שרה פיילין: "טראמפ בונה דברים גדולים שנוגעים בשמים"

במאבק על קולות הימין הקיצוני במפלגה הרפובליקנית, האם ברכת פיילין תיהפך לקללה? ■ אנליסטים רבים סבורים, שהחלטת ג'ון מקיין, המועמד הרפובליקני לנשיאות ב-2008, לבחור בפיילין כסגניתו מוטטה אותו בבחירות מול אובמה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

שרה פיילין, הפוליטיקאית מאלסקה שהיתה סגניתו של ג'ון מקיין בבחירות לנשיאות ב-2008 - ולפי הערכות רבות הסיבה העיקרית למפלתו לפני ברק אובמה - הודיעה אמש (ג') על תמיכתה בדונאלד טראמפ, המתמודד הרפובליקני המוביל במירוץ על מועמדות מפלגתו לנשיאות.

"מספיק עם כל אלה שפוחדים לקבל החלטות; לחיילים שלנו מגיע הטוב ביותר! לכם מגיע הטוב ביותר"! צרחה פיילין למיקרופון בעצרת בחירות רבת משתתפים של טראמפ באייווה, שבה יערך הסבב הראשון של הבחירות המקדימות ב-2016, בעוד שבועיים. "באתי לכאן כדי לתמוך בנשיא הבא של ארה"ב, דונאלד טראמפ"!

החלטת פיילין להביע תמיכה פומבית בטראמפ נחשבת מכה לסנטור טד קרוז, יקיר זרם מסיבת התה והמתחרה העיקרי שלו במאבק על קולות בוחרי הימין הקיצוני. אלה נחלקים לשניים בחלוקה גסה: מצד אחד, האוונגלים, נוצרים אדוקים; ומצד אחר, "ההמון הזועם", כהגדרת אנליסטים, ציבור ממורמר שרוטן על ה"ממסד" - בין אם זה הממסד הרפובליקני, הדמוקרטי, או ה"עילית" בוושינגטון - ושמשוכנע שליברליזם (שמאלנות בתרגום ישראלי) הוא מקור כל הרעות החולות של ארה"ב. פיילין היתה - ועודה - חביבת הקהל הזה.

בעצרת של טראמפ, מילאה פיילין תפקיד של צ'ירלידר, כשהקבלן המיליארדר ניצב לצידה, כולו בוהק מנחת. היא תיארה אותו כמנהיג שישנה את הסטטוס-קוו בפוליטיקה האמריקאית ולמרות שהוא נשוי עתה בפעם השלישית, היא שיבחה אותו כאיש משפחה מסור וכמנהיג קהילתי.

"הוא בונה דברים גדולים, דברים שנגועים בשמים", היא אמרה. "כל חייו הוא מביט כלפי מעלה". השידוך ביניהם נראה אידיאלי: שניהם בזים לממסד ול"אינטלקטואלים", ושניהם יודעים לשלהב קהל בנאומים יצריים שתפורים למכנה המשותף הנמוך ביותר של קהלם.

אין ספק שהצטרפות פיילין למחנה של טראמפ היא אכזבה לקרוז, אידיאולוג ימני נוקשה. כאשר הוא החליט לרוץ לסנט ב-2012, היא תמכה בו. "אני אוהב את שרה פיילין", אמר קרוז אמש. "שרה פיילין פנטסטית. בלעדי תמיכתה וידידותה לא הייתי סנטור כיום. בלי קשר למה ששרה תחליט לעשות ב-2016, תמיד אהיה מעריץ גדול שלה".

אבל האם ברכת הצטרפותה של פיילין לטראמפ תיהפך לקללה בשבילו? ואולי "עריקתה" למחנה הנגדי תהיה מכה קשה לקרוז? אחרי כשלון הצוות מקיין-פיילין ב-2008, לא נמוגה פיילין מהזירה הפוליטית. היא המשיכה לשמש שופר לנוצרים שמרנים. היא רואינה בערוצי החדשות בכבלים, בעיקר פוקס ניוז, יזמה תכנית ריאליטי והופיעה בעצרות של גופים רפובליקנים. הביוגרפיה שלה נמכרה בשני מיליון עותקים. אבל חשיפתה לציבור האמריקאי במערכת הבחירות לנשיאות גילתה פן לא מחמיא: היא הצטיירה כאשה בורה, שטחית, מפריחת דברי הבל ("מהבית שלי אני יכולה לראות את רוסיה"), נטולת הרגלי למידה וחסרת רצון לספוג מידע הכרחי. אנליסטים רבים משוכנעים, כי החלטתו של מקיין לבחור בה כסגניתו היתה טעות היסטורית שעלתה לו בנשיאות.

בטווח המיידי - כלומר סבב הבחירות המקדימות באייווה - היא עשויה להעניק לטראמפ יתרון. חברה בצוות הבחירות של קרוז אמרה ל"ושינגטון פוסט": "טראמפ התחתן שלוש פעמים. הוא מיליארדר שלא הולך לכנסיה, ופיילין נתנה לו גושפנקא של אמינות בעיני נשים שמרניות".

אבל אם טראמפ אכן יזכה במינוי הרפובליקני, והוא ירוץ מול המועמד/ת הדמוקרטי/ת, הקשר שלו עם פיילין עלול לעלות לו ביוקר. בוחרים שאינם נמנים עם הפלג השמרני הקיצוני במפלגה הרפובליקנית לא ישכחו את דבריו אמש, שהוא יהיה מוכן לתת לפיילין תפקיד בממשלו. בעיני בוחרים רבים, זו תהיה אופציה מפחידה, אולי יותר מנשיאותו של טראמפ עצמו.