קרן דנהאם מוכרת שתי תחנות כוח בצפון; קרן נוי שוקלת רכישה

התחנות - באלון תבור ורמת גבריאל, שעד כה הושקעו בהן כ-200 מ' ש'

תחנת כוח ליד חדרה / צילום: איל יצהר
תחנת כוח ליד חדרה / צילום: איל יצהר

קרן נוי בוחנת השקעה בתחנות כוח בצפון - כך נודע ל"גלובס". מדובר בשתי תחנות הכוח הצפוניות של רפק תקשורת ותשתיות וקרן הפרייווט אקוויטי דנהאם קפיטל באלון תבור ורמת גבריאל. התחנות צפויות לקום בתוך שלוש שנים בעלות מוערכת של כ-970 מיליון שקל. עד כה השקיעו השתיים כ-200 מיליון שקל. היזמים מחכים לאישור מתווה הגז כדי שיוכלו לחתום על הסכם הגז מול שותפות תמר.

ההשקעה תיעשה ככל הנראה באמצעות הלוואת מזנין, כלומר מימון ביניים המוענק בדרך כלל כמימון משלים או כחלופה למימון בנקאי. בהלוואות מזנין נדרשים לרוב ביטחונות מופחתים בתמורה לזכות להשתתף ברווחים. הלוואות כאלה מקובלות בתחום מימון פרויקטים בנדל"ן, בעיקר בארה"ב.

התחנות, שיספקו 173 מגוואט, יפעלו בטכנולוגיית קוגנרציה, המשלבת בין שני תהליכים - ייצור חשמל והפקת חום, וזאת במטרה להשיג ניצול יעיל יותר של הדלק או הגז. בכך מאפשרת הטכנולוגיה נצילות אנרגטית גבוהה יותר וחיסכון כספי.

תחנות הכוח הללו מוקמות בעיקר בחצרות מפעלים, כך שבמקום לרכוש חשמל מחברת החשמל, יוכל המפעל לרכוש את החשמל המיוצר בתחנה ובכך לחסוך את העלות שגובה חברת החשמל על שינועו ברשת ההולכה. תחנת הכוח שתוקם באזור התעשייה באלון תבור תמכור את החשמל והקיטור לתנובה, ותחנת הכוח ברמת גבריאל תמכור לחברת נילית.

באוגוסט 2012 רכשו רפק תקשורת שבשליטת חברת אינטרגאמא וקרן דנהאם, שעם משקיעיה נמנים ביל גייטס ואוניברסיטת הארוורד, את חלקה של קבוצת דלק בתחנה (57%) תמורת 5 מיליון דולר במזומן. תשלום נוסף של כ-5 מיליון דולר יועבר במועד הסגירה הפיננסית.

אף שנחתם הסכם המימון, עדיין לא חתמו תחנות הכוח על הסכם הגז מול שותפות תמר. במהלך שנת 2014 סירבה רשות החשמל להכיר בחוזים שהיו קרובים להיחתם, בטענה שמחיר הבסיס בחוזים הוא גבוה מדי וההצמדה תביא לעלייה לא מוצדקת במחיר הגז שרוכשים יזמי תחנות הכוח.

כעת מחכים היזמים לאישור המתווה כדי לחדש את המו"מ עם השותפות.

בקרן דנהאם סירבו להגיב לידיעה.

מקרן נוי נמסר: "הנושא נמצא בשלבי בדיקה ראשוניים ביותר ועל כן לא נוכל להתייחס אליו בשלב זה".