חקלאים: "נעלבנו כשרמי לוי הדליק משואה ביום העצמאות"

מאיר צור בוועידת ישראל לחקלאות: "איום ונורא מה שרמי לוי עושה לחקלאים, חקלאי שרוצה לחיות לא יכול לעבוד מולו" ■ "רמי לוי לוקח את התוצרת החקלאית ועושה ממנה קרקס"

רמי לוי  / צילום: תמר מצפי
רמי לוי / צילום: תמר מצפי

ועידת ישראל לחקלאות ה-6 נפתחה היום (ד') במלון קראון פלאזה בירושלים בסערה גדולה. עשרות חקלאים ומשווקים הגיעו לוועידה ותקפו את המנכ"לים של רשתות השיווק הגדולות - איציק אברכהן משופרסל ורמי לוי מרשת שיווק השקמה - על הנזקים שלטענתם הם גורמים לחקלאים.

"השותפים שלנו לא הגונים", אמר מאיר צור, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים. צור תקף את רמי לוי, שהיה נוכח בוועידה, שהוא אינו הגון כלפי החקלאים: "זה איום ונורא מה שרמי לוי עושה, רמי לוי הוא אלוף בלקחת את התוצרת החקלאית ולעשות ממנה קרקס. הוא יודע להיכנס לאולפן ולהפוך את הקערה על פיה".

לדברי צור, "החקלאות נמצאת במשבר לא פשוט, משבר של רווחיות. מאוד קשה למצוא חקלאים שמתפרנסים בכבוד. אנחנו קיבלנו החלטה שאנחנו משנים את השיח הזה ויוצאים משיח של ויכוחים למשהו חדש מול ממשלת ישראל - משא-ומתן לתוכנית אסטרטגית לקידום החקלאות במדינה.  

"בכל השנים שרי האוצר ראו את החקלאים כאיוב. מצאנו עכשיו פרטנר אמיתי, שר האוצר משה כחלון, שקיבל החלטה לפתור את בעיות החקלאות בצורה רווחיות ומציאותית. זה התחיל בעובדים הזרים, וזה ממשיך במשא-ומתן על כלל נושאי החקלאות - מים, יצוא, פערי תיווך, שוק מקומי ועוד. צריכה להיות פעם אחת תוכנית מסודרת שתסדיר את כלל נושאי וענפי החקלאות". 

"בנוגע לפערי התיווך - צריך לטפל בזה באופן מיידי", אמר צור. "חקלאי שמגדל סחורה חקלאית מרגיש נורא כשלוקחים את הסחורה שלו - העוף, העגבנייה והמלפפון - ומוכרים אותה במחירים כפי שבא להם. דבר זה נוראי, וצריך לשנות את זה ולשים לזה סוף. קונים מלפפון בשווי של 3 שקלים ומוכרים בכלום כסף - זו פגיעה בחקלאי. יש להקטין את פערי התיווך מלמעלה עד למטה".

החקלאים המשיכו לתקוף את רמי לוי, וחזי דניאל, מגדל מלפפונים מאחיטוב, אמר: "אין פה חקלאי שלא יצא לו לעבוד עם רמי לוי, שהוא סמל בשבילינו בחיתוך ושיסוף גרונות, התוצרת מגיעה למחסן שידוע לשמצה בתימורים. חותכים בתוצרת שלנו בצורה אכזרית! אני שואל: השיטה הזו גורמת לנו נזקים גדולים כשחקלאי שולח תוצרת טובה, והם מחליטים להוריד מחירים, אתה קמעונאי עם עלויות ייצור מסוימות, העלויות הללו יש לשלם אותם, אבל גובים את כל העלויות מהחקלאי. למה אנחנו החקלאים צריכים לשלם את כל העלויות? גם אתם צריכים להסתפק בקצת פחות רווח".

חקלאים נוספים טענו כי הם נעלבו כשרמי לוי הדליק משואה ביום העצמאות.

איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל אמר כי "לא פשוט לפגוש את החקלאים במצב הקשה בו הם נמצאים. המשולש שקיים היום הוא משולש שכולם צריכים ליהנות ממנו, והוא כולל את הצרכן, שמתלונן על יוקר המחיה וצריך לקבל ירקות ופירות במחירים הגיוניים; החקלאי, שצריך להרוויח; והמתווך שבדרך, הקמעונאי. צריכה להיות הרמוניה. 

"כשתפגשו אותי ותדברו איתי, תראו תמונה אחרת ממה שכולם מכירים. אומרים שאני מוכר פלפלים ב-8 שקלים וקונה ב-2.5 שקלים. האמת היא שבשבועות האחרונים קנינו עגבניות ב-10 שקלים ומכרנו בפחות. אתם לא מכירים את הנתונים הללו. הרווח שלנו על הפירות והירקות עומד על 3%-5% בלבד!". 

לדברי אברכהן, "ההיסטוריה שפטה את שופרסל בחומרה, העם אמר את דברו במהלך המחאה החברתית, ואנחנו בהחלט מורידים מחירים. אנחנו קונים ישירות מעשרות ספקים. אני מזמין אתכם להיפגש איתי, אני רוצה שהחקלאים ירוויחו, אני כועס שהציבור חושב שעושקים אותו, ואני רוצה שהממשלה תתערב בהקדם. השוק בישראל לא מתוכנן ולא מנוהל עד הסוף, ולכן אנחנו רואים הבדלים גדולים במחירים". 

רמי לוי מסר בתגובה כי "ראשית, אין לי שום קשר מסחרי עם אלה שצעקו. שום דבר לא ירתיע אותי מלהמשיך למכור לציבור בזול. האסטרטגיה שלי היא למכור הרבה ולהרוויח מעט, ולאפשר לכל מי שרוצה לקנות - גם למי אין כסף. אחד מהחקלאים צעק לגבי הדלקת המשואה, אבל עם ישראל בחר בזה ולא אני, בגלל שפרצתי דרך ודאגתי שעם ישראל יקנה מזון במחירים סבירים וזולים. הם טוענים שהפערים שבהם קונים את הסחורה גבוהים מדי, ומצד שני הם טוענים שאני מוכר בזול מדי, אז שיחליטו מה באמת נכון".