שטייניץ: "מע"מ אפס על תחבורה ומים הוא תקלה חמורה"

שר האוצר לשעבר: "מתן הפטור פותח פתח שינוצל להרחבת מע"מ אפס לתרופות, לטיסות ולשירותים נוספים" ■ אמיר לוי, ראש אגף התקציבים באוצר: "ראש הממשלה רוצה לעמוד מאחורי ההתחייבות לדרעי"

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

"תקלה חמורה", כך הגדיר אתמול (ב') שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ את החלטת הממשלה להוריד לאפס את המע"מ על שירותי תחבורה ציבורית ומים. שטייניץ, שהיה השר היחיד שהתנגד להחלטה, מתח ביקורת מרומזת על שר ה אוצר כשטען כי "בתקופתי כשר אוצר החלטה כזו הייתה בבחינת ייהרג ובל יעבור". כחלון הצביע בממשלה בעד ההחלטה.

שטייניץ טוען כי מתן הפטור פותח פתח שינוצל להרחבת מע"מ אפס לתרופות, לטיסות ולשירותים נוספים. ראש הממשלה דחה את עמדתם המקצועית של נגידת בנק ישראל ובכירי האוצר שנפגשו עמו ערב ההחלטה בנימוק שמדובר בהתחייבות שניתנה במסגרת ההסכם הקואליציוני בנוגע להצטרפותה של ש"ס לממשלה. באוצר מעריכים את אובדן ההכנסות למדינה כתוצאה מהפטורים בכ-650 מיליון שקל, אך בסביבתו של דרעי אומרים כי הסכום גבוה בהרבה ומגיע ל-800 עד 900 מיליון שקל.

צוות של האוצר בראשות סגן השר יצחק כהן קבע כי יבוטל המע"מ על תחבורה ציבורית, כשהכוונה היא לנסיעה באוטובוסים, רכבות ומוניות שירות. בנוסף יבוטל המע"מ שמשלמים צרכני מים מהשכבות החלשות ויינתנו הנחות לצרכני חשמל. צוות של האוצר אמור לגבש בקרוב המלצות לדרכי חקיקה של הפטורים וההנחות. במסגרת הסיכום נקבע כי הליכי החקיקה יושלמו עד ל-1 בינואר 2016.

הממונה על התקציבים אמיר לוי אמר היום כי "יש להבחין בין מהלך של הפחתת תעריפי התחבורה הציבורית ותעריפי המים לכמויות צריכה קטנות - שבהם האוצר תומך כי זה מה שסוכם בהסכמים הקואליציוניים - לבין הורדת המע"מ לאפס. לוי הוסיף כי "הדיון שקיימנו במוצאי שבת עם ראש הממשלה היה על הכלי. ההחלטה של נתניהו הייתה שבמסגרת ההסכם הקואליציוני ניתנה התחייבות לשר דרעי ושהוא רוצה לעמוד מאחורי ההתחייבות הזו. מה שסוכם עם דרעי הוא שזה עומד לרשותו, גם הסכום וגם הכלי, ואנחנו אמורים עד סוף דצמבר לשבת איתו ולמצוא את הדרך המיטבית ליישם את זה".