נחשף ב"גלובס": אבי שמחון - יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה

נתניהו: "אני משוכנע שפרופ' אבי שמחון, בתפקידו כיושב ראש המועצה הלאומית לכלכלה, יסייע לממשלה ולי להתמודד עם האתגרים הכלכליים והחברתיים שעומדים בפנינו, ולהמשיך ולהוביל את כלכלת ישראל לצמיחה ולשגשוג לטובת כלל אזרחי ישראל"

ד``ר אבי שמחון, יועץ כלכלי לשר האוצר / צלם איל יצהר
ד``ר אבי שמחון, יועץ כלכלי לשר האוצר / צלם איל יצהר

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט למנות את פרופ' אבי שמחון ליו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה. שמחון שיחליף בתפקיד את פרופ' יוג'ין קנדל הוא השלישי שממלא את משרת יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה. המינוי טעון את אישור הוועדה למינויים בכירים של נציבות שירות המדינה ואישור הממשלה.

"גלובס" דיווח לפני שבוע לראשונה על החלטתו של נתניהו לבחור בשמחון, שהתקבלה לאחר פגישה שהתקיימה בין השניים כמה ימים קודם לכן. שמחון נחשב מלכתחילה מועמד מוביל לתפקיד אולם בלשכת נתניהו ניסו לשכנע כלכלנים בכירים נוספים להציג את מועמדותם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר על החלטתו "אני משוכנע שפרופ' אבי שמחון, בתפקידו כיושב ראש המועצה הלאומית לכלכלה, יסייע לממשלה ולי להתמודד עם האתגרים הכלכליים והחברתיים שעומדים בפנינו, ולהמשיך ולהוביל את כלכלת ישראל לצמיחה ולשגשוג לטובת כלל אזרחי ישראל".

שר האנרגיה, דר' יובל שטייניץ ששמחון שימש יועצו הכלכלי הבכיר בשנים 2010-2012 אמר כי מדובר ב"מינוי מצוין". לדבריו "אני משוכנע, כי אדם מוכשר, מקצועי ובעל מומחיות במאקרו כלכלה כמו אבי, יצליח להוביל את המועצה הלאומית לכלכלה ולהטביע בה את חותמו. אני מאחל לפרופ' שמחון הצלחה בתפקידו החדש".

שמחון ביקש להודות לנתניהו על האמון שניתן בו ואמר כי הוא "מקווה שאסייע בהובלת התהליכים החשובים לביצור מעמדה של כלכלת ישראל ולשיפור רווחתם של אזרחי ישראל. אני מודע לאחריות הנדרשת מראש המועצה הלאומית לכלכלה. אני יודע שמחכה לי במועצה צוות של אנשים מעולים ומקצועיים ושאזכה לעצתו ולעזרתו של קודמי בתפקיד".

יו"ר המועצה היוצא, פרופ' יוג'ין קנדל ברך על המינוי וציין כי היכרותו עם שמחון נמשכת מאז הלימודים המשותפים של השניים באוניברסיטה העברית. "אני מעריך את אבי ככלכלן מקרו מוכשר ומעמיק" אמר קנדל "ובטוח שתחת הנהגתו, יחד עם הצוות המצוין, המועצה תמשיך להיות אחד הגופים המרכזיים והחשובים בקביעת המדיניות הכלכלית של ישראל ובקבלת החלטות של הממשלה. אני מאחל לו ולמועצה הצלחה ועבודה פורייה לטובת מדינת ישראל ואזרחיה".

פרופ' שמחון משמש כיום כפרופסור באוניברסיטה העברית בירושלים ומרצה בכיר לכלכלה. מחקריו האקדמיים כוללים עבודות בנושא צמיחה וכלכלת ישראל, שחיתות ציבורית, כלכלת עבודה ומבנה ענפי של המשק. בשנים 2010-2012 כיהן שמחון כיו"ר הוועדה המייעצת לשר האוצר לשעבר יובל שטייניץ, וכחבר בוועדה לשינוי כלכלי חברתי (ועדת טרכטנברג) והוועדה לבחינת מדדי עוני בישראל (ועדת יצחקי). שמחון התמודד ב-2012 בפריימריס של הליכוד והוצב במקום לא ריאלי ברשימת הליכוד-ישראל ביתנו לבחירות 2012.

לשמחון תואר ראשון בכלכלה ומתמטיקה ותואר שני בכלכלה מהאוניברסיטה העברית. פרופ' שמחון כתב עבודת דוקטורט בכלכלה בהתמחות מקרו-כלכלה ומדיניות מוניטרית, באוניברסיטת מינסוטה בארה"ב, בהנחייתם של חתן פרס נובל לכלכלה, אדוארד פרסקוט, ופרופסור ניל וואלאס. שמחון בן 56, נשוי + 3, מתגורר בירושלים.