אלי טביב ודנה אשכנזי הורשעו בהעסקת עובדת זרה ללא היתר

טביב ואשכנזי לא חלקו על כך שהעסיקו בעבודת ניקיון בביתם עובדת זרה מהפיליפינים, אך טענו כי לא ידעו שמדובר בעובדת לא חוקית

איש העסקים אלי טביב, הבעלים של קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים, הורשע אתמול (ג') על-ידי בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, בצוותא עם רעייתו דנה טביב-אשכנזי, בהעסקת עובדת זרה ללא היתר וללא ביטוח רפואי בביתם בכפר שמריהו.

טביב ואשכנזי לא חלקו על כך שהם העסיקו בעבודת ניקיון בביתם עובדת זרה מהפיליפינים בשם סאמאנייגו ביטוין, שגם לנה בביתם ברחוב החורש בכפר שמריהו, וטענותיהם התמקדו במישור הנפשי בלבד, והם טענו כי לא ידעו כי מדובר בעובדת לא חוקית. 

טביב-אשכנזי טענה עוד כי היא סברה והאמינה שמדובר בעובדת חוקית הנמצאת בעיצומו של של הליך הסדרת מעמדה הקבוע בארץ. לדבריה, בין היתר, העובדת הגיעה לבית הזוג טביב בהמלצת חברה ובליווי בן זוג ישראלי, ושניהם שוחחו עמה בעברית. 

כן טען טביב כי הוא כלל לא ידע על דבר מעמד העובדת וסמך על אשתו בהקשר זה. טביב ציין כי העובדת הועסקה בביתו 22 ימים בלבד.

כדי לשכנע בכך שהוא לא התעסק כלל בענייני משק-הבית או העובדת, ציין טביב בפני בית הדין לעבודה כי יש לו עסקים רבים המתנהלים במספר מדינות, בעיקר בארה"ב, והוא מעסיק כ-1,500 עובדים. "חלק ניכר מזמנו שוהה טביב בחו"ל ומנהל עסקים המוערכים בהיקף של מיליוני שקלים בשנה", טען. טביב הוסיף כי גם בישראל הוא עושה עסקים ובין היתר משמש כבעלים של קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים.

"נוכח אורח חיי ועיסוקיי הרבים", טען טביב, "אני איני מעורה כלל בענייני משק-הבית, להם דואגת אשתי". טביב ציין כי הוא ראה את העובדת מספר מועט של פעמים ולא ידע שהעסקתה מתנהלת באופן לא תקין.

שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, חופית גרשון-יזרעאלי, דחתה את הטענות וכאמור הרשיעה את שני בני הזוג בעבירות של העסקת עובדת זרה ללא היתר כדין וללא ביטוח רפואי.

בין היתר כתבה השופטת שטביב הודה כי ראה בביתו את העובדת ואף הודה כי לא שאל את אשתו או את העובדת האם יש לעובדת היתר העסקה כדין. "משמע, טביב כלל לא התעניין בשאלת חוקיות העסקת העובדת", נקבע.

לדברי השופטת, "בנסיבות העניין, אף טביב עצם את עיניו ולא מילא אחר החובה הבסיסית המוטלת עליו לבירור מעמדה החוקי של העובדת המבצעת עבודות ולנה בביתו".

באשר לטענות טביב כי הוא לא היה מעורב בענייני משק-הבית או העסקת העובדת, כתבה השופטת: "הנאשמים הם בני זוג נשואים המתגוררים יחד תחת קורת-גג אחת עם ילדיהם ונהנו שניהם משירותי ניקיון ומשק-בית שביצעה את העבודת. בנסיבות אלה לא ניתן לקבל את הטענה לפיה אין לאלי טביב כל אחריות או נגיעה למתרחש בביתו".

דיון הטיעונים לעונש בעניינם של טביב ורעייתו נקבע ל-30 במארס.