מגה: הספקים לא שיתפו פעולה; פגיעה במכירות

זאת לעומת יעד מכירות של 80 מיליון שקל בשבוע הנגזר מתוכנית ההבראה לרשת ■ גם ספקים שהצהירו על אספקה רגילה לרשת מגה, בהמשך לדרישות ימי האשראי שלה - אינם עומדים בכך

מדפים של מגה/ צילום: תמר מצפי
מדפים של מגה/ צילום: תמר מצפי

גורלה של רשת מגה עדיין מוטל על כף המאזניים: ל"גלובס" נודע כי המהלך שהובילה הרשת לשינוי ימי האשראי מול הספקים לא צלח, וכי המחסור הגדול במוצרי מזון וצריכה ברשת פוגע משמעותית במכירות השוטפות.

בשל המחסור במוצרים ירדו בשבוע שעבר המכירות ברשת, ואלה הסתכמו לפי הערכות ב-70 מיליון שקל בלבד - לעומת יעד מכירות של 80 מיליון שקל בשבוע, הנגזר מתוכנית ההבראה לרשת. גם שבוע קודם לכן לא הצליחה מגה להגיע ליעד, והמכירות הסתכמו ב-73 מיליון שקל בלבד.

תוכנית ההבראה, נציין, עוסקת ביעד מכירות אך לא ברווחים. עם זאת, ברור שפעילות הרשת ממשיכה לצבור הפסדים, ובכל מקרה היא אינה צפויה לעבור לאיזון בשנה הנוכחית.

הרשת סובלת מחוסרים במגוון רחב של קטגוריות ומותגים. בפועל, מרבית הספקים מספקים לרשת סחורה באופן מצומצם ביותר, וגם ספקים שהצהירו על אספקה רגילה לרשת - אינם עומדים מאחורי הצהרה זו. כך, מגה נפגעת ממחסור בקטגוריות מזון טרי, משקאות, דגני בוקר, טיפוח, חטיפים מתוקים ועוד.

עוד נודע כי חברת DPL, יצרנית חיתולי בייביסיטר, הצטרפה כבר לפני חודש וחצי לחברות שעצרו את האספקה לרשת מגה, והיא אינה מספקת סחורה לרשת כלל.

מגה מתקשה להשלים חוסרים מול ספקים אחרים, כיוון שגם הספקים המספקים סחורה לרשת אינם מוכנים להשלים את היעדרם של המתחרים שלהם מהמדפים, ובכך להגדיל את החשיפה שלהם לרשת.

"מחכים לשינוי במדיניות הבעלים"

בקיץ האחרון הגיעה מגה להסדר חוב עם הספקים, ולפיו האחרונים הסכימו לדחיית תשלום 30% מהחוב למספר שנים וכן לפריסה של 70% מהחוב לתשלומים. בימים אלה השלימה מגה תשלום 70% מחוב העבר לספקים, וכתוצאה מכך הספקים שעצרו סחורה לרשת או דרשו תשלום במזומן עבור הסחורה, צמצמו את החשיפה שלהם בשיעור זהה.

לדברי אחד הספקים, "כל עוד תשלומי 70% מהחוב עמדו באוויר, הספקים סיפקו סחורה. כעת, כשמגה כבר שילמה 70% מהחוב, הספקים יושבים על הגדר".

נזכיר כי לפני כשבועיים ביקשה מגה מהספקים לחזור לעבוד אתה לפי ימי האשראי שהיו נהוגים טרום המשבר ברשת שפרץ ביוני 2015. במגה סבורים כי החזרה לימי האשראי הקודמים היא תנאי הכרחי לשמירה על תזרים המזומנים של הרשת, שיאפשר את המשך פעילותה. מספר ימים לאחר מכן חשף "גלובס" כי עשרת ספקי המזון והצריכה הגדולים לא נעתרו לבקשתה של מגה, להוציא ספקים כמו חברת סנו, שהמשיכו באספקה רגילה לרשת גם לאחר פרוץ המשבר.

ספקים המבוטחים בביטוח אשראי הקפידו, וממשיכים להקפיד, לא לספק סחורה מעבר לכיסוי הביטוחי, ולכן כל שינוי בימי האשראי עלול לגרור אותם לאספקה עודפת על פני הכיסוי הביטוחי.

בשבוע שעבר חזרה לראשונה קבוצת נטו לספק סחורה לרשת מגה, אולם ההערכות הן כי הדבר התאפשר אחרי שקבוצת נטו צמצמה את החשיפה למגה ב-70% בהשוואה ליוני 2015, וכי גם כעת היא מספקת סחורה בהתאם לכיסוי הביטוחי בלבד.

גם בעמדותיהן של החברות ויסוצקי ויפאורה-תבורי לא חל כל שינוי.

ספקים אומרים שהם אינם מוכנים ליטול סיכונים במקומם של בעלי הבית של מגה, אנשי העסקים שרגא בירן, דודי ויסמן והקיבוצים בראשות עמית בן-יצחק. כך אומר ל"גלובס" אחד הספקים: "הייתי מצפה מהם שיביאו עוד כסף מהבית, כדי שיהיה 'צבוע' לטובת מגה. הכסף שהכניסו, יחסית למה שהוציאו מהחברה במשך כל השנים, בטח עם כל התרגילים החשבונאיים, לא מגיע לאפס קצהו של מה שהם משכו. רק שינוי במדיניות מצד הבעלים יכול לשכנע את הספקים להגדיל סיכונים".

מחברת DPL נמסר בתגובה: "החברה לא סיפקה סחורה למגה, כי לא הייתה דרישה. אם תהיה דרישה, החברה תשמח להגיע עם מגה להסדר".