זהירות, ריבית לפניך

דצמבר יהיה חודש קריטי בכלכלה הגלובלית. מה יעשו נגיד הבנקים?

ג’נט ילן ומריו דראגי / צילום: בלומברג
ג’נט ילן ומריו דראגי / צילום: בלומברג

לפנינו חודש קריטי מאין כמוהו וכל העולם הפיננסי מחכה בכיליון עיניים למוצא פיהם של קברניטי הכלכלה בגוש האירו וארה"ב. הראשון יהיה מריו דראגי ב-3 בדצמבר ולאחריו ג'נט ילן ב-16 לחודש. גם אצלנו נקבע אתמול שיעור הריבית לחודש דצמבר והיא נותרה כצפוי ללא שינוי.

לגבי גוש האירו אני סבור שהציפיות להפחתת ריבית נוספת קצת מוגזמות. קשה להאמין שבעוד העולם מתחיל לעכל עידן של העלאות ריבית בעקבות ההעלאה הצפויה בארה"ב יעשה דראגי את אותה הטעות שעשה קודמו בתפקיד ויפחית אותה דווקא. "האינפלציופוביה" ממנה סבל טרישה גרמה לו להעלות ריבית בשעה שבכל העולם הפחיתו אותה - והתוצאות לא אחרו לבוא. אמנם האינפלציה בשפל ואיננה מתרוממת, אולם הסיבות העיקריות לכך הינן מחירי הסחורות ובראשן הנפט. כלכלת גוש האירו מתחילה להראות סימני התאוששות ועל כן תכנית ההקלה הכמותית צריכה להימשך כסדרה, אולי להאריך אותה קצת או להגבירה אולם בוודאי לא להפחית את הריבית ולהגדיל עוד יותר את הסביבה הבועתית.

מה שיכול לפעול כנגד ההתאוששות ולגרם לשינוי תפיסה במאבקו של הגוש בדרך להתאוששות הינו הכאוס הביטחוני שעלול להשפיע דרמטית על הכלכלה באם חלילה יתפתח. אירופה מתחילה להתעורר ולהבין איזה סרטן התפתח בגופה מבלי שתרגיש. הטיפול בסרטן כעת יהיה ארוך, כואב ובטווח הקצר הוא יעיב על ניסיונות ההתאוששות.

לגבי ארה"ב, העולם כבר השלים עם העלאת הריבית. כולם רק מחפשים עוד ועוד רמזים וילן, פישר ויתר חברי הפד ששים לספק אותם כמעט מדי יום. יש רצון עז בקרב קובעי המדיניות לנסות ולהתחיל לחזור לעולם של שפיות, אולם למרות זאת בין השורות בולט החשש הגדול מהמהלך. האינפלציה עדיין בשפל (אולם מה שנכון לגבי גוש האירו בוודאי נכון לגבי ארה"ב) ונתוני מאזן הסחר המשקפים את עוצמתו של הדולר טרם התפרסמו. קשה לראות את האמריקאים דוחים שוב את מועד ההעלאה, אם כי לא הייתי פוסל אפשרות זו על הסף. מה שכן, אם בסופו של דבר יחליטו האמריקאים לנקוט בצעד שכולם מצפים לו, סביר מאד שהמהלך ילווה בהצהרה "דובית" לגבי העלאות נוספות.

הדולר התחזק מאד כתוצאה מההערות והוא נסחר בשיא של שנים מאז המשבר האחרון. חשוב מאוד לאמריקאים לבחון את השפעת עוצמתו של המטבע על היצוא ועל הכלכלה המקומית. את עיקר המאמץ השקיעו האמריקאים בהחזרת הייצור הביתה ועידוד התעשייה המקומית. מטבע חזק מדי עלול לפגוע בביצועי הכלכלה ולתקוע מקל בגלגלי ההתאוששות ולכך לא יסכימו קובעי המדיניות. גם פישר זוכר היטב כי למושג שתבע - "אי אפשר לרצות כלכלה חזקה עם מטבע חלש" - יש גבולות ומטבע חזק מדי יפגע לאורך זמן בביצועי הכלכלה - עיין ערך ישראל.

ואם כבר נגענו בישראל, הרי שהפלא השמיני ממשיך. הדולר בשיא של שנים אולם השקל הוא המטבע החזק בעולם. סל המטבעות שוב נושק לשפל כל הזמנים ובנק ישראל ממשיך לשגות לטעמי במלחמה הפסיכולוגית מול הספקולנטים שהם הגורם הישיר להתחזקותו. מצד אחד עבר לחשאיות מוחלטת לגבי הצעדים בהם הוא נוקט על מנת להילחם בהם. מצד שני הוא מפרסם את תכניותיו לגבי צמצום הרכישות עקב השפעת הגז, מה שמדרבן את הספקולנטים להמשיך ואף להגביר את ההימור מולו. את ההשפעה ההרסנית של פעילות זו איננו רואים עדיין היות והיצוא הישראלי מוטה דולר ועוצמת הדולר בעולם מסייעת, אולם לכל מהלך יש סוף וכשהדולר ייחלש בעולם תרגיש זאת כלכלת ישראל היטב על בשרה.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.