התנגדות מקצועית להפרדה המבנית של בזק ו-yes

הדרגים המקצועיים במשרדי התקשורת והאוצר דורשים הפרדה הדרגתית: קודם כל ביטול ההפרדה מול בזק בינלאומי ורק לאחר מכן לשקול ביטול ההפרדה מול יתר החברות ובינהן yes ■ מנכ"ל משרד התקשורת: מיזוג תאגידי דה פקטו של yes הוכן עוד בימי המנכ"ל הקודם

הדרגים מקצועיים במשרד התקשורת ובמשרד האוצר מתנגדים בתקיפות לכוונה לבטל את ההפרדה המבנית בבזק מכל החברות הבנות שלה, ודורשים הדרגתיות בביטול כך שבשלב הראשון תבוטל ההפרדה מול בזק בינלאומי ורק לאחר שיעבור פרק זמן ויצטבר ניסיון, תבוצע ההפרדה מול החברות הבנות.

השבוע פרסם משרד התקשורת את "תוכנית העבודה" שלו ל-2016. התוכנית מדברת על ביטול ההפרדה המבנית בהוט ובבזק בתמורה להשקעה מצד החברות בפריסת תשתיות. הנהלת משרד התקשורת שמעה על תוכנית העבודה דרך שקפים שהוצגו לה, תוכנית עבודה מפורטת לא הוצגה. היות והתוכנית לא הסבירה את מהות ההפרדה המבנית, עלתה וצצה השאלה האם מדובר בביטול גם כלפי yes ופלאפון, או שרק כלפי בזק בינלאומי, והאם תחול הדרגתיות ונקיטת משנה זהירות לפני שמבטלים הפרדות באופן גורף.

ההפרדה המבנית מחייבת את בזק לפעול במנותק מהחברות הבנות שלה בשל היותה מונופול. בדרך זו מפקחים על בזק כך שלא תשתף פעולה עם החברות הבנות שלה ולא תנצל את כוחה לרעה מול המתחרים בשוק.

ככל הנראה הכוונה של מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר היא להביא לביטול כולל של ההפרדה המבנית, כאשר הוא נאחז במדיניות שר התקשורת לשעבר משה כחלון שאמר שאחרי כינונה של רפורמה בשוק הקווי (השוק הסיטונאי) יפעל המשרד לביטול ההפרדה בבזק.

אלא שלאחר כחלון, נכנס שר התקשורת גלעד ארדן והוא הבהיר שהביטול לא יקום ולא יהיה אלא רק לאחר שיתברר מעבר לכל ספק שהרפורמה עובדת וגם אז רק בצורה מדורגת וזהירה. ארדן לא קבע זאת במסמך מדיניות, אך מדיניותו הייתה ברורה. פילבר בוחר לאמץ את גישת כחלון, שגם הוא סייג את ביטול ההפרדה, אבל מתעלם מההתפתחויות בשוק ובעיקר מהתעצמותה של בזק על חשבון יתר השחקנים והוא פועל לכך שהביטול יכלול גם את yes, כפי שמבקשת בזק.

עמדת הדרגים המקצועיים במשרד התקשורת והאוצר כוללת הפרדה מול בזק בינלאומי אחרי מדדי כמות בסיטונאות, הפרדה פריקה בפלאפון ו-yes בשלב מאוחר רק לאחר שתתבסס תחרות בטלוויזיה, בדיוק כמו במסמך המדיניות של כחלון לדבריהם. כעת הנושא עובר להכרעתו של פילבר. נסביר רק שבתגובת המשרד אין התייחסות מפורטת לשאלה האם מבטלים את ההפרדה מול בזק בינלאומי קודם או שמבטלים את ההפרדה מול כל החברות במקביל.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "הנושא הוכרע כבר ברמת המדיניות לפני שלוש שנים. מסמך המדיניות בחתימת השר כחלון קבע כבר בשנת 2012 את המתווה לביטול, וזאת לאחר בחינה של ועדה ציבורית שישבה על המדוכה במשך שנה וחצי וערכה שימוע מקיף, שכלל את כל החברות בשוק, שהצטיידו בחוות דעת של חברות יעוץ בינלאומיות.

"לגבי לו"ז ליישום ההפרדה נערכים דיונים במשרד. חשוב לציין, כי נציג האוצר בדיונים פנימיים התבטא פעמים רבות, כולל בכתב בפני המנכ"ל שאין הם רואים בעיה בביטול ההפרדה המבנית. לצד זאת, אגף כלכלה של המשרד הכין מסמך לקדם את ביטול ההפרדה שהוצג למנכ"ל עוד בספטמבר מיותר לציין, כי מיזוג תאגידי דה פקטו של yes הוכן עוד בימיו של ברגר, כמנכ"ל המתווה מדיניות. נדגיש כי אנשי הדרג המקצועי חייבים להשמיע את דעותיהם השונות בפני המנכ"ל, והוא כמתווה המדיניות צריך להכריע ולקבל את ההחלטה".