הסטארט-אפ הישראלי Sisense מגייס 50 מיליון דולר

הסטארט-אפ Sisense מגייס 50 מיליון דולר על מנת להמשיך לצמוח בשוק הבינה העסקית ■ המנכ"ל אמיר אורעד מדבר בראיון מיוחד על השוק שמגלגל 33 מיליארד דולר, היכולת לתרגם מידע לכסף וגם על האופציה של הנפקה

סטארט אפ / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
סטארט אפ / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

 

מידע הוא כוח. על האקסיומה הזו קשה להתווכח. בעולם העסקי, מידע הוא כוח כלכלי אדיר, דהיינו הוא שווה כסף, והוא יכול להיות שווה הרבה מאוד כסף כל עוד יודעים לאסוף את המידע הנכון, לנתח אותו ביעילות ובמהירות ולהפיק ממנו את המסקנות הנדרשות. דוגמה די פשוטה: כותבת שורות אלו רוכשת מוצרי מכולת בסניף "שופרסל" שקרוב לביתה. רשת השיווק אוספת עליה מידע, דוגמת זמני הקנייה, המוצרים העיקריים שהיא רוכשת, התכיפות שבה היא עושה שימוש בכרטיס המועדון שלה, האופן שבו היא משלמת (מזומן או אשראי) וכדומה. כל המידע הזה יכול לעזור ל"שופרסל" לבנות פרופיל לקוחה, וכך להציע לה, לדוגמה, מבצעים מותאמים אישית.

זוהי רק דוגמה אחת מני רבות למה שנקרא בעגה המקצועית בינה עסקית (Business Intelligence), דהיינו היכולת לאסוף מידע, לנתח אותו ועל בסיס הניתוח לקבל החלטה עסקית. שוק הבינה העסקית הוא שוק ענק שרק הולך וגדל (נכון לרגע זה, מגלגל מחזור שנתי של 33 מיליארד דולר) ולא פלא. המידע קיים, והיקפו רק גדל (זה מה שנקרא Big Data) וכל ארגון שמכבד את עצמו, צריך לעשות בו שימוש כדי להתפתח.

גיוס רביעי

בשוק הבינה העסקית צמחה חברה ישראלית צעירה, Sisense שמה, שכפי שזה נראה כרגע - ממצבת עצמה כאחת המובילות הטכנולוגיות בו, ולראיה גיוס הענק עליו הודיעה היום: 50 מיליון דולר. כן, Sisense, שהוקמה לפני 7 שנים, השלימה סבב גיוס רביעי מאז הקמתה והיקפו מזכיר הנפקה ראשונית בשוק ההון האמריקאי ולא עוד גיוס לחברת הזנק. וכנראה שאת Sisense כבר אי אפשר ממש להגדיר כחברת הזנק. עד כה גייסה 100 מיליון דולר, והגיוס האחרון משקף לה שווי של מאות מיליוני דולרים. וזה אומר, ועל כך בהמשך, שווי שמכין אותה להנפקה.

את הגיוס הנוכחי הובילה קרן ההון סיכון Bessemer שפעילה בסצנת הטק הישראלית כבר 25 שנה, והשתתפו בו כל יתר הקרנות המשמעותיות שהשקיעו עד כה בחברה כולל ג'נסיס, Opus, Battery ו-DFJ.

Sisense הוקמה על ידי אלדד פרקש שמכהן כסמנכ"ל טכנולוגיה, וכמנכ"ל החברה מזה שנה מכהן אמיר אורעד (ראו מסגרת), שיושב בניו יורק. החברה מעסיקה 170 איש ברחבי העולם (2/3 מתוכם בארץ), והיא מתכננת להשקיע את ההון שגייסה, בין היתר, בהגדלת מצבת כוח האדם ל-300 תוך שנה.

אז מה בדיוק עושה Sisense ומהו הערך המוסף שהיא מביאה לשוק הבינה העסקית? ובכן, Sisense פיתחה תוכנה "שמאפשרת לארגונים לקחת הרבה מאוד פיסות מידע שמפוזרות בארגון ובעולם, מכל מיני סוגים, לחבר ולנתח אותן כדי להבין מה קורה בתוך העסק ולקבל החלטות עסקיות נבונות", מסביר אורעד בראיון ראשון מאז נכנס לתפקידו. ניתוח המידע מוגש למשתמש בתוכנה מיד ("תוך פחות משנייה") בצורת לוחות תצוגה אינטראקטיביים (Dashboard בעגה המקצועית, ראו תמונות לדוגמה של דו"חות שמפיקה התוכנה של החברה). התוכנה ניתנת לשימוש רק על גבי פי.סי, מכיוון שרוב לקוחות החברה מעדיף לא להנגיש את המידע - שהוא רגיש בעיקר כשאתה עסק בענף תחרותי - דרך ענן, אך לדברי אורעד כעשירית מלקוחות Sisense כן משתמשת בתוכנה בצורת SAAS (ר"ת של Software as a Service, שימוש בתוכנה כשירות).

"קחי לדוגמה את איקאה, שהיא לקוחה שלנו. איקאה רוצה לדעת מה אנשים קונים בתקופת החגים, בכל מדינה ומדינה, ובכל חנות וחנות. מידע כזה יכול לסייע לה להבין איזה מוצרים לייצר בהיקף גדול או קטן יותר ומתי. או לדוגמה, מה הקשר בין המוצרים שאנשים בודקים באתר האינטרנט של איקאה לבין מה שהם קונים בסופו של דבר בחנות הפיסית. כך איקאה יכולה לדעת איך לקדם מוצרים חדשים דרך האתר. ועוד דוגמה: מנהל מכירות שרוצה להבין את הפרודוקטיביות של אנשי המכירות שמפוזרים בחנויות של הרשת על בסיס ההכשרה שקיבלו, השכר שלהם וכדומה, וזאת כדי להבין באילו מהם הוא צריך להשקיע יותר".

כדי לייצר דו"ח, מי שמשתמש בתוכנה לא צריך לייצר שאילתה מאוד מדויקת כדי לא לקבל מידע מיותר לניתוח שלו?

"לא במקרה שלנו. במערכות בינה עסקית ישנות, שהן די כבדות ומורכבות, כן נדרשת שאילתה מדויקת והדו"ח מתקבל אחרי שעות או אפילו ימים. במערכות בינה עסקית אינטראקטיביות כמו שלנו, לא צריך לדעת מראש את השאלה. והאמת? אף אחד לא יודע מראש מהי השאלה שהוא רוצה לשאול, אך הוא כן יודע מהו המידע שהוא רוצה לחקור, והאינטראקטיביות של המערכת - דהיינו היכולת לעבור מגרף אחד למשנהו, מטבלה אחת לשנייה וכדומה - מאפשרת לו לשאול שאלות בכל רגע נתון ולקבל תשובות בלחיצת עכבר".

לדברי אורעד, "היופי בפתרון של Sisense הוא שהארגון לא צריך מתכנת או מהנדס מערכות שיחבר לו את כל המידע ממספר מערכות שונות. המשתמש בתוכנה לא צריך להיות בעל מומחיות טכנולוגית כדי להשתמש בה. שימוש באיש IT (טכנולוגיית מידע) כדי לייצר דו"ח היא גישה שכבר אינה רלוונטית".

אז למעשה Sisense יצרה אוטומציה של התהליך וייתרה את השימוש בגורם אנושי.

"נכון. יצרנו פתרון שמייתר את התהליך הסיזיפי של סידורי נתונים, ודילגנו על הגורם האנושי".

אורעד מסביר כי שוק הבינה העסקית מתחלק לשתי קבוצות של שחקנים, "איכותיות אך שונות". הראשונה, זו שמשתמשת בחברות IT ורוכשת מהן מערכות שהן "די מפלצתיות", והשנייה - חברות צעירות שבונות תחליף לגיליונות אקסל. " Sisense היא היחידה שמחברת בין שתי קבוצות אלו".

משקיעים בצמיחה

ועכשיו לאופן שבו מייצרת Sisense הכנסות מהתוכנה שפיתחה. כל לקוח שלה עושה מנוי שנתי, שגובהו תלוי בגודלו ובמספר המשתמשים בתוכנה. "המנוי השנתי יכול לנוע בין 20 אלף דולר למאות אלפי דולרים, והתוכנה לאו דווקא נמצאת בשימוש של מנהלים בכירים. מה שיפה בה הוא שאפשר לדחוף אותה כלפי מטה, לדרגי ניהול נמוכים יותר", אומר אורעד. ל- Sisense יש כעת מעל אלף לקוחות ב-50 מדינות שונות, כולל ענקיות כמו איקאה כאמור, סמסונג, רשת השיווק טארגט, איביי, סוני, פיליפס ועוד. 60% מהכנסות החברה מארה"ב, והיתר משאר העולם.

לטענת אורעד, במהלך 5 השנים האחרונות החברה הכפילה מדי שנה את הכנסותיה, וכעת הן עומדות על עשרות מיליוני דולרים אך Sisense אינה רווחית. "זה מבחירה", אומר אורעד. "החברה משקיעה את כל הכנסותיה ואפילו יותר בצמיחה. אנחנו לא ממהרים להיות רווחיים, וזו החלטה משותפת להנהלה ולדירקטוריון. התרומה השולית של כל לקוח ולקוח היא רווחית, וזה אומר שהעסק שלנו בריא ולא קלוקל".

ואם כבר בדו"חות כספיים עסקינן, אורעד מעדכן כי גייס לשורות החברה סמנכ"ל כספים חדש שהנפיק בעבר 4 חברות. סימן להנפקה קרבה? "את יכולה להניח למה חשוב לי לבנות יכולות כאלו", הוא עונה אך מבהיר: "הנפקה לא תתרחש ב-2016-2017. אני רוצה לבנות חברה גדולה ואני לא ממהר לשום מקום".

הרבה יזמים/מנהלים טוענים שהם רוצים לבנות חברה גדולה עד שהם מקבלים הצעת רכישה שקשה לסרב לה.

"נכון, ושתי החברות הקודמות שלי אכן נמכרו. ועדיין, הדירקטוריון של Sisense החליף מנכ"ל לפני שנה ומינה אותי לתפקיד, ולי יש מטרה: לבנות חברה גדולה. עכשיו גייסנו 50 מיליון דולר, וזה אומר שהעלינו את רף הציפיות של הדירקטוריון ושל בעלי המניות שלנו. חד משמעית, אם לא נצליח ליישם את התוכניות הנוכחיות לעתיד ולקחת את החברה All the way - זה יהיה כישלון שלנו".

Sisense

שנת הקמה: 2008

מה החברה עושה: תוכנה לבינה עסקית

מייסד וסמנכ"ל טכנולוגיה: אלדד פרקש

מנכ"ל: אמיר אורעד

סך גיוסי הון עד כה: 100 מיליון דולר

מספר עובדים: 170, 2/3 מתוכם בארץ (הסך צפוי לעמוד על 300 תוך שנה)

הכנסות שנתיות (הערכה): עשרות מיליוני דולרים

שווי חברה מוערך: מאות מיליוני דולרים

בעלי מניות עיקריים: קרן ההון סיכון Bessemer; קרן ג'נסיס; קרן Battery; קרן DFJ; קרן Opus; אלדד ואלי פרקש (אב ובנו, מייסדים)