עיתון "הגרדיאן" הבריטי בדרך למהלך פיטורים וקיצוצים נרחב

המהלך של "הגרדיאן" מגיע אחרי שנה עסקית קשה, שהתאפיינה בצניחה חדה במכירות הפרסום בעיתונים מודפסים ובעלייה בשימוש בתוכנות חסימת פרסומות באינטרנט

עיתון "הגרדיאן" הבריטי ייכנס למהלך מאסיבי של פיטורי עובדים, זאת לאחר שהוציאה אשתקד יותר מ-70 מיליון ליש"ט במזומן. מדובר במהלך נרחב של המו"ל שמפעיל כמה מאתרי החדשות הפופולריים בעולם, ועומד לאמץ מדיניות קיצוצים רוחבית בכלל עסקיו.

המהלך של "הגרדיאן" מגיע אחרי שנה עסקית קשה, שהתאפיינה בצניחה חדה במכירות הפרסום בעיתונים מודפסים, בעלייה בשימוש בתוכנות חסימת פרסומות באינטרנט ובקושי בהעלאת הרווחים ממכשירים ניידים. לפי נתוני השנה החולפת, שתסתיים בסוף חודש מארס, צפוי ההפסד התפעולי להיות כ-50 מיליון ליש"ט, לעומת 45 מיליון ליש"ט בשנת הכספים הקודמת.

רסמוס נילסן, מנהל מחקר במכון רויטרס באוקספורד, אמר כי "'הגרדיאן' מבצע הימור גדול" בהשקיעו בבניית קהל מקוון. "החשיבה של העיתון דומה יותר לסטארט-אפ מעמק הסיליקון מאשר לשחקן בתעשייה דועכת, שמתמודדת עם הידרדרות", אמר נילסן. "הוא צריך לקצץ עלויות ולהגדיל הכנסות".

לדברי מקורות יודעי דבר, העורכת החדשה של העיתון, קתרין וינר, והמנכ"ל דיוויד פמסל צפויים לעדכן את העובדים כי בכוונתם לבצע קיצוץ עלויות בהיקף של 50 מיליון ליש"ט על פני 3 שנים. השניים גם צפויים לבטל את התוכנית לבניית מרכז אירועים בקרבת משרדיו הראשיים של העיתון בלונדון.

עיתונים בריטיים אחרים, כמו "דיילי מייל" ו"דיילי מירור", כבר דיווחו אשתקד על האטה בהכנסות מפרסום. ה"מייל און-ליין", אתר החדשות בשפה האנגלית בעל מספר הביקורים הגדול ביותר בעולם, החמיץ ב-7 מיליון ליש"ט את יעד ההכנסות השנתי שלו, והוא ממשיך לרשום הפסדים אף שמספר המבקרים הייחודיים היומי באתר עומד על 13 מיליון.

"הגרדיאן" רושם הפסדים כבר למעלה מ-10 שנים ברציפות, אך הוא עדיין נמנה עם המו"לים שמצבם הפיננסי הוא מהבטוחים ביותר בתעשיית העיתונות הבריטית. החברה-האם, גרדיאן מדיה גרופ, מחזיקה בקרן השקעות שהיקפה מוערך ביותר מ-800 מיליון ליש"ט, שכספיה הצטברו בעיקר ממכירת המגזין אוטו טריידר (Auto Trader). קרן זו זקוקה לתשואה שנתית של 9% כדי לקיים לפרק זמן בלתי מוגבל את תזרים המזומנים הנוכחי של "הגרדיאן".

אתרי חדשות מקוונים חדשים כמו BuzzFeed מאמצים באגרסיביות את מדיניות התוכן השיווקי - מדיניות ש"הגרדיאן" מתקשה לאמץ בשל גאוותן על עצמאות המערכת שלו וגישתו הביקורתית כלפי התאגידים. "ציפיות הקהל מ'הגרדיאן' שונות מציפיות הקהל מ-BuzzFeed", אמר נילסן ממכון רויטרס. "אם אתה עושה שגיאות, הסיכונים הרבה יותר גדולים".

להנהלת "הגרדיאן", המתכננת קיצוצי עלויות, יש עדיין גורם אחד שפועל לטובתה - סומס מילן, עד לאחרונה בעל טור שהיכה גלים בדעת הקהל וראש הוועד, לקח שנת חופשה כדי לעבוד כמנהל יחסי הציבור של מנהיג המפלגה הדמוקרטית, ג'רמי קורבין.

"הגרדיאן" בדרך למהלך פיטורים וקיצוצים נרחב / צילום: גזיר עיתון
 "הגרדיאן" בדרך למהלך פיטורים וקיצוצים נרחב / צילום: גזיר עיתון