נאמני מגה: "אין סיבה שהרשת לא תימכר במקשה אחת"

רו"ח גבי טרבלסי ועו"ד אמיר ברטוב, שמונו אתמול לנאמני מגה, לא ממהרים להיפגש עם רוכשים פוטנציאליים: "כרגע המשקיעים לא רואים את הערך האמיתי של מגה; הרשת שווה יותר מההצהרות והמספרים שנזרקו לאוויר"

"התרחיש המועדף עלינו הוא להכניס למגה בעל בית שייקח את הרשת הזאת ויוביל אותה למקומות אחרים וטובים, וזה לחלוטין ריאלי. צריך לשמור את הרשת הזאת כרשת קיימת בשוק. אני מעריך ומאמין שיימצא הגורם שישקיע בחברה ויהיה בעל הבית בה, וזה התרחיש שאנחנו רואים ומכוונים אליו".

יממה בלבד לאחר שמונו לנאמנים לרשת מגה שנכנסה להקפאת הליכים, משדרים רו"ח גבי טרבלסי ועו"ד אמיר ברטוב אופטימיות רבה לגבי סיכויי הרשת להישאר שחקנית דומיננטית בשוק הקמעונאות.

"לרשת מגה יש פוטנציאל עצום, והיא תראה את העוצמה שלה בשוק", אומר רו"ח טרבלסי, ועו"ד ברטוב מוסיף: "אני חושב שרשת מגה בעיר היא רשת מצוינת, ואין שום סיבה שהיא לא תימכר כמקשה אחת לרוכש שירכוש אותה במחיר הראוי".

- תמונת המצב הראשונית שמצטיירת היא של רשת שבאמת יכולה להתאושש? הבור לא עמוק מדי?

ברטוב: "יש סיכוי טוב מאוד לשקם את הרשת, ואנו מתכוונים לעשות ככל שביכולתנו כדי להביא לכך".

טרבלסי: "אנחנו רואים בהחלט אפשרות שהרשת הזאת תפעל כרשת מצוינת. אני לא ממהר. לא נעשה את זה בהיסטריה. הרשת הזאת תעבוד באופן מלא, והיא תראה את העוצמה שלה".

- איפה הייתה העוצמה הזאת כשהניהול שלה לא היה בידיים שלכם?

טרבלסי: "כל הסיבות שהביאו את הרשת הזאת לאן שהביאו וכל האירועים שליוו את החברה בחצי השנה האחרונה מפורטים בבקשה להקפאת הליכים. אנחנו לא נמצאים שם, אנחנו צריכים ללמוד את זה כדי לדעת מה היה שם בשביל לדעת מה יהיה בעתיד.

"הרשת הזאת - בפיזור שלה, במיקומים שלה, במחזורים שלה והיכן שהיא הייתה בחודשים האחרונים - יש לה בהחלט פוטנציאל. יש הרבה מה לעשות. זה לא שיהיו סחורות על המדפים, והכול יהיה בסדר, אבל כשמדברים על פוטנציאל, אנחנו רואים שיש פה מקום לרשת עם שווי גבוה, רשת שצריכה להישאר. זה טוב לשוק הקמעונאות, טוב לספקים ובוודאי טוב לעובדים".

- קיבלתם כבר הצעות רכישה?

ברטוב: "אנו מרגישים שיש התעניינות רבה, אך אנו עדיין בשלב מוקדם מדי, ולכן לא נוכל להיכנס לפרטים".

טרבלסי: "אני ממש לא נמצא שם כרגע, מסיבה פשוטה: אני חושב שנכון שכל אותם גורמים שמתעניינים בחברה, וחלקם כבר העלו הצעות שונות בעבר, יראו קודם את הערך האמיתי שלה. אני לא דיברתי עם שום גורם עדיין, ואין לי שום כוונה ביומיים-שלושה הקרובים לטפל בנושא הזה.

"הדבר הנכון הוא שהרשת קודם כל תתחיל לפעול באופן מלא לטובת הלקוחות, ומהנקודה הזאת ניכנס לתהליך של הכנסת משקיע, וכמובן זה יהיה אגב הסדר נושים.

"התהליך הוא הדרגתי, כל דבר בעתו, והעת כרגע היא לנהל את החנויות ולהחזיר אותן לפעילות מלאה, להסתנכרן עם הלקוחות, העובדים והספקים. הרשת בנויה מ-3 הצלעות האלה, והחנויות הן הבמה. כשהתזמורת הזאת תנגן באופן סביר, יהיה ניתן להגיע לנקודת החיכוך עם המשקיעים שמתעניינים".

- זה לא השלב הראשון, הדחוף ביותר, כדי להציל את הרשת? למצוא רוכש מהר ולהגיע להסדר נושים?

טרבלסי: "לא. כי כרגע המשקיעים הפוטנציאלים לא רואים את הערך האמיתי של הרשת. הרשת שווה יותר מההצהרות והמספרים שנזרקו עד כה לאוויר. אנחנו רוצים לעשות את הדברים בצורה הנכונה. המנדט שלנו הוא להציל את הרשת, ובתוך כך יש הסוגיה של הצלת העובדים שאנחנו צריכים לתת עליה את הדעת.

"אנחנו רוצים להשיא את הערך של מגה, שכמה שיותר ערך יצוף. זו נקודת החיכוך שצריכה להיות בינינו למשקיעים הפוטנציאלים, וכמובן חובתנו היא לא למכור את הרשת בנזיד עדשים. נכון להיום, מנקדות מבטי, המספרים שנזרקים לחלל האוויר הם לא המספרים הנכונים, וזה הזמן לייצב את הרשת ולהוכיח את זה".

ברשימת המתעניינים ברשת היום אפשר למצוא גם את רמי לוי, בעלי רשת רמי לוי שיווק השקמה, שאמר אתמול כי הוא בוחן את רכישת הרשת, וכי אם העסקה תצא לפועל, הוא ירכוש את הרשת במלואה.

עוד פורסם בימים האחרונים כי חברת מרכזי הקניות ביג וחברת מגה אור מציעות לרכוש במשותף את השליטה ברבוע כחול נדל"ן, החברה-האם של מגה, תמורת 1.65 מיליארד שקל - הצעה שעשויה להציל את רשת מגה מקריסה.

אבל הנאמנים, כאמור, אינם ממהרים. "מבחינה טכנית, כדי להפעיל את העסק ולייצב אותו אנחנו לא יכולים גם להתפנות לבחון את הצעות המשקיעים כרגע", אומר טרבלסי. "בעוד כמה ימים, כשהרשת תעבוד כמו שצריך, וההנהלה תפעל בהתאם להנחיותינו ותפעיל את הרשת היטב - ואנחנו עובדים עם ההנהלה באופן הדוק - אז יהיה ניתן להתקדם הלאה למכירה".

"הספקים הולכים איתנו יד ביד"

רשת מגה נכנסה אתמול (ב') כאמור להליך הקפאת הליכים, לבקשת החברה. בפנייה לבית המשפט חשפה החברה כי היקף חובותיה עומדים על 1.301 מיליארד שקל, והפנתה את האצבע המאשימה לקריסת הרשת על הספקים - ולא על בעלי הבית של מגה, החברה-האם אלון רבוע כחול, ובעלי השליטה בה, שרגא בירן, דודי ויסמן והקיבוצים.

"את המסמר האחרון תקעו חלק מהספקים הגדולים, שהודיעו לפני יותר משבוע כי לא יספקו סחורות למגה אלא במזומן בלבד. אין רשת אחת שמסוגלת לתפקד תחת רכישות במזומן, וכל שכן מגה לא יכולה לעשות כן", נכתב בבקשה.

בית המשפט המחוזי בלוד מינה את רו"ח גבי טרבלסי, עו"ד אהוד גינדס ועו"ד אמיר ברטוב לנאמנים משותפים לרשת, ונתן להם אורך נשימה של 30 יום לצורך בחינת מצבה, וניסיון מהיר, ככל שניתן, להציל אותה מפני התמוטטות מוחלטת.

הבוקר (ג') כבר פתחו טרבלסי, גינדס וברטוב את החנויות והחלו לפעול למילוי המדפים הריקים בסניפים השונים. "אנחנו פועלים לשמור על הרשת כרשת אחודה. בשלב זה אנחנו רוצים שהרשת תפעל באופן מלא, וזה כמובן לוקח זמן. אתמול חתמנו על יותר מ-30 מיליון שקל הזמנות מספקים, כדי לאפשר את מילוי המדפים. יש חנויות מלאות יותר וחנויות שעוד לא הגיעו אליהן הסחורות. זה ייקח יום-יומיים עד שהמדפים בכל החנויות יהיו יותר מלאים. זאת המטרה שלנו. ההחלטה הראשונה שקיבלנו אחרי שלמדנו את המספרים אתמול הייתה להפעיל את כל הרשת בבת-אחת באופן מלא".

- מה למדתם מהמספרים? שהרשת במצב טוב יותר מכפי שחשבתם?

טרבלסי: "אנחנו חושבים שהמספרים, ביחד עם תיאור הרשת כרשת שכונתית, מחייבים את הפעלת הרשת. ללא סחורה אין רשת. ללא לקוחות אין רשת. הרשת חיה על הלקוחות והסחורות שלה.

"כשראינו את המספרים, הבנו שיש פה פוטנציאל רב, ובשביל לממש אותו עוד לפני שנכנסים לרזולוציות של המספרים - צריך שהחנויות יהיו מלאות. החנויות יתמלאו תוך ימים ספורים. הרשת כרגע מתאפיינת בזה שסחורות מגיעות לחנויות. חלקן הגיעו כבר בבוקר, חלקן בדרך, וכן הלאה".

- הספקים לא חוששים להמשיך לספק סחורה לרשת לאור החובות שכבר קיימים?

טרבלסי: "כל הספקים שדיברנו איתם הולכים איתנו יד ביד. הם מבינים שאנחנו נשלם להם על הסחורות שהגיעו אלינו מאתמול. כבר ביום שישי נשלם לספקים. התשלום עבור סחורות שיסופקו היום ומחר יועבר כבר ביום שישי".

- ומה עם החובות הקיימים לספקים? יהיה כסף לשלם?

טרבלסי: "יש החלטה של בית המשפט שאנחנו נמצאים בצו הקפאת הליכים. הנושא הזה יטופל בהמשך. מנקודת המבט שלנו, כמי שמכירים את התיק מאז המינוי אתמול בצהריים, כבר אפשר לומר שיש אפשרות שכל הספקים יקבלו את כספם. בשלב הראשון אנחנו צריכים לקנות ולשלם מכאן ואילך ולהראות בצורה שקופה שהרשת יכולה לעבוד - ואני מקווה שבעצמה".

"הבונוס למנכ"ל - לא נוגע למגה"

ביממה האחרונה התעוררה סערה חדשה בפרשת קריסת מגה, סביב הידיעות על הבונוסים של מנכ"ל מגה היוצא, רביב ברוקמאייר, שיקבל 2 מיליון שקל על חצי שנה של עבודה, וכן המענק של אביגדור קפלן, בסך 560 אלף שקל מענק. ואולם טרבלסי לא מתעניין בכך. "מבחינתי נכון להשקיע את האנרגיות שלי בשיקום הרשת ולהביא ערך גבוה לרשת. יש מי שיטפל בבונוסים. אין לזה שום משמעות מנקודת מבטי כרגע. נקודת המבט שלנו היא אחת - אנחנו צריכים לשמור על מקום העבודה של העובדים, לשלם ולשמור על הספקים, להציל את הרשת ולשמור על מיקומה של הרשת בענף הקמעונאות. שם אני נמצא".

 

- אם יוצא כסף מקופת מגה לטובת בונוסים רגע לפני קריסת הרשת, זה לא מעניין את הנאמנים? אתם לא רוצים להחזיר את הכסף לקופה?

טרבלסי: "הבונוס למנכ"ל לא נוגע למגה, ומה ששמעתי וקראתי לגבי הנושאים האחרים רק מבהיר לי שזה לא יושב על סדר היום שלי. אני אחראי על השאת ערך הרשת. ההשאה של הערך תהיה בזה שההנהלה, הספקים והעובדים יירתמו כולם למלא את החנויות. שם נמצא הערך האמיתי".

- כולם משתפים איתכם פעולה?

טרבלסי: "נכון לרגע זה כל הספקים הגדולים, וספקים בכלל, משתפים פעולה. אחרי שיחות עם חלק לא קטן מהם גילינו נכונות לספק סחורות. בין היתר קוקה קולה, תנובה, אוסם, שטראוס - כל הספקים הגדולים התחילו כבר לספק סחורות.

"גם עם העובדים אנחנו בשיתוף פעולה. בשיחות שהיו, גם אם היו לא פורמליות, רוח הדברים היא שכולם מבינים את המסר שלנו של מכירת הרשת כרשת פעילה, ויש לנו זהות אינטרסים ותמימות דעים לגבי האתגר. אין פה צדדים. לנו יש המנדט להוביל את הרשת ונעשה זאת עם העובדים. אנחנו עובדים גם עם ההנהלה. הם מבינים ומכירים את הדברים ומשתפים פעולה.

"כולנו חותרים יחד לכיוון הנכון, ואני מאמין שזה ילך ויתעצם ואני חושב שנוכל להגיע בעוד כמה ימים לשלב של קבלת הצעות לרכישה או להקשיב לשיחות לפחות או לטפל בנושא הזה מנקודה הרבה יותר טובה מזו שהייתה לפני יום".

ברטוב: "הרשת היא מארג אנושי שלם שמורכב מהמון סיפורים אישיים ואנושיים. חלקם מכמירי לב. אנו נעשה את המקסימום בשביל לצמצם את הפגיעה האפשרית בכל הנוגעים בדבר. זו משימתנו העיקרית".

חלק מטענות העובדים בימים האחרונים היו נגד בעלי השליטה במגה, שרגא בירן, דודי ויסמן והקיבוצים, שלא העבירו כסף להצלת הרשת. מה דעתכם על התנהלותם?

טרבלסי: "ייקח זמן ללמוד את הדברים ונתייחס לזה כשנגיש את הדוח שלנו לבית המשפט. השופט הנחה אותנו לבדוק גם את זה, זו אחת המשימות שלנו, וזאת נעשה".

"מגה - הסחורה הכי חמה בשוק"

עו"ד אהוד גינדס, אחד מנאמני הרשת שמינה בית המשפט, אמר גם הוא היום כי הכוונה היא למכור את הרשת כמקשה אחת.

לדבריו, "פתחנו היום את החנויות והזרמנו הרבה מאוד סחורה פנימה. המטרה הראשונה הייתה למלא את המדפים ולהחזיר לרשת את הספקים ואת הלקוחות. בשלב השני הכוונה היא למצוא משקיע איכותי שיקנה את הרשת כחברה אחת וייקח את העסק קדימה. המטרה היא לסיים הכול לפני פסח, כי צריך להיערך לחג".

עוד אמר גינדס כי "מגה היא הסחורה הכי חמה בשוק. אין בכל יום הזדמנויות לגדול ביותר מ-100 סניפים. זה קרה בקלאב מרקט, וזה קורה עכשיו. כולם ברשת הרביעית מבינים את זה, וכולם חוששים שהאחר יקנה. כולם גם רוצים להיפגש, אבל אנחנו צריכים קודם כל להחליט על אסטרטגיה ועל מחיר. נשים מתווה עסקה ברור על השולחן, ואז נראה מי שחקן רלוונטי. נלך צעד אחר צעד". 

עו"ד אהוד גינדס  / צילום: רוני שיצר
 עו"ד אהוד גינדס / צילום: רוני שיצר