החל מ-2017: הוט ו-yes ישקיעו יותר ביצירה הישראלית

כך קבעה מועצת הכבלים והלוויין ■ שיעור ההשקעה בהפקות מקור כיום עומד על 8% מהכנסות החברות מדמי מנוי, ויעלה ל-9% ב-2017 ■ חברת yes: "החלטה תמוהה"

יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי
יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי

מועצת הכבלים והלוויין, בראשותה ד"ר יפעת בן-חי-שגב, קיבלה היום (ה') החלטה להעלות את חובת ההשקעה ביצירה הישראלית החלה על חברות הכבלים והלוויין.

שיעור ההשקעה בהפקות מקור כיום עומד על 8% מהכנסות החברות מדמי מנוי, ויעלה ל-9% בשנת 2017. המשמעות היא תוספת של עשרות מיליוני שקלים לשוק היצירה הישראלי מדי שנה. ההחלטה התקבלה למרות התנגדות הוט ו-yes.

בחודש אוקטובר 2014 יצאה מועצת הכבלים והלוויין לשימוע ציבורי כדי לבחון את העלאת שיעור חובת ההשקעה בהפקות מקור. בסקר שערכה המועצה השנה בקרב הציבור הביעו רוב הנשאלים רצון לראות יותר סדרות מקור ישראליות בערוצי הכבלים והלוויין. כאמור, כיום עומד שיעור ההשקעה ביצירה ישראלית מקורית מההכנסות על הרף המינימלי של 8%.

בשנת 2014 השקיעה הוט 180 מיליון שקל, ואילו yes השקיעה 132 מיליון שקל ביצירה ישראלית. במסגרת זו הופקו סדרות מצליחות כמו "פאודה", "זגורי אימפריה", "שטיסל", "שכונה" ו"החממה".

בכדי לבחון את ההעלאה הזמינה המועצה עבודה כלכלית מקיפה מחברת הייעוץ הכלכלית "עדליא", שהמליצה להעלות את שיעור ההשקעה בהפקות מקור עד ל-9.83%, באופן שלא יצור איום על האיתנות הפיננסית של החברות. המועצה החליטה לאמץ גישה שמרנית יותר ולהעלות את חובת ההשקעה בהדרגה מ-8% ל-9%.

ההעלאה תיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2017, במהלכה צפויה ועדת פילבר לסיים את עבודתה ולהגיש את המלצותיה על שינוי האסדרה בשוק.

מודל ההעלאה כולל מנגנון רוורסבילי המאפשר חזרה לאחוז המינימום הקבוע בחוק בכל עת. הגדלה של אחוז אחד בשיעור ההשקעה תביא (במונחי 2014) להגדלה של כ-17 מיליון שקל לשנה בחברת yes ושל כ-21 מיליון שקל בחברת הוט.

יו"רית מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, מסרה כי "הפקות המקור הן עמוד השדרה של התרבות הפופולרית בישראל. הפקות המקור שנוצרו פה בעשור האחרון בטלוויזיה הרב-ערוצית הם מקור לגאווה לאומית, ויש לחזק אותן דוקא בעידן של גלובליזציה הולכת וגוברת".

בן-חי-שגב ציינה כי בקרוב מאד יסתיים תהליך מיקוד הרגולציה שהיא מובילה, אשר יעניק לגופים המשדרים מידה גבוהה יותר של חופש ניהולי ותוכני. "הרגולציה הנוכחית על שידורי טלוויזיה סובלת מעודפות ובעיקר מחוסר הבחנה בין עיקר וטפל. הרגולציה החדשה צריכה להעניק למשדרים יותר חופש ניהולי ותוכני ולשים את כובד משקלה בתחום היצירה המקורית".

מחברת yes נמסר בתגובה: "באם הדברים נכונים, מדובר בהחלטה תמוהה שבה הממשלה מטילה קנס על לקוחות yes והוט ומפלה אותם באופן בוטה אל מול שחקני טלוויזיה אינטרנטיים אחרים, תוך שהיא מעודדת לקוחות לשימושים פיראטיים לא חוקיים".