ליידרמן: "הריביות השליליות - גורם סיכון לשוקי ההון בכל העולם"

הכלכלן הראשי של בנק הפועלים: "גם אם הפד יעלה את הריבית בדצמבר עדיין הריביות בעולם יישארו מאוד נמוכות"

"התארכות משך הריביות הנמוכות מגבירה את הסיכונים בשוק ההון ונותנת את הדלק למדורות הבועות בשווקים הפיננסים". כך אמר היום פרופ' ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים. ליידרמן הרצה הבוקר בוועידה השנתית למימון ומיסוי תאגידי שערכו פירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton Israel וחברת די.סי פייננס.

ליידרמן הוסיף כי "מחיר הכסף נמצא במצב אבנורמלי. ייתכן שעם כל הכבוד למדיניות הריביות הנמוכות ולהזרמות המוניטריות המסיביות שעזרו לכלכלה הגלובלית שלא להיקלע למשבר, ככל שהריביות האלה ממשיכות להיות נמוכות וככל שהזמן שבו זה נכון הולך ומתארך, כך הסיכונים בתוצאות הלוואי של מדיניות זו הם דבר שהולך ומתגבר עם הזמן. הריביות הריאליות השליליות של הבנקים המרכזיים הפכו לגורם סיכון לשוקי ההון בכל העולם".

ליידרמן העריך שריביות הבנקים המרכזיים יישארו נמוכות גם ב-2016 ואמר כי "גם אם הפד יעלה את הריבית בדצמבר עדיין הריביות בעולם יישארו מאוד נמוכות. גרמניה הנפיקה אתמול אג"ח לשנתיים שנסחר בתשואה שלילית של מינוס 0.38% לשנה. זו דוגמא לאותו מצב אבנורמלי של שוקי ההון בעולם כשברקע צפי להזרמות כספיות נוספות על ידי הבנק המרכזי".

פרופ' ליידרמן ציין כי אחת השאלות שנשאלת היא מתי המצב של ריביות מאד נמוכות הולך להשתנות. לדבריו, "אני לא מכיר שום גוף רציני, כמו קרן המטבע או ה- OECD שאומר שזה הולך לקרות בקרוב. אחת הבעיות היא שאנחנו לא רואים אינפלציה במובן המסורתי, כלומר במדד המחירים לצרכן".

בהתייחסות לגלובליזציה של המשק הישראלי אמר ליידרמן כי "אין כמעט תופעה בשוק ההון הישראלי שאינה מושפעת ממה שקורה בעולם. כך שעם כל הכבוד לדיוני התקציב ולנושאים הגיאופוליטיים, אין ספק שמספיקה הצטננות של ג'נט ילן מהבנק הפדרלי כדי שיהיו לכך השפעות הרבה יותר דומיננטיות על שוק ההון שלנו מאשר הנושאים המקומיים".

ליידרמן התייחס גם לקצב האינפלציה השלילית בישראל ואמר כי "מחיר הדלק ככל הנראה לא ימשיך לרדת וגם המדיניות הממשלתית בסופו של דבר תמצה את עצמה. ההערכה היא שבשנה הבאה נראה חזרה של האינפלציה לטריטוריה חיובית, אך לא כזו שתאלץ את בנק ישראל למהר בהעלאות ריבית".

רו"ח מיקי בלומנטל, שותף מנהל בפירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton Israel, התייחס לנתוני ה-GDI שפרסמה רשת Grant Thornton ולפיהם שיעור הצמיחה בשוק המניות הישראלי נמוך ביחס לרוב שוקי ההון המתקדמים בעולם. "מבחינה של שיעורי הצמיחה בכלכלות המובילות בעולם עולה כי שיעור הצמיחה בשוק המניות הישראלי בערכים דולריים נמוך ואנחנו מדורגים בתחום זה במקום ה-40 בלבד מתוך 60 כלכלות מובילות שנבחנו".

"אנחנו חייבים לפתוח גבולות ולאפשר לחברות זרות להיסחר בתל אביב. הפתרון שהוגדר על ידי הבורסה בעקבות הכניסה של מנקיינד לבורסה בתל-אביב, שלא להכניס למדדים חברות שאין להן זיקה לישראל הוא פתרון מבדל ומרחיק שימנע מחברות זרות להירשם למסחר בישראל ויפגע ביכולת של הבורסה בארץ לצמוח. טיפול נכון ובעוד מועד - כפי שצריך היה להיעשות במדינות מתוקנות - ולפיו כניסה למדדים תעשה בדרך שקולה ומסודרת, ללא קשר לזיקה הישראלית - היה מונע כניסה של חברות סוג ב' לבורסה הישראלית ובאותה עת היה מונע הפסדים ממשקיעי שוק ההון שבעקיפין - באמצעות תעודות הסל - נאלצו לרכוש מניות מנקיינד במחירים גבוהים ובסיכון גבוה", אמר.