האם בנצי ליברמן יחזור לרשות מקרקעי ישראל?

שנה ללא מנכ"ל בפועל לרשות מקרקעי ישראל והבלגן במונופול הקרקעות נמשך ■ בנצי ליברמן הכניס לאחרונה את הרשות לתזזית, כאשר רמז כי הוא יכול לחזור לתפקיד המנכ"ל, מאחר שבפועל הוא לא הושעה

בנצי ליברמן / צילום: איל יצהר
בנצי ליברמן / צילום: איל יצהר

החל מתחילת 2015, כאשר נפתחה חקירה משטרתית בחשד להפרת אמונים נגד בנצי ליברמן, מי שכיהן כמנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), נוצרה אי בהירות לגבי השאלה הפשוטה: בכל התקופה מאז חודש ינואר, כאשר ליברמן לא התייצב בעבודה אולם הביא אישורי מחלה על בעיות רפואיות מסוגים שונים ונטל ימי חופשה - מי בעצם אמור לנהל את רמ"י?

על פי חוק הרפורמה שביסוד הקמת רמ"י, מי שהיה אמור להחליף את ליברמן כמ"מ המנכ"ל הוא מנהל החטיבה העסקית, עדיאל שמרון, שהוגדר ברפורמה כמספר 2 בארגון. אבל ליברמן עצמו שינה את מתווה הרפורמה, ומינה את מקורבתו ליאורה טושינסקי כסמנכ"ל, כך שלכאורה היא בכירה משמרון בדירוג.

התכנסויות הנהלת רמ"י, שבהן מתקבלות לעתים החלטות כבדות בשווי מאות מיליוני שקלים, היו מופע ארוך של מבוכה. הסמנכ"לית טושינסקי הוגדרה דה-יורה כבכירה משמרון, אבל, בפועל, מבחינת הכישורים שנדרשו למינויה כסמנכ"לית, לא היתה לה סמכות לקבלת החלטות במישור העסקי. כך, כשמחירי הדירות משתוללים, על רקע הבחירות, המו"מ הקואליציוני, הקמת הממשלה והעברת רמ"י לאחריות משרד האוצר בראשות משה כחלון, נמשך המצב הבעייתי בגוף שמנהל את מרבית קרקעות המדינה, ושאמור להיות הזרוע הכי חשובה בתוכנית של שר האוצר לפתרון משבר הדיור.

מהפלילי למשמעתי

כל אותו הזמן, באופן שאינו ברור עד כה, ליברמן לא הושעה מתפקידו על ידי הפרקליטות במהלך החקירה המשטרתית. נזכיר כי המשטרה המליצה להעמיד אותו לדין פלילי על פעילותו ברמ"י לטובת אינטרסים של שותפו העסקי בעבר, הח"כ לשעבר נחום לנגנטל, פעילות שנעשתה תוך הפרת החובה להימנעות מניגוד עניינים.

היועץ המשפטי יהודה וינשטיין עיכב את החלטתו בנוגע לתיק. במקביל, בחודש יוני, השר כחלון חתך את המצב הבלתי אפשרי של רמ"י ללא ממלא מקום מנכ"ל שמעמדו ברור ומוכר. כחלון מינה את שמרון כמ"מ מנכ"ל רמ"י. טושינסקי מחפשת עבודה במקומות אחרים.

בסוף חודש נובמבר החליט היועץ המשפטי להעביר את פרשת ליברמן מהמישור הפלילי למישור המשמעתי. נגד ליברמן הוגשה תובענה לבית הדין למשמעת של עובדי המדינה, בענין פעילותו בניגוד עניינים לטובת לנגנטל. גם כאן, נציבות שירות המדינה לא השעתה את ליברמן באופן פורמלי מהתפקיד, לאור התובענה שהוגשה.

החוק לא הביא בחשבון מצב כפי שנוצר עם ליברמן. על פי המנגנון הקיים, השר משה כחלון יכול למנות למנכ"ל רמ"י ממלא מקום לשתי תקופות של שלושה חודשים כל אחת. החל מיולי מחזיק בתפקיד עדיאל שמרון, ושתי התקופות יסתיימו בסוף חודש דצמבר.

ביום בו פורסמה ההודעה על העברת הפרשה להליך משמעתי, אמר ליברמן: "בימים הקרובים אחליט על המשך כהונתי ברשות מקרקעי ישראל", ובכך רמז כי מבחינה חוקית הוא יכול לחזור לתפקידו - והכניס את רמ"י לתזזית ולערפל. ה"איום" שליברמן מציב הוא: ומה אם אצא זכאי בדין המשמעתי? הרי תהיו חייבים לקבל אותי חזרה לתפקיד.

גורם בכיר בפרקליטות אומר שאין שום סיכוי שליברמן יוכל לחזור לתפקיד מנכ"ל רמ"י. גם עובדים ברמ"י מתארגנים לפעולות התנגדות לחזרתו של ליברמן, וככל הנראה גם השר כחלון אינו רואה שום אפשרות שליברמן יחזור לתפקידו הקודם. ובכל זאת, עד היום כחלון לא הקים ועדת איתור לבחירת מנכ"ל קבוע לרמ"י. עדיאל שמרון צפוי להודיע לכחלון שהוא לא מוכן להמשיך כך. יש באוויר ריח של דיל: ליברמן יודיע על התפטרות, התיק המשמעתי ייסגר, ועדיאל שמרון יתבקש להמשיך מתוך הנחה שוועדת איתור מהירה תבחר בו כמנכ"ל קבע.

בענין כוונתו של ליברמן לחזור לתפקיד מנכ"ל רמ"י מסר עו"ד יעקב וינרוט, פרקליטו של ליברמן: "אנו סבורים שאין מקום להתייחס לדברים, בוודאי שלא מעל דפי העיתון. מדובר בהחלטה אישית שליברמן עתיד לקבל, ולאחר שזו תתקבל, לכאן או לכאן, ייוודע הדבר ברבים".

בנציבות שירות המדינה ובמשרד מבקר המדינה נבדקים עניינים נוספים הקשורים בליברמן. מנציבות שירות המדינה נמסר: "ככל שהעובד ליברמן יבקש לשוב לתפקידו כמנכ"ל רמ"י - ישקול נציב שירות המדינה הפעלת סמכותו כדין בדבר השעייתו. הארכה של כהונת ממלא מקום המנכ"ל מעל לשישה חודשים טעונה הסכמת נציב שירות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. אין בחוק מגבלה כתובה. זה כמובן עניין של שיקול דעת וסבירות".