רשות ההגבלים אישרה הסכמי גז מ"תמר" ליצרני חשמל פרטיים

מדובר ב-9 הסכמי גז חדשים ■ הרשות התנתה את אישור ההסכמים תחת התנאים שנקבעו במתווה הגז על חוזי "לוויתן" ולחוזים חדשים מ"תמר"

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

רשות ההגבלים העסקיים אישרה היום (ה') שורה של הסכמי מכירת גז טבעי ממאגר "תמר" למפעלי תעשייה ויצרני חשמל פרטיים. מדובר ב-9 הסכמים שנחתמו עם תמר ל-15 שנה, ביניהם הסכם הגז עם OPC, דוראד אנרגיה, תחנות כוח פרטיות בצפון ובתי הזיקוק באשדוד. הרשות התנתה את האישור תחת כמה התנאים שנקבעו כבר במתווה הגז על חוזים עתידיים מלווייתן, וחוזים חדשים מתמר.

במסגרת בדיקת הרשות את ההסכמים, עלו שני חששות עיקריים. הראשון הוא שהסכם ארוך טווח "ייבלע" את הביקוש לגז טבעי, ייפגע בתמריץ של ספקי גז אחרים להשקיע בפיתוח המאגרים ויימנע ממתחרה עתידי בתחום הגז הטבעי את היכולת להתחרות בשוק.

לפיכך החליטה הרשות לפתוח חלק מהביקוש לתחרות, ולקבוע חלון הזדמנויות בו יוכלו הלקוחות באופן חד צדדי לפתוח את החוזה, ולרכוש מחצית מהכמות עליה התחייבו מספק אחר. ברשות מדגישים, כי לוח הזדמנויות כזה ייפתח כשיפותחו מאגרי כריש ותנין.

החשש השני נגרם מהעובדה שבחוזה הגז קיים סעיף של TOP, שפירושו התחייבות לתשלום עבור כמות מסוימת של גז, גם אם לא נצרכה בפועל. התנאי הכפול אותו יצרה הרשות במסגרת האישור, הוא הקטנת המחויבות לצריכת הגז, מצד אחד, ומתן אפשרות למכור (במכירת משנה) 15% מהכמות הגז השנתית לצרכני גז קטנים יותר. אותם 15% ייחשבו לצורך ההסכם כגז אשר נצרך על ידי הלקוח הישיר של "תמר" ויהיו חלק מהתחשיב של ה-TOP. תנאי זה, כמו הראשון הוכנס כבר למתווה הגז.

מתן אפשרות למכירת משנה יאפשר גם יצירת שוק משני לגז טבעי, שבמסגרתו יוכלו צרכני הגז המשמעותיים להתחרות בשותפות תמר במכירת גז לצרכני רשת החלוקה וההולכה - טוענים ברשות. קביעת שיעור מכירת המשנה על 15% מכמות הגז השנתית, מהווה איזון בין הרצון לאפשר שוק משני תחרותי, לבין הצורך להבטיח את יעילות המערכת.