הפורמט החדש של היורוליג: לא פתרון למאבקי השליטה

יורוליג נגד פיב"א, פיב"א נגד היורוליג, וחוזר חלילה ■ גם ההחלטה האחרונה לצמצם את המפעל הבכיר באירופה ל-16 מועדונים שיהנו בעשור הקרוב מ-370 מיליון אירו - לא תפתור את הכאוס

שחקני ריאל מדריד בכדורסל חוגגים זכייה ביורוליג 2015 / צלם: רויטרס
שחקני ריאל מדריד בכדורסל חוגגים זכייה ביורוליג 2015 / צלם: רויטרס

ההודעה של היורוליג אתמול (ג') על הפורמט החדש היא, למי שלא שם לב - שכפול כמעט מוחלט של ההצעה של פיב"א מהשבוע שעבר: ליגה אירופית מצומצמת של 16 קבוצות, פחות או יותר עם אותן קבוצות משוריינות, עם הרבה כסף שיחולק למשתתפות, וכמו פיב"א בשבוע שעבר - הפעם היה זה תורה של היורוליג "להציע לפיב"א לבוא ולהצטרף לליגה שלנו".

אז מה בעצם עשינו כאן? בסופו של דבר המאבק על הכדורסל האירופי הוא מאבק שליטה. המאבק הזה רע לכדורסל (צמצום הליגה יקטין עוד יותר את הסיכוי של קבוצות חדשות להיכנס אליה), הוא כנראה גם רע לאוהדים (זו תהיה ליגת מסטיק של 30 משחקים, שבסיומה רק חצי מהקבוצות לא ממשיכות לשלב הבא). והיא תהיה טובה בעיקר לקבוצות המשתתפות בה, וממש לא לכל היתר.

המאבק בין פיב"א ליורוליג גרם לכך שכל אחד מהגופים מצא פתאום מקורות מימון - ההצעה של היורוליג מסתמכת על קשר עם חברת שיווק הספורט הבינלאומית IMG, שתבטיח לפי פרסום ב"מונדו דפורטיבו" 370 מיליון אירו לקבוצות המשתתפות בעשור הקרוב. הפלטפורמה של 30 משחקים תאפשר כמובן להביא יותר כסף מטלוויזיה, כי כמות המשחקים תגדל. אפשר להיות בטוחים שבמכבי ת"א, למשל, כבר שוקדים על העלאת מחירי המנויים בעונה הבאה עם התירוץ של "תקבלו עכשיו עונה אירופית ארוכה יותר עם יותר משחקי בית", העלאת המחירים של תאי הצפייה, של החסויות וכו' וכו'.

כדי למנוע מצב של קבוצות שירצו לרדת מהעגלה או יתפתו חס וחלילה ללכת לליגה מתחרה של פיב"א, ששוב תעלה על סדר היום מן הסתם, לפי פרסומים שונים היורוליג דרשה מהקבוצות לחתום על "קנס יציאה" בסך 10 מיליון אירו למי שתחליט לנטוש.

היורוליג קראה לפיב"א להצטרף ליוזמה, בעיקר כי היא יודעת שפיב"א מחזיקה את נשק יום הדין: פיב"א כבר הודיעה כי בשל השינוי שיצרה בשיטת התחרויות הבינלאומיות, כי היא מתכוונת להשתמש בכל לוח השנה לטובת חלונות של משחקי נבחרות (כמו שנהוג בכדורגל). זאת בשונה משימוש בחלונות למשחקי נבחרות רק במהלך פגרת הקיץ. מאחר שליגה אירופית של 30 מחזורים, ועוד הצלבה ופיינל-פור, תאלץ את היורוליג להשתמש גם היא בכל לוח השנה, ללא פגרות - קשה לראות איפה יהיו חלונות כאלו למשחקי נבחרות.

מכאן והלאה אפשר רק לדמיין את ההתנגשויות של מאבקי הכוח הללו. איזו קבוצת יורוליג לא תשחרר את השחקנים שלה לנבחרת הלאומית, למשחקי מוקדמות של פיב"א? ואיזה סנקציה תדרוש פיב"א מאיגודי הכדורסל להטיל על שחקנים?

באנלוגיה לכדורגל, תחשבו על מצב של חוסר סנכרון פוליטי כזה שגורם לכך שברצלונה ונבחרת ארגנטינה משחקות באותו יום - מי אמור ליהנות משירותיו של ליונל מסי?