מכרז חלוקת הגז בירושלים יבוטל בשל ניגוד עניינים?

לפני חודשיים הכריז משרד האנרגיה על חברת רותם כזוכה במכרז לפריסה ותפעול צנרת הגז הטבעי בירושלים ל-25 ■ אלא שהמתמודדות במכרז טוענת כי אחד מבין שני בודקי המכרז היה מצוי בניגוד עניינים

צינור גז / צילום: שאטרסטוק
צינור גז / צילום: שאטרסטוק

משרד האנרגיה יפרסם מחדש את מכרז חלוקת הגז הטבעי בירושלים - כך דורשות המתמודדות שהפסידו במכרז, ביניהן חברת גז טבעי הבירה וחברת אפיקי גז טבעי, בעתירה שהגישו לבית המשפט המחוזי בירושלים.

לטענת החברות, נפלו פגמים בהליך המכרזי, החברה הזוכה רותם גז טבעי לא עומדת בתנאי הסף, ואחד מבין שני הבודקים ההנדסיים במכרז היה מצוי בניגוד עניינים. מחר (ג') יתקיים דיון ראשון בבית המשפט.

בדיוק לפני חודשיים הכריזה רשות הגז במשרד האנרגיה על חברת רותם גז טבעי כזוכה במכרז להנחת צנרת חלוקת הגז הטבעי בירושלים, ותפעולה במשך 25 שנה. מבין ששת אזורי הרישיונות להנחת צנרת הגז הטבעי, ירושלים היא האזור האחרון שלגביו נקבע מי החברה שתניח את הצנרת.

עלות העבודות נאמדת ב-320-350 מילון שקל. בשל מורכבות המיזם, שנובעת מהצפיפות הגדולה בבירה, העניק משרד האנרגיה מענק של 60 מיליון שקל לחברה.

רותם - שבבעלות החברות "רימון שירותי ייעוץ וניהול בע"מ", "מר תעשיות בע"מ" והחברה-הבת של תה"ל, "TMNG" - גברה על 3 קבוצות אחרות שניגשו למכרז, בהן דור-אלון עם חברת יעקובי (אפיקי גז טבעי), חברת סלמנדרה אנרגיה עם חברת פ.ק ( גז טבעי הבירה) וחברה משותפת לברן ואנלייט.

החברה אמורה להניח את צנרת חלוקת הגז שאליה יוכלו מפעלים ומוסדות באזור להתחבר ולצרוך גז טבעי. בניגוד לאזורים אחרים, ולראשונה בישראל, החברה גם אמורה לפרוס את הצנרת כך שתגיע לבתים.

בעתירה שהגישה גז טבעי הבירה, ושהצטרפה אליה גם דורגז, טוענת החברה כי הצוות ההנדסי עליו נסמכה ועדת המכרזים מורכב משני יועצים בלבד - חיים מלמד רונן מרקו, וכי מרקו מצוי בניגוד עניינים. מרקו, מתברר, מועסק על-ידי חברת פרסונס ברינקרהוף ( PB , שמייעצת למשרד האנרגיה), שהיא שותפה עם חברת תהל המחזיקה בשרשור בבעלות על רותם גז טבעי.

"מידע חמור זה התגלה בדיעבד, לאחר פרסום תוצאות המכרז, וממילא מבלי שהבודק ו/או הרשות דיווחו על ניגוד העניינים האמור", אומרים בחברה. "הרשות לא ידעה או התעלמה מכך שלפרסונס (ובאופן זהה למרקו) יש אינטרס אישי בזכיית רתם במכרז ובהורדת ניקוד לתוכנית ההנדסית של גז הבירה", נכתב.

לטענת החברה, בהתחשב בנסיבות בהן לתוכנית ההנדסית יש חלק נכבד בניקוד ההצעות, והיא הייתה הסיבה היחידה בגינה זכתה רותם, קיימת רגישות מכרעת לעבודת הבודק ולניקוד שניתן לתוכניות ההנדסיות במכרז. "בפועל קיים סימן שאלה גדול באשר לעבודת המטה שנעשתה בקשר עם הניקוד, משל הייתה עבודת הוועדה 'חותמת גומי' בכל הנוגע למתן הניקוד וחלוקתו בין המציעות", נכתב.

בנוסף מבקרות החברות את התוכנית ההנדסית שהגישה רותם. "ניכר שלא בוצעו הבדיקות הנדרשות לתוכנית ההנדסית על-פי מסמכי המכרז. וזו נעשתה לצורך הוכחת 'יכולת תכנונית בלבד', ללא בחינת הפרמטרים ההנדסיים השונים שנקבעו במכרז".

התוכנית העסקית של רותם גם היא סופגת ביקורת מהחברות, לאחר שהתברר להן כי רשות הגז פועלת להגדלה אפשרית של מענק ההקמה מעבר לסכום המקסימלי שנקבע במסמכי המכרז. 

ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה: "אנחנו דוחים בכל תוקף את הטענות בעתירה, לרבות הטענות בדבר ניגוד העניינים. ההצעה הזוכה נבחרה לאחר הליך ארוך של בדיקה מקצועית יסודית, מעמיקה, שוויונית ושקופה, בליווי מספר צוותי בדיקה ויועצים מקצועיים. תגובתנו המלאה הוגשה לבית המשפט. בכל מקרה, יובהר כי נכון להיום אין כל כוונה להגדיל את מענק ההקמה באזור ירושלים".