התפרצות שפעת החזירים? משרד הבריאות: לכו להתחסן

במשרד הבריאות ממליצים להתחסן לאחר שורה של מקרים, בהם פטירתה של אישה בשנות ה-50 לחייה ■ במשרד בוחנים האם מדובר בתופעה דומה לזו של 2009 ■ פרופ' איתמר גרוטו: החיסון הרגיל נגד שפעת כולל הגנה מפני שפעת החזירים – לכו להתחסן

במשרד הבריאות בוחנים האם שפעת החזירים התפרצה מחדש בישראל, לאחר שנגיף השפעת (H1N1) התגלה לאחרונה לפחות ב-11 מקרים שונים, שאחד מהם אף הסתיים במותה של אישה בשנות ה-50 לחייה. האישה אושפזה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה והייתה מחוברת למכשיר הנשמה מזה חודש ימים. כפי הנראה, ישנן מספר נשים המאושפזות במצב קשה בבית החולים סורוקה בבאר שבע ובבית החולים שערי צדק בירושלים. בבית החולים שיבא דיווחו על מספר ילדים שאובחנו כחולים בנגיף אך מצבם קל יחסית. גם בבתי החולים הדסה ואיכילוב דיווחו על מספר חולים בהם התגלה הנגיף.

בשיחה עם "גלובס" הסביר פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, כי המכנה המשותף של כל המקרים או לפחות מרביתם הוא השתייכות לקבוצות סיכון: בעיקר נשים בהריון, ילדים, קשישים או אנשים עם מחלות רקע. לדברי פרופ' גרוטו, כל מי שעדיין לא התחסן כנגד שפעת, מומלץ ורצוי שיתחסן. לדבריו, החיסון כנגד השפעת העונתית כבר כולל בתוכו את ההגנה מפני נגיף ה-H1N1, כך שרבים בציבור כבר מחוסנים. כפי הנראה, כל הנדבקים עד כה לא התחסנו העונה. לפי גרוטו, התחסנות במועד הזה של העונה נחשבת עדיין אפקטיבית, ועל כן זו המלצת המשרד.

מחלת השפעת, צריך לומר, גובה מדי שנה קורבנות גם ללא קשר לנגיף הספציפי של שפעת החזירים, אולם שילוב המקרים בנקודת הזמן הזו מעלה חשש כי ייתכן שמדובר בהתפרצות של ממש, בדומה להתפרצות שאירעה בשנת 2009.  איך מזהים את המחלה? לרוב, מדובר בהופעה של חום גבוה, כאבי שרירים, עייפות, כאבי ראש חזקים וקושי נשימתי. המקרים הקשים, כך על פי המסתמן, החלו להירשם בשבוע החולף - בעיקר בקרב נשים בהריון, שכידוע המערכת החיסונית שלהן חלשה יותר.

החשש הוא שאם תהיה התפרצות של ממש, בתי החולים לא יוכלו להעמיד לטובת המקרים הקשים במיוחד את חדרי הטיפול הנמרץ, שממילא נמצאים במחסור חמור.

המשמעות היא שחולים שניתן להציל באמצעות טיפול מתאים ודחוף, עלולים למצוא את עצמם במצב קריטי עד כדי מוות, משום שנשארו במחלקות הפנימיות.

שביתה במעבדות

בתוך כך, מי שעוסקים בזיהוי המדויק של נגיף השפעת, המיקרוביולוגים והביו=כימאים, השביתו היום (ה') את המעבדות הרפואיות בכל בתי החולים והמרפאות - זאת כמחאה על הסכם השכר במגזר הציבורי. לפחות בחלק מבתי החולים, השביתה הופסקה לאחר מספר שעות, לאחר שההסתדרות הבהירה כי היא פרצה ללא אישורה.

בארגון עובדי המעבדות, המשתייך להסתדרות, טוענים כי לאחר מגעים ממושכים שהתנהלו במשך למעלה משנה מול יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, האחרון הבטיח כי עובדי המעבדות יוחרגו מההסכם כדי לשפר באופן ממוקד ודרמטי יותר את שכרם - הבטחה שהופרה לכאורה עם חתימתו על הסכם השכר לפנות בוקר של יום רביעי. בהסתדרות טוענים מנגד כי במסגרת החתימה הסופית על ההסכם, צפויים עובדי המעבדות ליהנות משיעור גבוה במיוחד של תוספת שכר - זאת באמצעות עיקרון התוספת הדיפרנציאלית שעליה הוסכם עם משרד האוצר. על פי ההסתדרות, מדובר ככל הנראה בתוספת של כ- 15%, לעומת תוספת ממוצעת של 7.5%. אבל נדמה כי גם אם זו תהיה התוספת, ספק אם בארגון עובדי המעבדות יהיו מרוצים - זאת לאור מה שהם מתארים כשכר נמוך במיוחד. "אנחנו התעוררנו ולא נחזור לחלום", אמרה ד"ר טליה מזרחי-דגרי עובדת במעבדה ההמטו-אונקולוגית בבית החולים מאיר בכפר סבא. "זה המאבק שלנו ואנחנו נעמוד על כך שיכירו בהחרגה שלנו.

אחרי 8 שנות עבודה במעבדה, שלושה תארים אקדמיים ואין ספור חולים שהייתי שותפה להצלת חייהם, המשכורת הבסיסית שלי היא 5,222 שקל לחודש - 42 שקל לשעה. ללא תוספות השכר שאני מקבלת עבור הכוננויות, השעות הנוספות, התואר השלישי, גמולי ההשתלמות ועוד, הייתי פשוט גוועת ברעב", היא הוסיפה.