לאחר שאיבדה 80%: למה קפצה אתמול סודהסטרים בכ-10%?

גרין מאונטיין, חברה מתחרה, נרכשה תמורת כ-13.9 מיליארד דולר ■ סודהסטרים תצורף למדדים בת"א, ותעודות הסל צפויות לרכוש מניות שלה בשווי 33 מיליון דולר

סודה סטרים סודהסטרים / צלם: בלומברג
סודה סטרים סודהסטרים / צלם: בלומברג

סודהסטרים, המצטרפת החדשה לבורסה בתל אביב, אמנם מגיעה אליה אחרי תקופה ארוכה של מגמה שלילית במנייתה, אך אתמול לאחר הדיווח על הרישום הכפול היא זינקה ב-10.6%. עם זאת, הזינוק לא מיוחס דווקא לרישום הצפוי בת"א - גם אם צירופה הצפוי למדדים אמור להוביל לביקושים במניה - אלא דווקא לרכישת חברה מהתחום, גרין מאונטיין (Keurig Green Mountain).

סודהסטרים מייצרת ומשווקת מערכות ביתיות למשקאות מוגזים, ובשנה האחרונה היא מתמקדת בעיקר בשוק המים המוגזים, על רקע חולשה בתוצאותיה בשוק המשקאות הממותקים. גרין מאונטיין מייצרת מכונות ביתיות להכנת קפה, אך נכנסה בשנים האחרונות לתחרות ישירה מול סודהסטרים, כשהחלה לשווק גם מערכות ביתיות להכנת משקאות מוגזים.

אתמול דווח שחברת ההשקעות JAB תרכוש את גרין מאונטיין תמורת כ-13.9 מיליארד דולר, במחיר של 92 דולר למניה - פרמיה של כ-78% על מחיר הנעילה שלשום. אתמול זינקה מניית גרין מאונטיין ב-72% לכ-89 דולר, ומשכה איתה גם את מניית סודהסטרים. אגב, לפני כשנתיים חתמה גרין מאונטיין על הסכם שיתוף פעולה עם קוקה קולה, וזו השקיעה בה והפכה לבעלת מניות, בצעד שנתפס אז מצד אחד כוולידציה לשוק בו סודהסטרים פועלת, אך גם כאיום תחרותי משמעותי עליה.

מצטרפת לת"א בלי גיוס הון

אילן שטרק, מנהל דסק גלובאלי ומט"ח בירושלים ברוקראז', מעריך כי "פרמיית הרכישה בעסקה הניעה משקיעים לרכישת מניית סודהסטרים, מתוך סברה כי תבוא החברה שתרכוש את סודהסטרים בפרמיה נאה, וגם משווי שוק שניתן לגזור לסודהסטרים בעקבות רכישת המתחרה". שטרק מזכיר שבעבר כבר נפוצו ידיעות על משא ומתן לרכישת סודהסטרים, ולדבריו "עסקת גרין מאונטיין עשויה להניע עסקאות נוספות בשוק".

כאמור, סודהסטרים הודיעה אתמול על כוונתה להירשם למסחר בת"א. לבורסה המקומית זוהי בשורה חיובית, משום שבשנים האחרונות חברות דואליות רבות דווקא בחרו להימחק ממסחר בת"א ולהישאר להיסחר רק בוול סטריט (האחרונה ביניהן היא סיליקום שצפויה להימחק ממסחר בינואר). בניגוד לחברות הביומד הזרות שנרשמו בת"א למרות שאין להן זיקה לישראל, סודהסטרים היא ישראלית והיא מסוג החברות שעליהן שואלים למה הן נסחרות רק בוול סטריט.

סודהסטרים תצורף למדדי ת"א 75 ות"א 100 ותעודות הסל צפויות לרכוש מניות שלה בשווי 33 מיליון דולר, כ-10% משוויה הנוכחי - 326 מיליון דולר (מניית סודהסטרים איבדה 80% מהשיא ב-2011 ו-23% מתחילת השנה). מנכ"ל סודהסטרים, דניאל בירנבאום, אמר כי "למרות שאין בכוונתנו לגייס הון בת"א בשלב זה, ולמרות שמדובר במהלך טבעי בהתפתחות הגלובלית, זהו בהחלט יום מרגש. בורסה חזקה היא אינטרס כלכלי עליון עבור ישראל. אני מקווה שעוד חברות ישראליות הרשומות למסחר בחו*ל יירשמו למסחר בארץ*.

מניית סודהסטרים
 מניית סודהסטרים