"מחירי הדירות עלו 2.1% ברבעון; חזרנו לעלייה מהירה"

במכון מדגישים שמדובר בקצב גידול שנתי של 8.5%, לאחר שב-3 הרבעונים הראשונים של 2015 המחירים עלו ב-6.4% ■ השמאי הממשלתי דיווח כי ברבעון השלישי עלו מחירי הדירות ב-1.4%, ומשרד השיכון טען כי הם ירדו ב-4%

יריד הדירות דצמבר 2015 מרכז הבניה הישראלי / צילום: משה חיון
יריד הדירות דצמבר 2015 מרכז הבניה הישראלי / צילום: משה חיון

בזמן שבמשרדי האוצר והשיכון עסוקים בניסיונות לאתר סימני חולשה בשוק הדיור המקומי, מגלה מדד מחירי הדירות של מכון גזית גלוב (GGII) שמחירי הדירות בישראל עלו ברבעון השלישי (יולי-ספטמבר) בשיעור של 2.06%. במכון מדגישים שמדובר בקצב גידול שנתי בשיעור של 8.5%, "חזרה למגמת עליית מחירים מהירה", זאת לאחר שברבעון השני של השנה עלו המחירים בשיעור של 0.9% בלבד (קצב שנתי של 3.6%). בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2015, נרשמה בישראל עליית מחירים בשיעור של 6.4%.

כזכור, השמאי הממשלתי דיווח כי ברבעון השלישי עלו מחירי הדירות בשיעור של 1.4%, ואילו משרד השיכון פרסם נתונים ולפיהם מחירי הדירות ירדו ב-4% מול הרבעון השני. בה בעת שהשמאי מנתח אך ורק עסקאות לרכישה ומכירה של דירות 4 חדרים ב-16 ערים שונות ומשרד השיכון מפרסם ממוצע ארצי "טיפש", נחשב המדד של גזית גלוב למדד חכם (אם כי לא חף מבעיות), המבוסס רק על מחירי דירות שנסחרו פעמיים במשך תקופה.

כך הוא מנסה לנטרל את השינויים שחלו בהרכב הדירות הנמכרות באותה תקופה (למשל משקל רב יותר של עסקאות בפריפריה, שם הדירות זולות יותר). טכניקת "המדידות החוזרות" הזו מאפיינת מדדים מובילים לבחינת מחירי הדירות בעולם, כמו מדד קייס שילר בארה"ב ואחרים.

נתוני מדד גזית גלוב, כמו נתוני השמאי הממשלתי מוקדם יותר, מלמדים שהירידה בקצב העסקאות לא בהכרח מבשרת על ירידה במחירים. רק באחרונה דיווח הכלכלן הראשי במשרד האוצר כי ברבעון השלישי נרכשו 24 אלף דירות (חדשות ויד שנייה) - ירידה חדה של 33% בהשוואה לרמת השיא שנרשמה ברבעון קודם, בעיקר בעקבות השפל שנרשם בעסקאות שביצעו משקיעי הנדל"ן, שמשקלם ירד ל-16% בלבד.

עם זאת, נדמה שגם בצד ההיצע תורגם חוסר הוודאות לקיפאון מסוים מצד הקבלנים. רק באחרונה פרסמה הלשכה המרכזית לסטטסטיקה נתונים שלפיהם נרשמה ירידה של 6% בהתחלות הבנייה ברבעון השלישי, לסך של 11,131 דירות חדשות, כך שבמשוואת ההיצע מול הביקוש עדיין ידם של המוכרים על העליונה.

ד"ר אפרת טולקובסקי, מנהל המכון, אמרה ל"גלובס" בתגובה לנתונים: "מדינה שהזניחה את תשתיות התחבורה בכלל ותחבורה ציבורית בפרט לא יכולה לצפות שהיצע גדול יותר של דירות בפריפריה ישפיע על רמת המחירים באזורי הביקוש. אולי כשיכניסו גם את משרד התחבורה לתוך משרד אוצר הציפיות ישתנו".

רק אתמול פרסם האוצר את הסקירה לחודש אוקטובר, שלפיה נרכשו באותו חודש 7,700 דירות, עלייה של 18% מול השפל שנרשם בספטמבר ועלייה של 14% מול אוקטובר אשתקד (ובחודש נובמבר הם כבר מזהים שם גידול חד בעסקאות). באוצר עשו מאמץ ניכר למצוא בכל זאת סימנים להצטננות שוק הדיור. לפי הדיווח, מחוסרי דירות רבים מעדיפים להמתין כעת להגרלות מחיר למשתכן (במיוחד באזורים שבהם כבר פורסמו מכרזים לדירות מסובסדות כאלו) וגם הנתח של המשקיעים נותר ברמות שפל, מתחת ל-20%.

מדד מכון גזית גלוב
 מדד מכון גזית גלוב