כמה שווים הלימודים האקדמיים? פערי השכר בין נשים לגברים

יוזמה של הממשל בארה"ב מאפשרת איסוף מידע רב על גובה שכר הלימוד, גובה הלוואות הסטודנטים וכמובן השכר המוערך של בוגרי המוסדות השונים בעשור שלאחר תום לימודיו

קריירה עבודה תעסוקה ניהול מנהל הייטק / צלם: save as
קריירה עבודה תעסוקה ניהול מנהל הייטק / צלם: save as

אחת ההחלטות החשובות שאנחנו מקבלים בחיינו היא מה ללמוד והיכן, שכן יש לכך השלכות על רמת השכר שנוכל לצפות לה בעתיד. בארץ, האפשרויות הן די מוגבלות כי מספר המוסדות האקדמיים הוא די קטן, אבל ארה"ב היא סיפור אחר לגמרי, וזו אחת הסיבות שלא מעט חבר'ה צעירים אורזים מזוודה ועולים על מטוס כדי לרכוש בה תואר אקדמי.

עד היום, אותם צעירים, וכמובן הסטודנטים האמריקאים, לא ממש יכלו לדעת איזו אוניברסיטה תאפשר להם לקבל בתום הלימודים את השכר הגבוה ביותר, אבל כעת יוזמה של הממשל בארה"ב משנה את התמונה. במסגרת היוזמה נאסף מידע רב (בין היתר ממשרד החינוך האמריקאי) על גובה שכר הלימוד, גובה הלוואות הסטודנטים וכמובן השכר המוערך של בוגרי המוסדות השונים בעשור שלאחר תום לימודיו. את המדור הזה, ואת הבאים אחריו, נקדיש לנושא הזה, הן משום שמאגר המידע הזה הוא מגוון וחדשני והן משום שהוא נותן פרספקטיבה הרבה יותר כלכלית - ולכן יעילה יותר לסטודנט מתחיל - על ההחלטה מה ללמוד והיכן.

הפעם נתייחס לתובנות שהמידע מספק על פער השכר בין בוגרי האוניברסיטאות לפי מגדר. המסקנה לא ממש מפתיעה: אישה משתכרת פחות מגבר. מחקר שעשה "ניו יורק טיימס", על בסיס מאגר המידע, בדק מהו השכר השנתי הממוצע של בוגר כל אחת מ-33 אוניברסיטאות בארה"ב (בגרף המצורף הבאנו נתונים של 20 מוסדות) 10 שנים לאחר סיום התואר, ובכולן היה פער לטובת הגברים.

הפער הגבוה ביותר הוא ב-MIT (המוסד האקדמי היוקרתי ביותר בארה"ב ללימודי טכנולוגיה, המקביל לטכניון הישראלי), והוא עומד על 58,100 דולר לשנה. הפער החמישי בגודלו נרשם באוניברסיטת פרינסטון: 47,700 דולר. הפער ה-12 בגודלו הוא באוניברסיטת דיוק שבמדינת צפון קרוליינה - 29,900 דולר - חצי מזה של בוגרי MIT. הפער הנמוך ביותר הוא באוניברסיטת דרום קליפורניה.

והנה עוד כמה מסקנות מעניינות מהמחקר של "ניו יורק טיימס": בוגרת אוניברסיטת הארוורד משתכרת כמו גבר בוגר אוניברסיטת Tufts. הארוורד, נזכיר, חברה בליגת הקיסוס - 8 האוניברסיטאות היוקרתיות בארה"ב. Tufts (טאפטס, ליד בוסטון) אינה אחת מהן. ועוד דוגמה: אישה בוגרת MIT משתכרת כמו גבר בוגר אוניברסיטת ניו יורק.

השורה התחתונה? זהות המוסד האקדמי משמעותית לשכר בוגריו, וככל שהוא יוקרתי יותר, פער השכר בין המינים הוא גדול יותר.

פערי שכר לפי מגדר באוניברסיטאות מובילות בארהב
 פערי שכר לפי מגדר באוניברסיטאות מובילות בארהב