"אסור לייצא גז מלוויתן; מה יהיה עם הנכדים שלנו?"

(עדכון) - ועדת הכלכלה ממשיכה לדון במתווה הגז ■ יוסי לנגוצקי, אבי מאגר "תמר": "גדעון תדמור משקר; הם התעסקו כל השנים במודל של שכבה 100 ק"מ מתמר. לא כמוני במים עמוקים" ■ יחימוביץ': "שטייניץ צריך תזכורת חריפה"

יוסי לנגוצקי / צלם: איל יצהר
יוסי לנגוצקי / צלם: איל יצהר

"אני תמהה על ההתנהלות של הממשלה. שטייניץ צריך תזכורת חריפה" - כך תקפה היום (ד') ח"כ שלי יחימוביץ' את שר האנרגיה יובל שטייניץ על דברים שאמר בוועידת אנרגיה ועסקים שהתקיימה השבוע בתל אביב. לטענתה, השר אמר כי עצם קיום הדיונים בוועדת הכלכלה מבזים את הדמוקרטיה.

הדיון בוועדת הכלכלה מתקיים במסגרת הליך ההתייעצות בהתאם לסעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים. ההתייעצות נדרשת על מנת להעניק לחברות הגז פטור מהסדר כובל במאגרי הגז תמר ולוויתן. מדובר בדיון שני בוועדה, שגם הוא כמו הדיון הראשון, מוקדש  לשמיעת עמדתם של נציגי הארגונים החברתיים ונציגי הציבור. בסך הכול יימשכו הדיונים כ-3 שבועות.

"צריך לצאת מכתב שיבהיר לדרג הממשלתי בכלל ולשר יובל שטייניץ בפרט כי הצבעת מתווה הגז בכנסת אין לה תוקף מחייב לכשעמו", הוסיפה יחימוביץ'. "שנית, אין למתווה הגז משמעות מבלי הפעלתו של סעיף 52. שלישית, סעיף 52 עוד לא עבר. יש לנו זכות וחובה חוקית לדון בסעיף 52. לא רק שהדיון לגיטימי והכרחי יש לנו חובה לעשות אותו".

ח"כ דב חנין (חד"ש) הסכים עם דבריה של יחימוביץ וטען כי הדרך בה מקדמת הממשלה את מתווה הגז היא מביכה: "הניסיונות של הממשלה למנוע את הדיון הזה הם דבר מביש. לא זו הדרך לאשר החלטות בסך 1,000 מיליארד שקל".

הגיאולוג יוסי לנגוצקי, אבי מאגר "תמר", אמר בדיון כי "שלשום גדעון תדמור ברב חוצפתו אמר שהאמירה שנתנו להם את תמר על מגש של זהב איננה נכונה. אני אבי תגליות הגז בים העמוק, אני הבאתי אותם לתמר. ב-1999 ביקשתי שטחי ים שאיש מעולם לא ביקש אותם. הלכתי על מודל שאף חברה כולל נובל ותשובה לא הלכו עליו. הם התעסקו כל השנים במודל של שכבה 100 ק"מ מתמר. לא כמוני במים עמוקים באזור אשקלון ואשדוד".

לטענתו, הוא זה שהביא את חברת בריטיש גז לישראל: "עבדנו 7 שנים. הוצאנו 17 מיליון דולר, וגיבשנו את פרוספקט תמר. כשהאנגלים עזבו אני אישית וגדעון יעיד על כך, זה הצעתי לו לבוא. אמרתי לו 'אם לא תבוא עכשיו לפרויקט שלנו דלק תימחק. דלק ואבנר הסכימו, ונובל שנה אחרי זה. הם קיבלו את פרוספקט תמר מבושל".

לנגוצקי ציטט את הראיון שערך "גלובס" עם נשיאה לשעבר של חברת 'של' העולמית ג'ון הופמייסטר בו טען כי אסור לישראל לייצא גז. הופמייסטר טען כי ישראל חייבת לשמור לעצמה את הגז על מנת לחזק את הביטחון האנרגטי שלה.

"המסקנות הן שעל המדינה לגלות אחריות ולהבטיח לאזרחיה ביטחון אנרגטי ל-50 שנה", טען לנגוצקי. "מאגר לוויתן צריך לשמש כמחסן חירום הגז הלאומי, ואין לייצא ממנו. אני משתגע. מה זה? רק כסף? מה יהיה עם הילדים והנכדים שלנו? אין לייצא גם מתמר, גם לא BCM אחד. ראו הוזהרתם. הייצוא יהיה בכייה לדורות. יש לכפות על חברות הגז להניח צינור הולכה נוסף בקו ישר לעכו".