למה לא כדאי לכם לקנות סמארטפון בחברות הסלולר?

לצרכנים המבקשים לרכוש סמארטפון יש היום שפע אפשרויות ■ בדיקת "גלובס" מגלה פערים של עד 900 שקל במחירי מכשירים זהים ביבוא רשמי בין חברות הסלולר הגדולות לבין חנויות כמו מחסני חשמל ואייבורי

כמה וכמה דרכים יש לצרכן הישראלי היום לרכוש את מכשיר הסלולר שלו: לקנות בחנות פרטית, להזמין באינטרנט, לקנות דרך היבואן הרשמי - וכמובן, לקנות בחברות הסלולר הגדולות (אורנג', פלאפון, סלקום והוט מובייל).

למרות האפשרויות הרבות, ולמרות שרבים מהצרכנים בוחרים שלא לקנות את המכשיר בחברת סלולר גדולה, 3 המפעילות הגדולות עדיין מחזיקות בכ-60% מנתח השוק של המכשירים הנמכרים בארץ (ולעתים 50%).

במשך שנים היו המחירים שגבו חברות הסלולר על המכשירים גבוהים בעשרות אחוזים ממחיריהם הריאליים, וכדי לחזק את אחיזתן בחשבון הבנק של הצרכנים, הן אף לא איפשרו קנייה של מכשיר לבד - אלא רק כחלק מחבילה של מסלול שיחות ופריסה של 36 תשלומים.

כעת המצב שונה, אסור לחברות לכרוך בין המכשיר למסלול השיחות, ואפשר לקנות מכשיר בתשלום אחד. לכן, חברות הסלולר מנסות לפתות את הצרכנים באמצעות קמפיינים שיווקיים המנסים להציג את השירות אצלן כטוב יותר. בפלאפון מציעים אחריות מורחבת ל-5 שנים במקום שנה או שנתיים בשאר השוק; באורנג' היו הראשונים להציע את האפשרות לקנות אייפון במודל ליסינג; ובסלקום, כמו המתחרות, מנסים לקדם מכירת מכשיר עם הטבה כמו אביזרים משלימים בערכה.

אלא שנראה כי כל אלה מטרתם להסיח את הדעת מהשורה התחתונה, שהיא שורת המחיר.

נתח השוק של חברות הסלולר אמנם יורד בצורה עקבית ואיטית, אבל בחברות לא מוכנים עדיין להכניס את היד לכיס ולצמצם עוד יותר את המחירים. בדיקת "גלובס" מגלה כי מחירי המכשירים בחברות הסלולר עדיין גבוהים יותר מאשר בחנויות פרטיות, ולפעמים הפערים מגיעים ל-900 שקל על דגם זהה.

"גלובס" השווה בין מחיריהם של סמארטפונים מובילים בחברות הסלולר לבין מחיריהם ברשתות אחרות, בחנויות היבואן הרשמי ובחנויות. הבדיקה מגלה כי ברוב המקרים מחסני חשמל היא הרשת הזולה ביותר, וסלקום היא היקרה ביותר.

בכל מקרה, רכישת סמארטפון באורנג', בסלקום ובפלאפון מבטיחה כמעט תמיד תשלום גבוה יותר מבחנויות הסלולר הגדולות, ורכישה אצל היבואן הרשמי אינה אטרקטיבית במיוחד. המחירים של המכשירים שנבדקו הם ביבוא רשמי.

התחרות בין חנויות הסלולר עצמן אינה משמעותית כמו בינן לחברות הסלולר, אבל עדיין לקוח יכול לחסוך 100-150 שקל אם יעשה סקר שוק ביניהן, ולפעמים גם יותר. ההפרש משמעותי בעיקר כשמדובר בסמארטפונים של יצרניות האנדרואיד. בקטגוריית האייפון התחרות פחות משמעותית (אבל עדיין קיימת). בחנויות הסלולר אפשר גם למצוא סמארטפונים מיבוא מקביל, מה שיכול להוזיל עוד יותר את המחיר.

איך אפשר להסביר את הפער במחירים ואת העובדה שהלקוחות מוכנים לשלם אותו? נראה כי הסיבה לכך היא שרבים מהלקוחות כלל לא מודעים להפרשי המחירים, ויש גם מי שמתעצל להשוות מחירים. בנוסף, רבים הולכים שבי אחרי האפשרות להחזיר מכשיר ישן ולקבל עליו זיכוי, ואולי לא יודעים שיש אפשרות דומה גם בחנויות הסלולר, או מחפשים פריסת תשלומים גדולה. לכל אלה כמובן יש להוסיף את הכוח השיווקי החזק של חברות הסלולר, שהוא כמובן רב יותר משאר החנויות בענף.

לא לקנות בלי השוואת מחירים

לקוח הרוצה לקנות היום סמארטפון צריך לבחור בין מגוון עצום של מכשירים, הנע ממחירים של 800 שקל ועד 4,500 שקל. רוב דגמי הדגל נמכרים במחירים של כ-3,000 שקל, כאשר החריגים הם מכשירי האייפון, המגיעים עם תג מחיר (לדגם 64 ג'יגה) של כ-4,500 שקל, והחברות הסיניות וואווי ומייזו, אשר הדגמים שלהן נמכרים בכ-2,000 שקל.

סמארטפוני הדגל הנמכרים היום בחנויות יצאו לשוק כבר לפני מספר חודשים. לקוחות אשר חיכו עם הרכישה, יגלו כי ההמתנה הייתה משתלמת.

למשל, את גלקסי S6 Edge של סמסונג, אשר הושק בישראל בחודש אפריל ונמכר בעת ההשקה ב-4,300 שקל, אפשר היום לקנות ב-3,000 שקל ברשת אייבורי או ב-3,300 שקל ואצל היבואן הרשמי סאני. בחברות הסלולר הוא עדיין יקר: ברשת סלקום הצרכן ישלם 3,900 שקל, באורנג' 3,800 שקל, בפלאפון 3,500 שקל, ובהוט מובייל 3,300 שקל - הפרש של 900 שקל בין המחיר הנמוך ביותר לגבוה ביותר. מדובר, כמובן, במכשיר זהה בכל המקומות הללו.

דגם G4 של LG יצא בארץ בחודש יוני, ומחירו עמד בעת ההשקה על 3,600 שקל. מחירו הנמוך ביותר היום הוא ברשת מחסני חשמל - 2,400 שקל. מי שחיכה כחצי שנה, חסך 1,200 שקל. אצל היבואן הרשמי רונלייט, הלקוח ישלם קצת יותר ממחסני חשמל - 2,600 שקל. ברשת סלקום המחיר הגבוה ביותר - 3,200 שקל - הפרש של 800 שקל. ברשת אורנג' המחיר עומד על 3,000 שקל, בהוט מובייל - 2,950 שקל, ובפלאפון - 2,900 שקל. 

במאי הושק בארץ One M9 של HTC. מחירו עמד על 3,850 שקל, והיום צנח ל-2,800 שקל במחסני חשמל - חיסכון של 1,050 שקל. המחיר אצל היבואן הרשמי טאצ' גרופ הוא 2,850 שקל, כאשר המחיר הגבוה ביותר הוא באורנג' - 3,700 שקל, הפרש של 900 שקל בין היקר לזול ביותר. בסלקום המחיר מעט זול יותר - 3,400 שקל, ובפלאפון והוט מובייל הוא 3,000 שקל.

וואווי השיקה את P8 ביולי האחרון ב-2,400 שקל. באייבורי המחיר כבר צנח ל-1,800 שקל - חיסכון של 600 שקל ב-5 חודשים. בסלקום - היקרה ביותר - עדיין מוכרים את הסמארטפון באותו מחיר השקה, ובאורנג' המחיר מעט נמוך יותר - 2,300 שקל, בפלאפון - 2,050 שקל, בהוט מובייל ואצל היבואן הרשמי אלפא טלקום - 2,000 שקל.

מכשירי אפל שונים, כי המחיר שלהם נותר קבוע ודי דומה. אייפון 6S הושק בישראל בחודש אוקטובר. מחירו בעת ההשקה לגרסת 64 ג'יגה עמד על 4,350 שקל, והיום הוא לא שונה בהרבה. רשת איי דיגיטל, שהיא גם יבואנית רשמית של המכשיר, כמו חברות הסלולר והיבואן סי דאטה, מציעה את האייפון באותו מחיר או במחיר דומה מאוד. מחסני חשמל מציעה את אייפון 6S ב-4,200 שקל, כאשר רשת באג היא היקרה ביותר - 4,500 שקל. בסלקום ובאורנג' המחיר הוא 4,400 שקל, בפלאפון - 4,350 שקל, ובהוט מובייל - 4,300 שקל. 

סלולר
 סלולר