בין נמל אשדוד לתל השומר

ההצגה הטובה ביותר בעיר: ועדות המכרזים בשירות המדינה

בית חולים תל השומר / צילום: תמר מצפי
בית חולים תל השומר / צילום: תמר מצפי

ברוכים הבאים לישראבלוף של ועדות המכרזים בשירות המדינה. המקום שבו עשרות מועמדים עוברים ראיונות ומרכזי הערכה עם בדיקות פסיכוטכניות ודינמיקה קבוצתית שמזכירה את הימים העליזים בצופים, רק כדי לגלות שהם בסך הכול ניצבים, תפאורה חיה בהצגה שחייבת להימשך. כי בהצגה הזאת יש רק מועמד אחד שיכל להגיע עם חיוך כבר מהבית. בנמל אשדוד, לפחות בעבר, זה היה האחיין של המנופאי או גיסתו של מנהל המחסן. במקרה שלפנינו, בבית החולים הממשלתי הגדול במדינה (שיבא), זה הבן של הפרופסור, אחד האנשים החזקים במערכת הבריאות. על הנמל בטח שמעתם הרבה יותר, אבל השיטה אותה שיטה גם אצל לובשי החלוקים הלבנים, רק המקפצה הרבה יותר גבוהה.

לדוד פרץ מתל השומר ולחיים איזיביצקי מאסף הרופא מעולם לא היה סיכוי. הם התמודדו במכרז פנימי שהסוף שלו היה ידוע, סופו להיגנז. הכללים של נציבות שירות המדינה מחייבים קודם כול לפרסם מכרז פנימי לפני שמוציאים מכרז פומבי, כדי להעניק קדימות לעובדי מדינה. מה עושים אם הבן של הפרופסור לא עובד מדינה אלא מועסק באמצעות "קרן המחקרים"? קובעים שהמועמדים במכרז הפנימי אינם מתאימים ומפרסמים מכרז פומבי. השיטה הזאת כל כך שקופה וידועה, שאפילו פרץ שלנו ביקש מחברי ועדת המכרז לרשום בפרוטוקול שהוא יודע שאין לו סיכוי ושהמכרז תפור מראש. דבריו אכן נרשמו בפרוטוקול, כמו כתובת חרסינה על קברו של המכרז הפנימי. גם ל-57 המועמדים האחרים שהתמודדו על המכרז החיצוני לא היה סיכוי, אבל ההצגה התנהלה כל כך יפה שלא נרשמה הערה בפרוטוקול.

בראש ועדת המכרז ישב סמנכ"ל במשרד הפנים ולצדו נציג ציבור ושני מנהלים בכירים משיבא: הראשון גילי נבו, המנהל האדמיניסטרטיבי למינהל ומשאבי אנוש, והשני אבי ברוך, מנהל משאבי האנוש שכפוף לנבו. שניהם, רק כדי לחדד את האבסורד, מקבלים חלק משכרם מתאגיד הבריאות (קרן המחקרים), שבראשה עומד פרופ' מרדכי (מוטי) שני, אביו של המועמד לתפקיד. אתם יכולים רק לדמיין איך השניים היו מצביעים גם אם היו קושרים את עיניהם ואוטמים את אוזניהם. לבן של הפרופסור יש שניים מתוך ארבעה, עוד לפני שהוא אמר בוקר טוב.

האבסורד הזה נמצא ממש בימים אלה על שולחנו של נציב שירות המדינה, עו"ד משה דיין. הוא יכול היה לעשות את הדבר הנכון ולהורות על מכרז חדש ללא נציגים של שיבא בוועדת המכרז, והוא יכול היה גם להגיד שההליך התנהל כשורה, לפי הנהלים הכתובים, עם מרכז הערכה ונציג ציבור ופרוטוקול וכל הסממנים של מנהל תקין כהלכתו. ואם זה יקרה, גם דיין יהיה חלק מההצגה הכי טובה בעיר, טובה אך מבישה.