ש"ס דרשה מאות מיליוני שקלים - וההצבעה על תקציב המדינה בוטלה

(עדכון) יו"ר הוועדה גפני נעל את הדיון לאחר שלא נמצאה פשרה לדרישת ש"ס ליישם תוכנית מע"מ אפס לתחבורה ציבורית ■ תקדים: הוועדה נדרשה לאשר את תקציב המדינה ללא תקציב הביטחון ■ ח"כ שפיר: "זו הכרזה על בחירות"

על רקע מחלוקות סביב תקציב המדינה פוצצה היום (ד') ישיבת ועדת הכספים שנועדה לאשר את התקציב לקראת אישורו בשבוע הבא במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. ברקע הדברים, נדרשה הוועדה לאשר באופן תקדימי את תקציב המדינה לשנים 2015-2016 - אך ללא תקציב הביטחון. כמו כן ש"ס דרשה ליישום תכנית מע"מ אפס לתחבורה ציבורית כתנאי לתמיכתה בתקציב, תכנית שעלותה נאמדת במאות מיליוני שקלים.

יו"ר הוועדה משה גפני נעל את הדיון על הצבעות התקציב מבלי להצביע, בעקבות אי הסכמות בתוך סיעת הקואליציה, גפני אמר שסירב לחכות שעות ולעכב את חברי הוועדה וביטל את הדיון להיום.

בשעה האחרונה כינס יו"ר ש"ס אריה דרעי את חברי סיעת ש"ס במטרה לדון בצעדים לפתרון המשבר. קודם לכן נפגש דרעי עם מנכ"ל משרד רה"מ אלי גרונר ועם ראש אגף תקציבים אמיר לוי כדי למצוא פתרון לדרישת הסיעה החרדית. מכיוון שטרם נמצא המתווה שיביא לריצויה של ש"ס, החליט גפני לפזר כאמור את ישיבת הוועדה ולא להביא את התקציב להצבעה.

תקציב הביטחון לשנת 2015 יעמוד על 57 מיליארד שקל, אך כאמור אין עדיין הסכמה על התקציב ל-2016. באוצר הציעו שתקציב הביטחון יעמוד על 56 מיליארד שקל בשנה הבאה, אך ראשי מערכת הביטחון מתנגדים לכך.

ח"כ סתיו שפיר (המחנה ציוני) מסרה בתגובה כי "מה שאנחנו רואים כאן היום זו הכרזה על בחירות. עצוב מאוד שממשלת ישראל לא מצליחה לקבל החלטות אפילו לא בזמנים קשים כאלה. אין לממשלה תכנון תקציבי, וגם אם נצביע איכשהו על התקציב בשבוע הבא - הממשלה כבר הודיעה שבכוונתה לשנות אותו לגמרי במהלך השנה, על אף שזה מנוגד לחוקי יסוד. עדיף שלא תבזבז לכולנו את הזמן ותלך הביתה".

מוקדם יותר היום גפני הגיב לדרישה לאשר את תקציב המדינה ללא תקציב הביטחון: "אכן אין זה שגרתי שוועדת הכספים מתכנסת להצביע על תקציב המדינה שכסעיף מרכזי בו (תקציב הביטחון) טרם הושגה לגביו הסכמה והוועדה הרלוונטית אף דחתה אותו", אמר גפני. "במדינה מתוקנת, מן הראוי שהדיון במכלול התקציב ייעשה כשכל התמונה פרוסה לנגד חברי הכנסת, אך כאן נוצר מצב ייחודי, שבו הוועדה המשותפת אמרה אמירה חד-משמעית, שבתקציב המוצע לא ניתן לעמוד באתגרי הביטחון של מדינת ישראל".

הח"כים מהאופוזיציה זעמו על המהלך החריג. ח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) אמר כי "לא ייתכן שאחרי שהוועדה המשותפת לתקציב הביטחון דחתה את תקציב הביטחון לאחר דיון מעמיק ובהמלצת השר עצמו, יבוא תקציב המדינה לאישור והכנסת תעקוף את הוועדה ותאשר את תקציב הביטחון. זו מדיניות הקריצה של נתניהו - שום דבר לא מסודר, אין תכניות אסטרטגיות. תכנית 'גדעון' לא נידונה אף לא פעם אחת בקבינט המדיני-ביטחוני! הממשלה הזו קיימת כבר כמעט חצי שנה ושוב נזכרים ברגע האחרון, בדקה ה-91 לקבל החלטות הרות גורל הנוגעות לחיים של כולנו! בוועדת תקציב הביטחון אני, מהאופוזיציה, הצעתי נוסחת פשרה ליו"ר הוועדה ח"כ צחי הנגבי אך הוא החליט לדחות גם אותה. לא ניתן לכנסת לבזות את עצמה".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) הוסיף: "הממשלה והקואליציה החליטו לעלות הבוקר על ועדת הכספים עם D-9 ולדרוס כל הליך חוקי בדרך לאישור תקציב המדינה. היועץ המשפטי של הכנסת מכופף בטריקים זולים וחברי הכנסת נכפים לאשר את תקציב המדינה כשאין הסכמה או מושג מה יהיה גודלו של המשתנה הגדול ביותר בעוגת התקציב - תקציב הביטחון. זוהי פארסה שהופכת את הכנסת ועדת הכספים לחותמות גומי ריקות מתוכן ומשמעות. אני קורא ליו"ר ועדת הכספים גפני שהתנהל עד כה בהגינות לא לתת את ידו לביזיון הזה. עם ממשלה ללא משילות ועם התנהלות עקומה כזאת כבר עדיף ללכת לבחירות".

דבריה של ח"כ זהבה גלאון (מרצ) היו חריפים יותר: "יו"ר הוועדה מודה שאנחנו נדרשים להצביע היום על תקציב פיקטיבי. גודלו של תקציב הביטחון הוא לא הנעלם היחיד - אם אכן, כפי שהצהיר יו"ר הוועדה, יגדילו את תקציב הביטחון בהסתייגויות המשמעות היא שיקטינו את התקציבים האזרחיים. מדובר על סכום עתק בגובה 7 מיליארד שקל. מאיפה יבוא הכסף הזה? כל התקציב יכול להשתנות, זאת בדיחה עצובה שאין לה תקדים.

"זו בושה שיו"ר הכנסת לא מגן על כבודן של הכנסת ושל ועדות הכנסת, ונותן יד לפארסה שתכתים את הכנסת ותיצור תקדים מסוכן שאת השלכותיו לא ניתן יהיה להשיב לאחור. הממשלה הזאת הופכת את רמיסת הכנסת כולה לשיטה. בכל פעם שמשהו לא עובד לפי התוכניות עוקפים, רומסים ועושים צחוק מההליך הדמוקרטי. הממשלה גוררת את ועדת הכספים כמו נבלה בשוק, ומחרבת את ההליך הדמוקרטי. גם הגדלת התקציב באמצעות העברות תקציביות זאת חלופה שערורייתית. אין שום הבדל בין הרעיון לקבוע את התקציב בהסתייגות במליאה לבין לאשר תקציב בלי הסתייגות ולהגדיל אותו אחר כך בדלת האחורית - זאת נבלה וזאת טריפה".