וול סטריט מסיימת שנת שפל בגיוסים שלא נראתה מאז המשבר

חוסר הוודאות בנוגע למדיניות הבנק המרכזי וחששות לגבי כלכלת סין היו בין הגורמים לדעיכה ■ 46% מההנפקות הראשוניות היו של חברות מסקטור הבריאות

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

אמנם נותרו עוד כמה ימים לסיום שנת 2015, אך נראה שכבר עכשיו אפשר לסכם את השנה כמאכזבת בתחום ההנפקות הראשוניות (IPOs) בשוק ההון האמריקאי. ממחקר שפרסמה בשבוע שעבר חברת המחקר Renaissance Capital עולה כי ב-2015 היו 169 הנפקות ראשוניות בוול סטריט, ובמסגרתן גויסו 30 מיליארד דולר. זוהי ירידה של 38.5% במספר ההנפקות ושל 64.8% בהיקף הגיוסים ביחס לשנת 2014. למעשה, 2015 הייתה שנת שפל בהיקף הגיוסים, עם הסכום הנמוך ביותר שגויס ב-IPOs בארה"ב מאז שנת המשבר 2009.

"אין סיבה אחת שמסבירה את הירידה בפעילות ב-2015. זוהי תוצאה של מספר גורמים", כותבים ב-Renaissance Capital. בין היתר הם מזכירים את האי ודאות הנוגעת למדיניות המוניטרית של הפד בארה"ב ושל הבנק המרכזי באירופה; חששות הקשורים לכלכלת סין; ירידה במחירי האנרגיה ועלייה בהיקף עסקאות המיזוגים והרכישות בשוק הפרטי.

גורם נוסף שמוזכר הוא ביצועים חלשים של מניות שהונפקו השנה. נתון זה בא לידי ביטוי בתשואה שלילית ממוצעת של 3.8% שהניבו חברות שהונפקו לראשונה. בשלוש השנים שקדמו ל-2015לעומת זאת, הניבו המונפקות החדשות תשואה חיובית של בין 21% ל-41%. "עד לתיקון החד בשוק, באוגוסט, התשואות היו חזקות ועמדו על מעל 15%", נכתב במחקר.

במקביל, גם בהיקף ההנפקות הגדולות נרשמה ירידה, ורק שלוש חברות - אחת מתחום הפיננסים ושתיים מתחום האנרגיה - גייסו מעל מיליארד דולר, לעומת 11 שעשו זאת בשנה שעברה. ההנפקה הרביעית בגודלה השנה הייתה של פרארי, והיא גייסה 893 מיליון דולר.

הרבה בריאות

יחד עם זאת, לא כל הסקטורים סבלו מירידה. חברות מתחום הבריאות (בעיקר ביומד, אך גם חברות מכשור רפואי) המשיכו ליהנות מתנאים נוחים לביצוע הנפקות ראשוניות. 46% מההנפקות הראשוניות בארה"ב ב-2015 היו של חברות מסקטור הבריאות: 78 חברות הונפקו לראשונה בוול סטריט וגייסו סכום מצטבר של 6.7 מיליארד דולר. אמנם מדובר על ירידה בהשוואה לשנה שעברה, שבה 102 חברות מהסקטור גייסו 9.2 מיליארד דולר, אך 2015 היא השנה השלישית ברציפות שבה סקטור הבריאות מוביל במספר החברות המונפקות בארה"ב. אנשי Renaissance Capital מציינים שבשלוש השנים האחרונות הונפקו בוול סטריט 167 חברות ביוטק, לעומת 129 שהונפקו בתקופה של 13 שנים קודם לכן.

הצד השני של המטבע הוא תחום ההיי-טק. רק 23 חברות טכנולוגיה הונפקו לראשונה בארה"ב השנה, והגיוסים שלהן הסתכמו ב-4.2 מיליארד דולר. לשם השוואה, ב-2014 היו 55 הנפקות וגיוסים של 32.3 מיליארד דולר ב-2014 (עם זאת, השנה שעברה כללה גם את הנפקת הענק של עליבאבא).

באופן לא מפתיע, הנפקות סקטור הבריאות מככבות גם ברשימת ההנפקות המוצלחות של 2015 וגם ברשימת ההנפקות הגרועות של השנה. בין עשר החברות שהציגו את התשואה הגבוהה ביותר מאז ההנפקה, תשע חברות הן מסקטור הבריאות, כשביניהן ניתן למנות את Seres שהונפקה ביוני והניבה תשואה של 128% ו-Spark שהונפקה בינואר, ורשמה תשואה של 92%. ברשימת ההנפקות המוצלחות נמצאת גם חברה אחת מהתחום הצרכני: רשת מסעדות המזון המהירShake Shack, עם תשואה של כ-89%.

ההנפקה הגרועה של השנה מגיעה מתחום הטכנולוגיה: MaxPoint Interactive העוסקת בפרסום דיגיטלי הונפקה במארס ומאז מחקה למשקיעים בה כ-87% מהשקעתם. אליה מצטרפות חברות הביוטק Zosano Pharma ו-Bellerophon Therapeutics עם תשואות שליליות של 77%.

מספר הגיוסים והיקפם
 מספר הגיוסים והיקפם