המדינה בוחנת חיזוק בנייני פל-קל במסגרת תמ"א 38

חוות-דעת שהגיש מ"מ יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות למינהל התכנון, והגיעה לידי "גלובס": "ההערכות הן שבישראל צפויה רעידת אדמה חזקה, ואם זו תתרחש - הרי שתקרות פל-קל יכולות לקרוס כל רגע, ולכן חייבים להתניע את התהליך לחיזוקן"

בליל 24 במאי 2001 אירע אסון ורסאי, כאשר תקרה שהייתה בנויה בשיטת הפל-קל בבניין ששימש אולם אירועים בירושלים קרסה וגבתה עשרות קורבנות בנפש. מאז ועד היום, למרות מסקנות חד-משמעיות של ועדת החקירה הממלכתית שהוקמה לאחר האסון (ועדת זיילר), ולפיהן יש לטפל באופן מיידי במבנים הרבים שנבנו בשיטה ברחבי הארץ, גם כיום ניתן עדיין למצוא יותר מ-1,000 מבנים שנעשה בהם שימוש בשיטה - בהם בנייני מגורים ומשרדים, מוסדות חינוך ומשרדי ממשלה.

כעת, לאחר שנים שבהם הסוגיה הוזנחה - בין היתר בשל אי-היתכנות כלכלית לשיפוץ המבנים, ובעקבות חוות-דעת של איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות - נבחנת האפשרות לשלב את המבנים שנבנו בשיטת פל-קל בתוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, תמ"א 38.

ל"גלובס" נודע כי בחודשים האחרונים מקדם מינהל התכנון בדיקות בעניין, וכי בד-בבד תיקון 4 לתמ"א 38 שמגובש נכון להיום על ידי ועדת עורכים מיוחדת עתיד לכלול פרק שלם שיעניק את זכויות תמ"א 38 גם למבני הפל-קל, אפילו אם נבנו לאחר שנת 1980.

חוות-דעת שהגיש המהנדס ישראל דוד, מ"מ יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות למינהל התכנון, והגיעה לידי "גלובס" מציעה להעניק לבעלי המבנים תמריצים בצורת תוספת זכויות בנייה על מנת ליצור כדאיות כלכלית לחיזוק המבנה. בחוות-הדעת שהעביר דוד נכתב: "בשנת 1995 הכריז מינהל התכנון על מבנים שבוצעו בשיטת פל-קל כמבנים מסוכנים. למרות שעברו 20 שנה ממועד ההכרזה ולמרות שנעשו מאמצים גדולים במינהל התכנון לטפל בסוגיה, בפועל הציבור והרשויות לא חיזקו את מרבית המבנים וכיום יש בישראל עוד מאות מבנים שבנויים בשיטת פל-קל המוכרזים כמבנים מסוכנים, אך השימוש בהם נמשך. לעומת זאת, תמ"א 38 הציגה הצלחה יחסית וראינו שלאור התמריצים שניתנו לבעלי המבנים חוזקו מאות בניינים בישראל. לכן איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות מציע כי מינהל התכנון יאמץ את העקרונות של תמ"א 38 לגבי מבנים שנבנו בשיטת פל-קל".

בין היתר, בחוות-הדעת מציין דוד שיש להניח כי רוב המבנים שנבנו בפל-קל אינם עומדים בתקן המחייב לעמידות ברעידות אדמה, ולכן במעמד היתר הבנייה יש לחייב את המבקש שהבניין המשודרג יעמוד גם ברעידות אדמה; "יש ליצור בחקיקה מערכת של זכויות נוספות במקרה שבנייני הפל-קל צריכים גם חיזוק כנגד רעידות אדמה וגם חיזוק של תקרות הפל-קל", מסביר דוד. "יש כיום שיטות תיקון מתקדמות לתיקון תקרות פל-קל בעלות יחסית סבירה של כ-1,000 שקל למ"ר, ולכן אני מעריך שתהיה אטרקטיביות גדולה לבעלי נכסים לשדרג את המבנים.

"ההערכות הן שבישראל צפויה רעידת אדמה חזקה, ואם זו תתרחש - הרי שתקרות פל-קל יכולות לקרוס כל רגע ולכן חייבים להתניע את התהליך לחיזוקן. אני מאמין כי מנועים כלכליים אלו יביאו תוך תקופה לא ארוכה לחיסול מפגע הפל-קל במדינת ישראל". במינהל התכנון שבמשרד האוצר אישרו כי הדברים נבחנים באופן מעמיק על ידי ועדת העורכים במסגרת התיקון הרביעי לתמ"א 38.