"הצניחה במחירי הנפט מאתגרת את הפד אבל הריבית תעלה"

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות:  "אני סבור כי ה- build up לקראת ההחלטה הוא כה דרמטי – עד כי אי העלאת הריבית גם הפעם תזרע פחד ובלבול בשווקים והפד לא מעוניין בכך. עדיין עדיף להעלות מאשר להמתין שוב. עניין של אמינות מונח על הפרק"

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

מרבית הכלכלנים בארה"ב ובעולם מעריכים שהפדרל ריזרב יעלה את שיעור הריבית בארה"ב ביום רביעי השבוע. כזכור, בחודש ספטמבר השנה היו הערכות החזקות כי הריבית תעלה, שכן גם אז תמכו בכך הנתונים הכלכליים. אולם, הריבית לא עלתה לבסוף, בהחלטה של הרגע האחרון, תוך שהפד מתייחס לראשונה לגורם אקסוגני - הטלטלות בשוקי ניירות הערך, בעקבות נתונים חלשים על כלכלת סין וירידות חריפות של שוק המניות המקומי.

הפעם, לפניו מבחן דומה: הירידות החדות בשוק הנפט והשאלה אם הן מעידות על רפיון של הכלכלה העולמית, או תוצאה של החלטות קרטלים ונתוני מלאי. השאלה כאן - מכרעת.

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מציין בסקירה שפרסם כי הקו של הפד עד כה היה שהירידה במחירי הנפט הינה תופעה זמנית ולכן בטווח הבינוני היא לא תשפיע על רמת האינפלציה. רמת האינפלציה בארה"ב תעלה, לנוכח האבטלה הנמוכה והגידול בתעסוקה וברכוש של משקי הבית, כך שניתן להתחיל כבר עתה בצעדי מנע של הבאת הריבית לרמה נורמלית יותר. כעת, ממה שאומרים בסוכנות האנרגיה הבינ"ל ומהירידות בשוק עצמו, נראה כי לפחות עד סוף 2016 הנפט יימצא בעודף היצע, גם אם הביקוש יגדל. אם כך, "מדובר בגורם שאינו זמני, שימשיך לרסן בשורה התחתונה את האינפלציה בארה"ב".

לשם השוואה, בשנה האחרונה עלה מדד המחירים לצרכן בארה"ב 0.2% בלבד, אך מחירי הדלקים צנחו 33% והמדד ללא מזון ואנרגיה עלה 1.9% - פער דרמטי. המדד "ללא" ממש נושק ליעד האינפלציה. ככל שמחירי הנפט ימשיכו לרדת, כך הפער הזה יונצח והשאלה תהיה איזה חלק מההכנסה הפנויה הנוספת של משקי הבית האמריקאים - זו שנובעת מעלויות האנרגיה המופחתות - ילך לצריכה. זו השאלה שקברניטי הפד יצטרכו להשיב עליה ביום רביעי.

אם הפד יגיע למסקנה שהצריכה המקומית אכן תגדל עקב כך - הריבית תעלה. אם יחשוב אחרת, ההחלטה תהייה מהוססת יותר. עדיין, "אני סבור כי ה-build up לקראת ההחלטה הוא כה דרמטי - עד כי אי העלאת הריבית גם הפעם תזרע פחד ובלבול בשווקים וה-Fed לא מעוניין בכך. עדיין עדיף להעלות מאשר להמתין שוב. עניין של אמינות מונח על הפרק".

הפד רוצה שהחלטותיו יעברו בצורה החלקה והמתומסרת ביותר שאפשר. הכוונה להדגשה בכל צורה שהיא שזה יהיה צעד בודד, לא חלק מסדרה שתוכננה מראש, ושכמקודם - גם החלטות הריבית הבאות תהיינה תוצאה של הנתונים בשטח (data - dependent).

לכן, אומר מנחם, התרחיש הבסיסי הוא שהריבית תעלה על אף הירידה במחירי הנפט (מבחינת הצרכנים עליית הריבית תרסן, אך מחירי הנפט הנמוכים יפעלו כהקלת מס). במקביל, בשים לב לתגובת הדולר (שדווקא לא מתחזק בימים האחרונים) יהיה צורך להפעיל מדיניות ממוקדת יותר לסיוע למגזר האנרגיה והייצוא.