התאוששות קלה: המשק צמח ב-2.5% ברבעון השלישי

העלייה בתוצר ברבעון השלישי השנה משקפת עליות בהוצאה לצריכה פרטית, בהוצאות לצריכה ציבורית בהשקעות בנכסים קבועים וביצוא סחורות ושירותים ללא יהלומים וללא חברות הזנק

נמל חיפה / צילום: איל יצהר
נמל חיפה / צילום: איל יצהר

לאחר הקיפאון ברבעון השני, המשק מתאושש אם כי בשיעור מתון. הצמיחה ברבעון השלישי של השנה הסתכמה ב-2.5% בחישוב שנתי. כך דיווחה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מדובר באומדן ראשון לנתוני הרבעון.

נזכיר כי ברבעון השני נרשמה צמיחה מזערית של 0.2% בלבד במשק וברבעון הראשון התרחבות של 2.0%. 

העלייה בתוצר ברבעון השלישי השנה משקפת עליות בהוצאה לצריכה פרטית, בהוצאות לצריכה ציבורית בהשקעות בנכסים קבועים וביצוא סחורות ושירותים ללא יהלומים וללא חברות הזנק.

יבוא הסחורות והשירותים ירד ברבעון השלישי השנה ב-0.2%, לאחר ירידה של 7.0% ברבעון הקודם. ההוצאה לצריכה פרטית רשמה עלייה של 2.4% ברבעון השלישי (בחישוב שנתי), שפירושו עלייה של 0.3% בהוצאה לנפש. העלייה בהוצאה לצריכה הפרטית לנפש ברבעון השלישי באה לאחר ירידה של 0.3% ברבעון הקודם ולאחר עלייה של 3.7% בחישוב שנתי ברבעון הראשון של 2015.

ההשקעה בנכסים קבועים (ההשקעה בבתי מגורים והשקעות ענפי המשק בבנייה, בציוד וכלי תחבורה) עלתה ברבעון זה בשיעור של 0.7% בחישוב שנתי, לאחר ירידה של 3.1% בחישוב שנתי ברבעון הקודם. העלייה בהשקעה בנכסים קבועים משקפת עלייה של 1.7% בהשקעה במכונות וציוד, עלייה של 15.0% בהשקעה בכלי תחבורה יבשתיים ועלייה של 4.3% בהשקעה בבנייה שלא למגורים ובעבודות בנייה אחרות בחישוב שנתי.

ההשקעה בבנייה למגורים עלתה ברבעון ב-1.7% בחישוב שנתי, בהמשך לעלייה של 3.4% ברבעון השני ושל 5.3% ברבעון הראשון של 2015.

יצוא הסחורות והשירותים ללא יהלומים וללא חברות הזנק עלה ב-9.7% ברבעון. עלייה זו משקפת עלייה של 7.7% ביצוא תעשייה ללא יהלומים ,עלייה של 45.9% ביצוא תיירות בחישוב שנתי (עלייה של 9.9% בחישוב רבעוני) ועלייה של 10.2% ביצוא שירותים אחרים ללא חברות הזנק בחישוב שנתי .

סך יצוא הסחורות והשירותים גדל ברבעון השלישי ב-4.4% בחישוב שנתי, לאחר ירידה של 9.6% ברבעון הקודם, כאשר יצוא היהלומים ירד ב- 42.4% בחישוב שנתי (ירידה של 12.9% בחישוב רבעוני) ויצוא חברות הסטארט-אפ ירד.