"עד סוף העשור 40% מייצור החשמל בישראל ייצאו מחב' החשמל"

רשות החשמל בדוח מסכם על משק החשמל: "שינוי מבני במשק החשמל מחייב מכירה של תחנות חברת החשמל" ■ לטענתה, המעבר המאסיבי לגז טבעי יצר מספר אתגרים המחייבים פתרון, יצרני הרוח נתקלים בקשיים מצד ארגונים סביבתיים ומשרד הביטחון, ופוטנציאל ייצור החשמל מביוגז בישראל הוא נמוך

אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי
אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי

רשות החשמל, בראשות עו"ד אורית פרקש-הכהן, פרסמה היום דו"ח הערכת המצב לשנת 2015, זאת מתוך מטרה לשקף לציבור ולשחקנים השונים במשק החשמל את המגמות המתפתחות במשק האנרגיה בישראל. מדובר בדוח שמנתח את מגמות משק החשמל על רכיביו השונים ותחזית לעתיד.

לטענת הרשות, עד סוף העשור 40% מהחשמל בישראל יוצא מחברת החשמל ויעבור לידיים פרטיות, מה שמחייב שינוי מבני ראוי במשק החשמל "הכולל מכירת תחנות חח"י ויצירת מקטע ייצור תחרותי ראוי כמקובל בעולם".

עוד היא מוסיפה, כי עד סוף העשור, 9% מהחשמל ייוצר מאנרגיה מתחדשת, זאת בהשוואה לכ-2% כיום. העמידה ביעד זה, טוענת הרשות, תתאפשר אם הממשלה תעמוד ביעדים שהציבה להתייעלות אנרגטית.

נציין, כי בשנת 2011, תוקן חוק מקורות אנרגיה בו נקבע כי בתוך 3 חודשים תאשר הממשלה תוכנית לאומית רב-שנתית להתייעלות אנרגטית, שתכלול יעדים מדידים או כמותיים לחיסכון באנרגיה. עם זאת, תוכנית כזו לא הוגשה מעולם‎.‎‏

למרות שהממשלה קבעה מכסה של 160 מגה-ואט עבור מתקנים שייצרו חשמל באמצעות ביו-גז (גז שנוצר מפירוק חומר אורגני על ידי חיידקים), עד כה העניקה הרשות אישורי תעריף ל-11 מגה-וואט בלבד. לטענת הרשות, הסיבה לכך היא פוטנציאל יצור נמוך בישראל. נציין, כי ייצור חשמל באמצעות ביוגז קיים באירופה יותר מ-30 שנה, כאשר איטליה וגרמניה נחשבות מובילות בתחום.

"ניכר שיצרנים הרוח נתקלים בקשיים סטטוטוריים מהותיים כתוצאה ממגבלות אשר מטילים ארגונים סביבתיים וכן כתוצאה ממגבלות שמטיל משרד הבטחון" טוענת הרשות בדוח, ובכך מסבירה מדוע ככל הנראה לא תעמוד הממשלה ביעד הייצור מאנרגיית רוח שהציבה לעצמה- 800 מגה-וואט.

בנוגע לגז הטבעי באמצעותו מייצרים היום 60% מהחשמל בישראל, נטען בדוח כי הוא "הוזיל באופן ניכר את עלויות הייצור, הפחית בכ-13% את פליטת הפחמן הדו-חמצני, ובכ 16%-19% את פליטת התחמוצות".

ואולם, לצד היתרונות של המעבר לגז, "נותרו מספר אתגרים המחייבים פתרון, בכלל זה יתירות צינור הולכת הגז, תנאי הסכמי הגז, עלות הגז והתחייבות הכמות בהסכמים (Take or Pay)" כותבת הרשות ומוסיפה, כי "פתרון ממשלתי כולל לסוגיות אלה נדרש על מנת למנוע השתת עלויות עודפות על הציבור ועל מנת לאפשר יצירת תנאים לתחרות במשק החשמל".