ראש עיריית נצרת עילית המושעה זוכה משני אישומי שוחד

שמעון גפסו זוכה משני אישומים של שוחד בגין הבטחות לסידור "ג'ובים" שנתן לשני פעילים פוליטיים, שמעון אוחיון וישראל ז'נו

ראש עיריית נצרת עילית המושעה, שמעון גפסו, זוכה הבוקר (ב') משני אישומים של שוחד בגין הבטחות לסידור "ג'ובים" שנתן לשני פעילים פוליטיים.

באשר לאישום הראשון, השופטת דיאנה סלע מבית המשפט המחוזי בחיפה קבעה כי ההבטחה שנתן גפסו לפעיל שמעון אוחיון ניתנה בטרם נחשב גפסו כמועמד לתפקיד ראש העיר, ומשכך, אין במעשה משום שוחד. בקשר לפעיל ישראל ז'נו, נקבע כי גפסו מסר את ההבטחה בשלב שבו ז'נו כבר לא עבד כפעיל בשירותו.

בחודשים שלפני מערכת הבחירות לראשות העיר ב-2008, נפגשו גפסו ואוחיון. האחרון החליט להקליט את גפסו מוסר לו הבטחה. "תקשיב... אני רוצה שתהיה לי עבודה מסודרת", אמר אוחיון, "אני רוצה לעבוד בעבודה מסודרת עם תלוש"; גפסו השיב: "אם בעזרת השם אני נבחר, אתה לא תהיה ברחוב... אבל אני אומר לך באותה נשימה... אני לא אתן לך להיות מהנדס העיר"; אוחיון: "אני לא מבקש, אני רוצה להיות פועל בחשמליה... את הששת אלפים שקל"; וגפסו ענה: "יותר ממה שאתה מצפה, בסדר? אתה תהיה מסודר... לא תעבוד קשה מדי".

לאחר הבחירות, נפגשו אוחיון וגפסו, והאחרון הציע לאוחיון לגשת למכרז לתפקיד פקח בעירייה, אך בהמשך התברר כי לאוחיון יש עבר פלילי, ולכן מועמדותו נפסלה.

באשר להבטחת הג'וב לאוחיון החליט בית המשפט לזכות את גפסו בנימוק העיקרי כי עבירת השוחד היא כזו המבוצעת בידי עובד ציבור, וחלה גם על מועמדים למשרות כמו ראשות עירייה, כאשר מועמדותם ברורה ומבוססת, לפי קריטריונים שקובע החוק.

"אני קובעת כי הנאשם החל להיות מועמד לראשות העירייה רק באוקטובר 2008 והמעשים שנעשו לפני יום זה אינם מקיימים את יסודותיה של עבירת השוחד", פסקה השופטת. "אין חולק כי כל ההבטחות הנטענות לאוחיון... ניתנו לכל המאוחר בחודש אוגוסט 2008".

באשר לאישום השני, הפעיל ז'נו פוטר בידי ראש העיר הקודם, מנחם אריאב, 3 שבועות לפני הבחירות. ז'נו פנה לגפסו וביקש שיבטיח להשיבו למקום עבודתו באם יזכה בבחירות. גפסו הבטיח ואף קיים. לאחר הבחירות הושב ז'נו לתפקידו, אך לאחר חודש פוטר שוב בשל בעיות משמעת. השופטת פסקה כי יש לזכות את גפסו, שכן ז'נו בשלב זה כבר לא היה פעיל שלו.

בתחילת השנה הורשע גפסו בשוחד במקרה אחר, בקשר לכך שהמשיך להעסיק את גרושתו של חבר מועצת העיר, בתמורה להתפטרותו של האחרון מן המועצה. 

פרקליטיו של גפסו, עורכי הדין ד"ר יעקב וינרוט, עמית חדד ואושר רובינגר, מסרו בתגובה: "שוב הוכיח בית המשפט את עצמאותו ואת יכולתו להתנתק מרוחות קהל מנשבות, ונתן פסק דין שברר את העובדות אחת לאחת וקובע את זיכויו של גפסו. אם החקירה הייתה מתנהלת כמו שצריך, כתב האישום לא היה מוגש".