שמועות בוואטסאפ: המחבל נלכד; המשטרה: זה לא נכון

(עדכונים שוטפים) - בצל המצוד: רק מחצית מהתלמידים בצפון ת"א הגיעו ללימודים ■ אחד מחפצי המחבל נמצא, אך אין קצה חוט באשר למקום הימצאו ■ הלימודים מתקיימים כסדרם תחת אבטחה ■ במרכז העיר ישנה נוכחות של 70% במוסדות החינוך

ירי בת"א / צילום: הדי כהן
ירי בת"א / צילום: הדי כהן

משטרת תל אביב ממשיכה היום (א') בחיפושים נרחבים אחר נשאת מלחם, המחבל שביצע את הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב. המצוד מתנהל זה היום השלישי בעוד למשטרה ולשב"כ אין קצה חוט באשר להימצאו של מלחם, שלפי הערכות חמוש בנשק וייתכן שייקח בני ערובה עמו.

בוואטסאפ נפוצו שמועות לפיהן המשטרה הצליחה ללכוד את מלחם בגוש דן, אולם לפי דיווח בגל"צ במשטרה שוללים את השמועות וטוענים כי החיפושים אחריו נמשכים. 

נתניהו: נגביר האכיפה במגזר הערבי

רה"מ בנימין נתניהו קורא היום שוב להגביר את האכיפה במגזר הערבי, לאחר הפיגוע בת"א ביום שישי, ולאסוף את כלי הנשק ביישובים הערביים. זאת, על אף שחברי כנסת ערבים קוראים מזה שנים לאסוף את כלי הנשק, ויו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה חזר על קריאה זו גם היום.

"כוחות הביטחון, השב"כ והמשטרה ממשיכים בחיפושים אחר הרוצח מתל אביב. מתנהל מאמץ גדול בשטח עם הרבה כוחות, מאמצים מודיעיניים בלתי פוסקים. המאמץ הזה נעשה גם בסיוע ובעזרה מצד אזרחי ישראל שמגלים ערנות ואחריות", אמר היום נתניהו בפתח ישיבת הממשלה.

נתניהו הוסיף כי "כשהקמנו את הממשלה אני ביקשתי מהשר ארדן ואחר כך מהמפכ"ל לעשות מאמץ אדיר לשנות דבר שקיים במדינה קרוב ל-70 שנה, וזה היעדר אכיפת חוק במגזר הערבי. האזרחים עצמם סובלים שם, סובלים מפשע גובר, וכל אזרחי מדינת ישראל סובלים מההסתה ומהאלימות שהיא גם פלילית וגם לאומנית, שפוגעת בכל אזרחי ישראל. לכן המאמץ הזה הוא מאמץ אמיתי, אנחנו החלטנו לעשות שינוי ולהביא לאכיפת חוק, אכיפת חוק בכל התחומים: בחוקי הבנייה שאינם נאכפים כלל, בחוקי הרעש שאנחנו שומעים מהמסגדים, בהסתה שיש מהמסגדים - וכמובן ברשתות החברתיות וגם לצערי במערכת החינוך - וגם בדבר בסיסי, שזהו איסוף נשק בלתי חוקי שנמצא באמת בכמויות גדולות מאוד במגזר הערבי.

"הפעילות הזאת התחילה, היא תתבצע, היא מתבצעת בימים הקרובים והיא תגדל ביתר שאת, כי אנחנו הולכים לעשות מאמץ גדול מאוד להביא לכך שמדינת ישראל תהיה מדינת חוק אחודה בכל חלקיה. זה דבר נכון, אני לא מתרשם מהביקורת בעניין הזה, זה נכון לכל אזרחי ישראל - ערבים ויהודים כאחד.

"אכיפת החוק היא נשמת אפה של הדמוקרטיה, של שלטון החוק. איננו מגבילים את זה למגזר אחד, ואיננו מתמקדים רק במגזר אחד". נתניהו התייחס בהקשר זה לכתבי האישום הראשונים בפרשת הפיגוע היהודי בדומא ואמר: "אנחנו מתנגדים לרצח באשר הוא, אנחנו מתנגדים לאלימות באשר היא, אנחנו מתנגדים להפרת חוקי המדינה בכל מקום שהדבר הזה מתבצע. אנחנו מדינת חוק ואנחנו נשליט את החוק בכל חלקי מדינת ישראל ועל כל אזרחי ישראל".

מחצית מהילדים בצפון ת"א לא הגיעו לבתי הספר

הורים רבים בעיר החליטו שלא לשלוח את ילדיהם לגנים ולבתי הספר, שאת חלקם סרקו כוחות הביטחון. מנתונים של עיריית תל אביב עולה כי אחוזי הגעה לבתי הספר והגנים צנחו דרמטית: בצפון העיר ישנה 50% נוכחות, במרכז 70% ובדרום 90%. לאחד מהגנים בצפון העיר הגיעו רק שמונה ילדים מתוך 60 המגיעים לגן בדרך כלל.

הנהגת ההורים בבית הספר "נופי ים" בצפון הודיעה לתלמידים כי הם מתבקשים שלא להגיע בשעות הבוקר המוקדמות על מנת לאפשר לכוחות הביטחון לסרוק את המוסד החינוכי. "כדי לתת לכוחות הביטחון זמן סביר לסקירה יסודית באזור, אנא הודיעו כי אנחנו ממליצים להביא את הילדים בשעה 10:00 בבוקר", נמסר מהנהגת ההורים. עם זאת, בית הספר נפתח כרגיל בשעה 07:30 והילדים שהגיעו בשעריו התקבלו על ידי הצוות.

מיטל שבתאי, אם לתלמיד בבית הספר ולילד בגן באזור, שהחליטה שלא לקחת סיכון. "זה מצב לא ברור. אם עוד התלבטתי, אז אחרי ההודעה הזו החלטתי לא לשלוח את הילדים לגן ולבית הספר. ראינו שיש חיפושים בדיוק באזור של הגן, מסוק באוויר. יש מחבל שמסתובב חופשי ואני חוששת", אמרה.

אמש נמצא באזור תל אביב חפץ ששייך למחבל. מעיריית תל אביב נמסר כי גורמי הביטחון בעיר נמצאים בכוננות ביטחונית מיוחדת. סיורי האבטחה במוסדות החינוך ובמתקני העירייה יתוגברו, תוך שימת דגש מיוחד לאזורים הסמוכים לגני ילדים ולבתי הספר ולמקומות הומי אדם.

ראש העירייה רון חולדאי אמר אמש בריאיון לערוץ 10 כי אם הורה מרגיש לא בטוח שלא ישלח את ילדו לבית הספר. "לא נבוא אליך בטענות. בתי הספר, גני הילדים וכל השירותים של העיר תל אביב-יפו יהיו פתוחים לשירות הציבור. כך צריך, כך נכון".

גורם במשטרת תל אביב הוסיף כי "בכל זמן נתון יש מאות שוטרים שמשתתפים בחיפושים ובסריקות. אנחנו מקבלים קריאות של אזרחים על שחושבים שמזהים את האיש ואנחנו מגיבים מיד עם כוחות שמגיעים לכל קריאה. אנחנו נמשיך לעשות זאת ככל שיידרש עד שהוא יילכד".

לפי הודעת עיריית תל אביב, סיירי אגף הסיירת לביטחון עירוני (סל"ע), אגף הפיקוח ומאבטחי העירייה פועלים במתכונת מתוגברת בכל רחבי העיר ובמשך כל שעות היממה. כל הטיולים והסיורים של בתי הספר מתקיימים כסדרם, בהתאם להנחיות משרד החינוך.