ילן: "הריבית האפסית מעודדת משקיעים לקחת סיכונים גדולים"

יור"ית הפד לא דיברה באופן ישיר על האפשרות של העלאת הריביות החודש או על קצב העלאת הריביות, אך אמרה כי התקיימו התנאים לשינוי המדיניות והכלכלה צפויה להמשיך ולצמוח ■ בכיר בפד: העלאת הריביות בדצמבר תהיה טעות

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

כלכלת ארה"ב עשתה דרך ארוכה, אך עדיין אמורים להתפרסם נתונים מהותיים עד להחלטת הריבית בדצמבר. כך אמרה היום (ד') יו"רית הפד ג'נט ילן בכנס כלכלי בוושינגטון.

ילן, כצפוי, לא דיברה באופן מפורש על המדיניות המוניטארית העתידית ואף לא על קצב העלאת הריביות, אך ניתן היה למצוא בדבריה רמזים מובהקים לכך שהיא תומכת בהעלאת הריביות בדצמבר. היא אמרה כי התקיימו שני התנאים המרכזיים להעלאת הריביות - האינפלציה במגמת עלייה ושיפור מהותי בשוק העבודה.

בנוסף, ילן ציינה כי יהיה מסוכן לדחות יותר מדי את העלאות הריבית משום שזה "יאלץ את הפד לנקוט במדיניות מרוסנת באופן מפתיע וללא הודעה מוקדמת". היא הזהירה עוד כי מדיניות הריבית האפסית מעודדת את המשקיעים לקחת סיכונים מיותרים.

יור"ית הפד הביעה אופטימיות לגבי עתיד הכלכלה האמריקאית ואמרה כי היא צופה שהכלכלה תמשיך לצמוח בטווח הקרוב תוך שיפור נוסף בשוק העבודה. לדבריה, גם האינפלציה תעלה לעבר היעד שהציב הבנק ברמה של 2% (בשיעור שנתי).

נזכיר, ב-15 בדצמבר ועדת השוק הפתוח של הפד תתכנס לישיבה בת יומיים, בסיומה תחליט האם לנקוט במדיניות מוניטארית מרסנת ולסיים את עידן הריביות האפסיות, לראשונה מזה 9 שנים. בשוק מתמחרים כעת כי הסיכוי להעלאת הריביות עומד על כ-75%. 

בתוך כך, דניס לוקהארט, נשיא שלוחת הפד באטלנטה, אמר היום כי פגישת הפד הקרובה עשויה להיות היסטורית. "אני מצפה כי ועדת השוק הפתוח תשקול להעלות את הריביות לראשונה זה 10 שנים". לוקהארט ציין כי להערכתו שוק העבודה הגיע ליעדים שהציב הפד. "הכלכלה מתקרבת לתעסוקה מלאה", הוא אמר.

מנגד, צ'ארלס אוואנס, נשיא שלוחת הפד בשיקגו, אמר אתמול כי הוא מתנגד להעלאת הריבית בדצמבר. "אני מרגיש קצת עצבנות לקראת ההחלטה הקרובה", הוא אמר. "לפני שמעלים את הריבית אני מעדיף להיות בטוח יותר שהאינפלציה מתחילה לעלות", לדבריו. 

אוואנס אמר בנוסף כי העלאת הריביות עלולה להתברר כטעות. "אחת האפשרויות היא שנתחיל להעלות את הריביות רק כדי ללמוד שהערכנו לא נכון את חוזקה של הכלכלה או את המגמה של האינפלציה", לדבריו.

מהעבר השני של האוקיינוס, הבנק המרכזי האירופי עשוי לנקוט מחר במדיניות מוניטארית הפוכה לזו של הפד. יו"ר הבנק מריו דראגי, שאמר מספר פעמים בשבועות האחרונים כי הבנק מוכן לפעול במידת הצורך, עשוי להכריז מחר בפגישת הריבית על הרחבת התוכנית להקלה כמותית, במסגרתה הוא רוכש מדי חודש אג"ח בהיקף של 60 מיליארד אירו עד ספטמבר 2016.