סקר: אובמה המנהיג הפופולרי ביותר בתבל; בישראל - לא כל-כך

עפ"י סקר גלובלי של גאלופ ו-WIN, ששיקלל שיעור התמיכה ושיעור ההסתייגות ממנהיגים מרכזיים ב-65 מדינות, זכה אובמה ב-22% (-) בישראל, אם כי הפלסטינים סולדים ממנו הרבה יותר – 68% (-) ■ המנהיגה הזרה הפופולרית ביותר בישראל – אנגלה מרקל עם 38%

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

ברק אובמה, נשיא ארה"ב, הוא המנהיג הפופולרי ביותר בעולם, אך ישראל חורגת מהמגמה הגלובלית: שיעור הפופולריות שלו בה הוא מהנמוכים בתבל. רק הפלסטינים אוהבים אותו עוד פחות. זה אחד מממצאי סקר גלובלי של גאלופ אינטרנשל ו-WIN, רשת עולמי של מכוני מחקר עצמאיים, שפורסם אתמול (ד').

הסקר בדק את מידת הפופולריות של 10 מנהיגים ב-64 מדינות וכן ברשות הפלסטינית. הנשאלים במדגמים במדינות השונות התבקשו לציין מה דעתם על כל מנהיג: חיובית מאוד, חיובית למדי, שלילית מאוד או שלילית למדי. עורכי הסקר שיקללו את הנתונים. במדינות שבהן מנהיג מסוים קיבל יותר דעות שליליות מחיוביות, הציון המשוקלל שלו יהיה מספר עם ציון מינוס (-).

על פי הסקר, ל-59% מאוכלוסיות המדינות שנסקרו יש דעה חיובית מאוד או חיובית למדי על אובמה. ל-29% יש דעה שלילית מאוד או שלילית למדי עליו וציונו הסופי הןא 30%. פילוח הנתונים מראה שנשיא ארה"ב פופולרי ביותר בדרום-מזרח אסיה (76%), במדינות האיחוד האירופי (67%), באמריקה הלטינית (65%), במדינות מדרום למדבר סהרה (65%) ובמזרח אסיה (65%). חמש המדינות המובילות בשיעור האהדה לאובמה: קוסובו (83%), וייטנאם (80%), פורטוגל (76%), שוודיה (75%) וקולומביה. שיעור הפופולריות שלו בארה"ב נמוך הרבה יותר: 12%.

במדינות המזה"ת וצפון אפריקה, שיעור הפופולריות של אובמה צונח ל-33% ובישראל מצבו עגום הרבה יותר: 22% (-). מזווית אחרת: ישראל נמצאת במקום ה-61, מתוך 65, בסולם האהדה לאובמה. מי אוהב אותו עוד פחות? ארמניה עם 43% (-), פקיסטאן עם 45% (-), הרשות הפלסטינית עם 68% (-), ורוסיה עם (83% (-).

מידרג הפופולריות הגלובלי מתחת לאובמה: אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה: 13%; ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון: 10%; נשיא צרפת, פרנסואה הולנד: 6%; נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין: 10% (-); נשיא סין, סי ג'ינפינג: 3% (-); ראש ממשלת הודו, נארנדרה מודי: 4%; נשיאת ברזיל, דילמה רוסף: (0%, כלומר שיעורים זהים של אהדה והסתייגות); מלך סעודיה, סלמאן בין עבדל עזיז אל סעוד: 11% (-); וחסן רוחאני, נשיא איראן: 13% (-).

ומה הזווית הישראלית? המנהיגה הזרה הפופולרית ביותר בישראל היא מרקל. ל-38% מהישראלים דעה חיובית עליה (אבל בבית, רק 12% מהגרמנים אוהדים אותה). הרשות הפלסטינית נמצא במקום ה-64 (מתוך 65) במידרג הפופולריות של מרקל. היא קיבלה  שם ציון של 47% (-).

שיעור הפופולריות של פוטין בישראל כמעט זהה לזה של אובמה: 20% (-). אך בארה"ב הוא אהוד עוד פחות: 44% (-) וברשות הפלסטנית הוא כמעט מוקצה מחמת מיאוס: 56% (-).  נשיא סין סי ג'ינגפינג קיבל בישראל ציון פופולריות זהה לזה של נשיא ארה"ב: 22% (-). ציונו של נשיא צרפת הולנד בישראל: 4% (-) ושל ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון - 15%.

כצפוי, ישראל נמצאת במקום האחרון (65) במידרג הפופולריות של נשיא איראן חסן  רוחאני: 89% (-). אך גם ברשות הפלסטינית הוא אינו בן יקיר. ציון הפופולריות שלו שם: 42% (-). ציונו של מלך סעודיה בישראל הוא 50% (-) ורק באיראן הוא שנוא יותר:   71% (-). ראש ממשלת הודו זכה בציון של 13% בישראל.