מדוע החברה-האם של הוט מנסה להרגיע את המשקיעים?

בכיר בקבוצת אלטיס: "ישראל זה השוק הכי תחרותי בעולם, עם המחירים הכי נמוכים בעולם, ובסוף יגיע הרגע שמשקיעים יצטרכו לקבל החלטות קשות. כשאין רווחיות, גם אנחנו נצטרך להחליט איך ממשיכים"

מסיבת העיתונאים של אלטיס בפריז / צילום: Alain Guizard
מסיבת העיתונאים של אלטיס בפריז / צילום: Alain Guizard

ביקור במטה חברת התקשורת הצרפתית SFR מלמד כי הפתגם שלפיו דברים שרואים מכאן לא רואים משם - לא תמיד נכון. לפעמים הדברים שרואים משם הם בדיוק הדברים שרואים מכאן - לפחות כאשר מדובר בחברת הוט ובעלת הבית שלה - קבוצת אלטיס.

פטריק דרהי, הבעלים של אלטיס, רכש את SFR לפני שנה, וגם שם, בדומה למצב בהוט, מערכת היחסים בין ההנהלה לבין הוועד מורכבת. בכניסה לקמפוס של SFR פגשו אותנו נציגים של הוועד עם ברושורים שמלמדים שגם בצרפת מתייחסים לדרהי בחשדנות. שם וגם כאן חושבים שהוא פיננסייר שנמצא בעיצומו של מסע רכישות ממונף, ושמכך נגזרת ההסתכלות של אלטיס על החברות בבעלותה. במילים פשוטות - החובות שהחברה מעמיסה על עצמה מובילים אותה למהלכי התייעלות אגרסיביים, כך שכל הפעילות משועבדת לטובת החזר החובות.

התדמית הזו של אלטיס והרינונים סביב האופציה שהקבוצה לא תפרע את חובותיה, תפסו כנראה אחיזה בצרפת ובקרב משקיעים בינלאומיים. בשבועות האחרונים נרשמה ירידה חדה במניית אלטיס, והסיטואציה הזו הובילה את אלטיס להזמין אנליסטים ועיתונאים לפריז כדי להעביר מסר שלפיו אלטיס היא חברת תקשורת ולא קרן השקעות.

תוכן מקורי

יש סיבה לכך שדרהי עצמו לא השתתף במסיבת העיתונאים. למרות שהתקשורת הצרפתית הוזמנה לטובת השקת ממיר חדש תומך K4, מסיבת העיתונאים נועדה לבסס את מעמדו של מישל קומב כמנהל העסקים הראשי של הקבוצה.

זה מהלך מאוד מחוכם מצד אלטיס להעמיד את קומב בראשה. קומב הוא איש עם ניסיון רב בשווקי טלקום בינלאומיים. הוא עזב רק לפני זמן קצר את הג'וב שלו כמנכ"ל אלקטל לוסנט לאחר קדנציה טובה, בעקבות המיזוג שלה עם נוקיה. קומב הוא האיש שנקרא לדגל מכיוון שהוא הדמות שמשדרת את ההיפך מספקולנטיות - איש תעשייה שמדבר על השקעות ארוכות טווח.

אם הייתי צריך לספור את כמות הפעמים שקומב הדגיש בהרצאה שלו את המילה השקעות, כנראה שלא הייתי עומד במשימה. בכל הזדמנות קומב הוכיח נאמנות לקו החדש של הקבוצה וחזר ללא הפסק על התוכניות להמשך ההשקעות. בסיבים אופטיים לבתים, בדור הרביעי, בתוכן ושירותים חדשים, גם כאן הוא ביקש לנפץ את התדמית של חברה שלא מהססת לחתוך השקעות כאשר רובץ עליה חוב גדול.

עכשיו, אחרי שאלטיס רכשה את SFR, פורטוגל טלקום ואת כייבל ויז'ן בארה"ב, זקוק הקונצרן לסוג אחר של ניהול, וזו בדיוק הפוזיציה של קומב, שכבר בפתח דבריו הדגיש כי אין למשקיעים סיבה לחשוש מכך שהחברה לא תפרע את החובות.

לצדו של קומב עמד על המבה דקסטר גואי, יועצו הקרוב של דרהי לענייני מיזוגים ורכישות, והשניים ניסו להרגיע את המשקיעים.

כדי לשדר יציבות ולהראות שליטה, הוזמנו לאירוע גם מנכ"ל פורטוגל טלקום וגם מנכ"לית הוט, טל גרנות-גולדשטיין, על-מנת לערוך פרזנטציה בפני העיתונאים והאנליסטים.

לא נמסרו דברים חדשים במצגות של השניים, אבל זו גם לא הייתה המטרה. גרנות-גולדשטיין התמקדה בהישגים של הוט כחברת טלוויזיה וכיצרנית תוכן מקורי, בנוסף להישגים טכנולוגיים שכנראה היו ראויים לאזכור.

פעילות התוכן של הוט קיבלה זריקת עידוד משמעותית ביותר, ולא לחינם גם יורם מוקדי, סמנכ"ל התוכן של הוט, הגיע לאירוע. מוקדי הוא ללא ספק אחת הדמויות הכי חשובות היום בהוט בשל ההצלחות שרושמת החטיבה שבראשה הוא עומד. מישל קומב אף הודיע כי פעילות התוכן המקורי של הוט היא מהיתרונות הבולטים של כל הקבוצה, והתוכנית היא לאמץ את מודל התוכן המקורי בכל החברות. במלים אחרות, התוכן המקורי של הוט הופך להצלחה גדולה, ומכיוון שהוא גם רווחי, יש פוטנציאל להרוויח ממנו כאשר מדובר בחברת תקשורת בינלאומית.

"זה לא הגיוני"

בתדרוך לעיתונאים הישראליים נשאל קומב מדוע החברה לא התמודדה על רכישת גולן טלקום. למרות שיש מספיק אינדיקציות שהוט כן נכנסה לחדר המידע וכן ניהלה משא-ומתן על הרכישה. קומב הכחיש זאת. לדבריו, ההחלטה שלא להתמודד נבעה מהערכה שזו לא העת הנכונה מבחינת הוט לבצע מהלך כזה. הוא הסביר כי הוט מובייל צומחת, אבל שיש עוד הרבה מה לשפר מבחינת גיוס מנויים והגדלת ההכנסה הממוצעת ממנוי.

"אנחנו קודם כל צריכים להתמקד בעסקים שלנו ולשפר אותם לפני שנרכוש עוד חברות", הוא אמר.

גם הקושי הכרוך בהעתקת המנויים של גולן מרשת סלקום לרשת פרטנר-הוט הקשה מאוד על ביצוע העסקה. קומב התכוון לכך שבשוק הישראלי החברות סובלות מנטישה של בין רבע לשליש מהלקוחות כל שנה, ולכן המחיר שביקשה גולן הפך את העסקה ללא כדאית עבור הוט.

קומב התייחס גם לתחרות בשוק הישראלי ואמר שמדובר בשוק לא נורמלי. "זה השוק הכי תחרותי בעולם, עם המחירים הכי נמוכים בעולם, ובסוף יגיע הרגע שמשקיעים יצטרכו לקבל החלטות קשות. כשאין רווחיות, גם אנחנו נצטרך להחליט איך ממשיכים, כי חייבים גם להיות רציונליים. כאשר הפירמות לא מרוויחות בטווח הקצר, אולי הצרכנים נהנים, אבל בטווח הבינוני והארוך ההשקעות ייפגעו.

"אנחנו רוצים לגדול ולשפר את השירותים שלנו במחירים תחרותיים, אבל עודף תחרות הופך להרסני, כי חברות לא יכולות להשקיע את מה שהן חייבות כדי לקיים רשת איכותית. בסוף אנחנו מדברים על מדינה בסדר גודל של ישראל שיש בה 5 מפעילים שמתחרים חזק פלוס מפעילים וירטואליים. באירופה אין דברים כאלה, ובמקסימום תמצאו 4 מפעילים, כאשר ברוב המדינות תמצאו שלושה. זה לא הגיוני".

■ הכותב היה אורח של חברת הוט בפריז.