מחפשים הזדמנויות השקעה? נסו את שוק המניות במקסיקו

לא כדאי לחשוש באופן אוטומטי מהשווקים המתעוררים ■ מקסיקו, שעברה רפורמות חשובות ובעלת היחסים הפיננסיים והפיסקאליים החזקים, היא דוגמה למדינה שכדאי לשקול להשקיע בה

ברק אובמה ו אנריקה פנייה-נייטו / צילום: רויטרס
ברק אובמה ו אנריקה פנייה-נייטו / צילום: רויטרס

אמירה ידועה בשוק ההון היא שהזמן האידיאלי לקנות נכס הוא כאשר אף אחד אחר לא מוכן אפילו לדבר או לשמוע עליו. נדמה שאחרי מספר שנים של ביצועי חסר יוצאי דופן, ציבור המשקיעים התייאש משוקי המניות בשווקים המתעוררים.

אם כך, אולי אולי, הגיע הזמן להחזיר מעט את הזרקור לשווקים אלו. הביצועים הרעים של שוקי המניות בשווקים המתעוררים משקפים היטב את התהליכים השליליים שעברו על חלק ניכר מכלכלות אלו בשנים האחרונות, שרשמו האטה משמעותית מאוד בקצבי הצמיחה שאפיינו אותם בעבר. למרות שייתכן וסנטימנט המשקיעים הגיע לשפל ארוך טווח עבור שוקי המניות במדינות המתפתחות כמכלול, אנחנו מאמינים כי מוטב לעת עתה יהיה להתמקד במדינות ספציפיות, הנהנות מתהליכי צמיחה בריאים יותר ואף, מיציבות פוליטית ומממשל תאגידי משופר. מדינה שעונה לדעתנו להגדרות אלו היא מקסיקו.

ייצוא הרכב משתפר וגם הצמיחה

אחרי שנתיים של האטה בצמיחה הכלכלית במקסיקו, שבאה לידי ביטוי בצמיחה של 1.4% ב-2013 ושל 2.1% ב-2014, הכלכלה המקסיקנית מראה סימני התאוששות, כאשר עיקר הרוח הגבית מגיע מהייצוא התעשייתי, עם דגש על תחום הרכב.

בשנים הקרובות צפויה האצה בתהליכי הצמיחה במדינה עד לקצב צמיחה של כ-3.5% ב-2017, כאשר התרומה המרכזית צפויה להגיע כתוצאה מהתאוששות בכלכלת ארה"ב הסמוכה. עם זאת, הדרך לצמיחה כלכלית חזקה יותר לא צפויה להיות חלקה והמחשה לכך התקבלה בחודש מאי, כאשר משרד האוצר המקסיקני הוריד את תחזית הצמיחה ל-2015 ל-2.2%-3.2%, הורדה של נקודת אחוז שלמה. לאחרונה פורסם כי כלכלת מקסיקו צמחה בקצב של 2.4% ברבעון השלישי של 2015, רמה זהה לקצב הצמיחה במחצית הראשונה של השנה וכאמור, גם האצה ביחס לרמת הצמיחה ב-2014.

נשיא מקסיקו, אנריקה פנייה-נייטו, נקט במספר רפורמות משמעותיות מאז כניסתו לתפקיד בסוף 2012. כבר עם בחירתו חתם פנייה-נייטו על ברית היסטורית עם מפלגות השמאל במדינה, שהקלה מאוד על ביצוע רפורמות חשובות. פנייה-נייטו העביר רפורמות חשובות בתחומי התשתיות, האנרגיה, התקשורת, המיסוי ועוד. הקו המקשר בין הרפורמות שהוביל פנייה-נייטו, הוא הרצון לפתוח שווקים לתחרותיות חזקה יותר, הן מצד חברות מקסיקניות והן מצד חברות בינלאומיות.

שקיפות נדירה למדינה מתפתחת

יחסים פיננסיים ופיסקאליים חזקים מקנים למקסיקו מוניטין רב בהשוואה לשווקים מתעוררים אחרים. בניגוד למדינות מתפתחות אחרות, מקסיקו מאופיינת בשקיפות ובאמינות גבוהה יחסית של הנתונים הכלכליים. אלמנטים אלו כמובן מקטינים את הסיכון של השקעה במדינה מתפתחת.

הקרן MSCI Mexico Capped מבית iShares (סימול: EWW US) היא קרן הסל הסחירה והגדולה ביותר על שוק המניות המקסיקני. הקרן, שהוקמה בשנת 1996, היא בעלת נכסים של כ-1.17 מיליארד דולר והיקף מסחר יומי ממוצע של כ-2.6 מיליון מניות. הקרן גובה דמי ניהול שנתיים של 0.48%. הסקטורים הגדולים במדד ה-MSCI Mexico הם הצריכה הבסיסית (כ-26%), הפיננסים (כ-20%) ושירותי התקשורת (כ-15%).

כפי שניתן לראות בטבלה, החברה הגדולה במדד ה-MSCI Mexico היא בפער גדול חברת התקשורת America Movil, המהווה כ-15% ממנו. אחזקות גדולות נוספות הן חברת הקמעונאות והמשקאות Fomento Economico Mexicano (FOMSA), חברת התקשורת Grupo Televisa, חברת הקמעונאות Walmart Mexico והקבוצה הפיננסית Banorte.

להערכתנו, גורם הסיכון המשמעותי בהשקעה בקרן זו ובשוקי המניות במדינות המתפתחות בכלל, הוא העלאת הריבית בארה"ב. במקרה של מקסיקו, גורם סיכון זה הוא גדול במיוחד. תחילה, העלאת ריבית בארה"ב יכולה לגרום להשפעה מצמצמת על המדיניות המוניטארית במקסיקו ולעודד יציאת כספים מהמדינה, במיוחד בהתחשב בגירעון של כ-2% תוצר בחשבון השוטף.

מעבר לכך, במידה שהבנק המרכזי בארה"ב ינקוט בהעלאת ריבית מוקדמת מדי וארה"ב תיכנס להאטה, מקסיקו תיפגע מכך במיוחד, בהתחשב בקשרים הכלכליים ההדוקים בין שתי המדינות. גורמי סיכון נוספים בהשקעה במקסיקו הם ירידה נוספת במחיר הנפט, שצפויה לפגוע במקסיקו כיצואנית נטו של אנרגיה, וכן נושאי ממשל ורגולציה, שנכונים להשקעה כמעט בכל מדינה מתפתחת.

הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל