גולדמן זאקס "שוחט" את מניית מנקיינד: עלולה לצנוח 70% בשנה

החברה שווה 334 מיליון דולר לעומת יותר מ-1.5 מיליארד דולר עם רישומה בת"א ■ בבנק ההשקעות חוששים מקושי בשיווק המוצר ומצוקה פיננסית

הנפקת מנקיינד בבורסה בת"א / צילום: קובי קנטור
הנפקת מנקיינד בבורסה בת"א / צילום: קובי קנטור

האם מניית מנקיינד  כבר הגיעה לתחתית? אם שואלים את האנליסטים של גולדמן זאקס, התשובה שלילית. חברת הביוטכנולוגיה מנקיינד , שנסחרת במקביל בנאסד"ק ובת"א, נחתכה ב-46% מאז שהודיעה לפני שבועיים שחברת התרופות סאנופי זונחת את השותפות ביניהן הנוגעת למוצר היחיד שיש למנקיינד בשוק - Afrezza, משאף-אינסולין עבור חולי סוכרת.

עוד קודם לכן, המניה הייתה במגמה שלילית ומאז צירופה לבורסה בת"א היא נפלה ב-79%, על רקע הקשיים בשיווק המוצר והמצוקה הפיננסית המסתמנת. כיום, במחיר של 78 סנט למניה בלבד, שווי השוק של מנקיינד עומד על 334 מיליון דולר - לעומת שווי של יותר מ-1.5 מיליארד דולר עם רישומה למסחר בת"א באוקטובר האחרון.

הערכת מכירות המשאף צנחה

עם זאת, בגולדמן זאקס חתכו אתמול את מחיר היעד למניית מנקיינד מרמה של דולר אחד ל-25 סנט בלבד - נמוך ב-68% ממחיר השוק הנוכחי. במחיר כזה, שוויה של מנקיינד יעמוד על קצת יותר מ-100 מיליון דולר. עוד קודם לכן המלצת גולדמן זאקס למניית מנקיינד הייתה שלילית - "מכירה", והיא נשארת כזו גם כיום.

בגולדמן זאקס ציינו את תוכניותיו של המנכ"ל החדש, המכהן גם כסמנכ"ל הכספים של מנקיינד, מת'יו פפר. אלה כוללות המשך קיצוץ עלויות, שיווק המשאף לבד או בעזרת שותפה שתחליף את סאנופי, פיתוח יישומים נוספים לפלטפורמה הטכנולוגית הקיימת של מנקיינד וגיוס מימון על ידי מכירת נדל"ן שבבעלות החברה. בגולדמן זאקס מעריכים את המאמצים אבל חוששים שיכולות משאף ה-Afrezza להגיע לשיא המכירות שכרגע מצפים ממנו - מוגבלים.

לפי התחזית הנוכחית של גולדמן זאקס, בשנת 2020 מכירות המשאף יגיעו ל-27 מיליון דולר, לעומת התחזית הקודמת שלהם שהייתה ל-170 מיליון דולר. כלכלני גולדמן זאקס מודאגים מהכמות המוגבלת של מזומנים שיש כיום לחברה, כ-59 מיליון דולר, ומעריכים שהיא תרשום תזרים מזומנים שלילי בשנת 2016. להערכתם, מנקיינד תמכור נדל"ן בהיקף של 20 מיליון דולר ובסופו של דבר גם תמשוך הלוואה בהיקף של 30 מיליון דולר מבעל השליטה בה, מייסד החברה אלפרד מאן.

מנקיינד נרשמה למסחר בבורסה בת"א באוקטובר וצורפה למדדים בנובמבר. היא ניצלה פירצה שאיפשרה לה להירשם למסחר בת"א כדי לנצל את הביקושים הטכניים שנובעים מעצם כניסתה למדדים ולגייס הון מתעודות הסל. לאחר הסערה סביב הנפקתה, הבורסה סגרה מיידית את הפירצה והודיעה שחברות ללא זיקה ישראלית, לא ייכנסו למדדים באופן מיידי. לאחרונה הוגשה תביעה עם בקשה להכרתה כייצוגית נגד הבורסה, בגין רישום מנקיינד.

במקביל, בימים האחרונים פנה משרד עו"ד אמריקאי למשקיעים בחברה וקרא להם להצטרף לתביעה ייצוגית נגד מנקיינד, בשל מה שהוא מגדיר כדיווחים מטעים לציבור המשקיעים.

מניית מנקייד
 מניית מנקייד