חברת אובר מרחיבה את שירותיה ללונדון ולפריז

אובר תשיק השבוע בלונדון את שירות מוניות ה"שירות" כחלק ממהלך איזורי של החברה שנועד לגרום לנוסעים לחלוק ביניהם נסיעות במוניות ■ השירות יהיה זול ב-25% לעומת UberX, השירות הזול ביותר שהיא מעניקה כיום

הפגנת נהגי מוניות בריטיים נגד כניסת אובר בקיץ האחרון בלונדון / צילום: רויטרס
הפגנת נהגי מוניות בריטיים נגד כניסת אובר בקיץ האחרון בלונדון / צילום: רויטרס

חברת Uber (אובר) תשיק השבוע בלונדון את שירות מוניות ה"שירות" כחלק ממהלך איזורי של החברה שנועד לגרום לנוסעים לחלוק ביניהם נסיעות במוניות. חברת הנסיעות מסרה ביום ב' כי היא תתחיל את השירות, המכונה UberPool, בבירת בריטניה ביום ו'. כמו כן מסרה החברה, כי השירות יהיה זול ב-25% לעומת UberX, השירות הזול ביותר שהיא מעניקה כיום.

המהלך האחרון של החברה בוצע זמן קצר לאחר שהשיקה שירות כזה בפריז, ושבועות מספר לאחר שהערכאה הגבוהה ביותר בצרפת חסמה למעשה את שירות UberPop (אוברפופ) השנוי במחלוקת, המאפשר לבעלי מכוניות פרטיות להסיע נוסעים ללא הכשרה רשמית לכך.

לעומת זאת, אוברפול עושה שימוש בנהגים שעברו הכשרה ומצוידים ברשיונות לנהיגה במוניות. השירות מסתמך על אלגוריתם המתאים את בקשות הנסיעה של לקוחות שונים ומקבץ אותם לנסיעות משותפות. שירות אוברפול מהווה כ-10% מהנסיעות של חברת אובר בבירה הצרפתית מאז הושק לפני שנה, ובכירים בחברה צופים כי הנתון יעלה בכ-50% תוך שנתיים.

שירותי נסיעות "שירות", המאפשרים לאנשים לנסוע באותו כלי רכב אם הם נוסעים לאותו כיוון, הפך לשדה הקרב האחרון בין אובר לבין מתחרות, כמו Lyft ודידי קואיידי בסין. מספר נסיעות ה"שירות" של דידי קואיידי מתקרב ל-700 אלף ביום.

אובר נתקלה בבעיות חמורות בצרפת במהלך הקיץ, כאשר סימפהאל ופייר דימיטרי גור קוטי, העומד בראש אובר במערב אירופה, נעצרו על ידי המשטרה בגלל שירות אוברפופ. השניים הואשמו ב"פרקטיקות מסחריות מטעות" ו"מעורבות בהתנהלות לא חוקית בתחום המוניות". השניים אמורים לעמוד לדין בחודש פברואר.

"מבחינתנו, 'שירות' הוא התחליף היחידי לאוברפופ מבחינת המחיר", אמר סימפהאל. "מדובר בשירות היחיד שאנחנו יכולים להציע למי שרוצה לנסוע במחיר של פחות מ-10 אירו". סימהאל גם הצביע על הבדלים בין החוק הצרפתי לבריטי כאחת הסיבות לכך שהשירות היה שנוי במחלוקת. "לונדון פתוחה למוצרים חדשים", אמר. "זה מאוד שונה ממה שמתרחש בצרפת".עם זאת, המהלך של אובר בלונדון קורה על רקע מאבקים רגולטוריים ופוליטיים נגד העירייה. בוריס ג'ונסון, ראש עיריית לונדון, מפעיל לחץ על ממשלת בריטניה לחוקק חוק המגביל את מספר המכוניות הפרטיות להשכרה בבירה. מספר המכוניות עלה בצורה חדה והוא סבור שהדבר מחריף את הפקקים ואת זיהום האוויר בעיר. ההגבלות המוצעות, שאובר ומפעילי מוניות אחרים מתנגדים להן, עשויות להגביל את פוטנציאל השוק ואת ההכנסות של אובר בעיר. בתגובה, היא מקדמת את אוברפול כאמצעי להפחית את זיהום האוויר ואת הפקקים.