ה-VOD העשיר ביותר בתוכן ואחד הגדולים באירופה. עשרות סדרות משודרות על כל עונותיהן, לרבות קטגוריה שלמה ב-VOD אקסטרה, ובה ניתן למצוא עונות מלאות. עשרות רבות של סדרות משודרות במקביל עם שידור הסדרה בארה"ב. כמובן שאנו כפופים לשידור בהתאם לזכויות הנמכרות עם הסדרה".