טיוטת ביקורת על מקורות: החברה הבת - כישלון כבד

בחודש שעבר פורסם ב"גלובס" כי רשות החברות הממשלתיות עורכת בדיקה מקיפה בכל החברות שבהן כיהן אלכס ויסניצ'ר בתפקיד בכיר, ביניהן נתיבי איילון ומקורות ■ טיוטת הדוח מעלה כי החברה-הבת מקורות ייזום חורגת ב-220 מיליון שקל מהתקציב

ויסניצ'ר בביהמ"ש / צילום: רוני שיצר
ויסניצ'ר בביהמ"ש / צילום: רוני שיצר

ביקורת קשה על חברת המים הממשלתית מקורות. מבדיקה שערכה רשות החברות הממשלתיות בחברה ובחברות הבנות שלה עולים ליקויים חמורים בהתנהלות החברה-הבת "מקורות פיתוח וייזום". "הכישלון העסקי", כפי שמגדירה זאת הרשות, בא לידי ביטוי בתשואה נמוכה על השקעות, חריגה בתקציב ובלו"ז פרויקטים, מדיניות פיתוח עסקי חסרת מיקוד בעלת אחוזי הצלחה נמוכים, בעיות קשות של ממשלת תאגידי, תזרים מזומנים עתידי בעייתי (EBITDA שלילי ומחריף) ועוד.

מקורות היא אחת מהחברות הממשלתיות הגדולות במשק, בעלת מחזור שנתי של מעל 4 מיליארד שקל, שחלקו הארי מושפע במישרין מתעריף המים שנקבע על ידי רשות המים. עיקר פעילותה של החברה הוא מונופוליסטי. החברה פועלת גם בתחומים תחרותיים שונים באמצעות חברות-הבנות שלה "מקורות פיתוח וייזום" ו"שח"מ מקורות ביצוע". עיקר פעילותה של "מקורות פיתוח וייזום" הינה השקעות בפרויקטי BOT כמו למשל באשדוד, לרנקה, לימסול ונבי מוסא.

בעקבות מעצרם של 18 חשודים בשוחד בחברת נתיבי ישראל, החליטה הרשות לערוך ביקורת בכל החברות שבהן כיהן אלכס ויסניצ'ר בתפקיד משמעותי. ויסניצ'ר, נזכיר, נמנה בין החשודים בפרשת השחיתות הגדולה של ישראל ביתנו. בתפקידיו הקודמים כיהן כמנכ"ל חברת נתיבי ישראל, מנכ"ל חברת נתיבי איילון ויו"ר דירקטוריון חברת מקורות.

בטיוטת הדו"ח, שהוכנה על ידי רו"ח קובי אברהם ממשרד MBT, עולים כאמור כשלים חמורים בניהול 480 מיליון השקלים שהוזרמו לחברה-הבת על ידי מקורות בחמש השנים האחרונות. בעוד שהחברה קבעה יעד של 10% תשואה על ההון בפרויקטים, בפועל, התשואה על השקעת הבעלים הינה בגובה 3% בלבד, החברה השיגה 16% בלבד מהיקף ההכנסות שהציבה לעצמה (82 מיליון שקל לעומת תכנון של 500 מיליון שקל). שיעור ההצלחה בקבלת פרויקטים עומד על כ-9% (רק 4 הצעות הבשילו לפרויקטים בידי החברה) והיא חרגה מהתקציב שלה ביותר מ-220 מיליון שקל.

עוד מעלה הבדיקה התנהלות כושלת של החברה מול ספקיה. בין היתר מוזכרת הדוגמה של הסוכן נתן אשל, שזכה בתביעה נגדה על סך 850 אלף שקל, בגין שירותי תיווך שהעניק, לטענתו, לצורך קידום עסקה בין החברה לבין חברה ממשלתית מקסיקנית לביצוע פרויקט במקסיקו. במכתב ששלחה בשבוע שעבר הרשות למקורות, נכתב כי "תהליך התשלום לסוכן וניהול התביעה שהוגשה על ידו חושף כשלים בתהליכי קבלת ההחלטות, תיאום וקבלת אחריות במקורות ובמקורות ייזום ומגלה שלא היה גורם במקורות או במקורות ייזום שהיה מוכן לאשר התשלום לסוכן".

ממקורות נמסר בתגובה: "מדובר בחברה שאך קמה וכפופה לרגולציה מכבידה, ולמרות זאת הקימה פרויקטים מורכבים ביותר. ההתנהלות על פיה מצויות בטויטה מסקנות ומתבקש בהן דיון מבלי שהחברה הגיבה ויכולה היתה לבחון הדברים, לא מכבדת גוף ציבורי כרשות החברות".